Fodra med ensilage? TS halt?

L

linabergmer

HAr funderat lite om det här ang. foder.. Om man ger ett ensilage/hösilage till en häst som har låg TS halt så måste ju det väga mer än vad ett gör med hög TS halt om man ger lika mycket?? Hur räknar man ut foderstat med ensilage i?? Vill veta mer om hur det funkar, om nån vet hur man gör, skriv gärna och berätta!
 
Sv: Fodra med ensilage? TS halt?

Ingen som vet hur det ligger till?
 
Sv: Fodra med ensilage? TS halt?

Jag brukar räkna ut hur mycket hästen behöver för att mage/tarm ska fungera (d v s 1 kg/ts per 100 kg häst MINST). Blir obalansen vedervärdig (dåliga kvoter på grovfodret) försöker jag ersätta en del av hösilaget med halm eller lucern.

Genrellt letar jag rätt på ett grovfoder som passar så pass bra att endast marginellt med kraftfoder behövs.
 
Sv: Fodra med ensilage? TS halt?

Alltså 1 kg är alltid 1 kg. Så tre kg av ett foder med TS 50% och 3 kg av ett foder med TS 75% kommer likförbakast väga just 3 kg. Däremot har du mer vatten i 50% silaget, och hästen får i sig mer vatten och mindre 'näring' och växttråd/TS av 3 kg av 50% fodret som 3 kg av 75%-fodret. Men VIKTEN är densamma ;)
 
Sv: Fodra med ensilage? TS halt?

Förenklar vidare med min ena häst som exempel:

Min häst väger 400kg. Då är minimigivan av TORRSUBSTANS 4kg.

Har du ett hö med TS 84% (vilket är väldigt vanligt) så krävs det ca 4,8kg av det höt för att uppnå minimigiva.

Har du ett silage med TS 64% så krävs det ca 6,4kg av det silaget för att uppnå minimigiva.

Har du ett silage med TS 50% så krävs det 8kg för att uppnå minimigiva.

Så har du ett blött silage så krävs det helt enkelt mer mängd/dygn för att din hästs mage ska må bra. Därför kan man t.ex. inte jämföra grovfoderpriser/kg om de har olika TS-halt för du kommer att bli tvungen att köpa och ge MER av det blötare grovfodret.

/JES
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 650
Senast: Fazeem
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 357
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp