Fodra med halm

Sv: Fodra med halm

Japp han har haft fri tillgång, utan resultat.
Klart jag med funderat över uppstallningen. Han är inte stressad så man ser det, utan trampar runt hela boxen över natten. Eftersom vi alltid haft stall hemma har det känns lite fånigt att hyra in honom nånstans på lösdrift, svårt att hitta Bra såna ställen också. Vill egentligen helst ha honom installad av olika anledningar, men får man ingen ordning på magen får jag nog överväga.
Han blir aldrig dålig, dvs tappar inte hull eller så, men det är såklart väldigt otrevligt för både honom och mig med kletig svans o ben vintertid.

Har du läst trådarna (i underforumet Hästvård) om diarré?? Lååånga trådar om det och en massa olika tips o lösningar som iaf vissa av hästarna blivit hjälpta av. *tips*
Kanske kan du hitta nån ny vinkel där?

Annars om hästen inte verkar påverkad av det... och veterinären inte bedömmer det som nåt farligt så får ni väl acceptera det.

Jag ville bara testa ännu ett alternativ med halm, eftersom jag som sagt hört talas om hästar som fodras bara med det och magproblem är sällsynta där.

Men självklart kan du PRÖVA att fodra med halm! Men som sagt så bör man då ge ganska mycket proteinfodermedel istället...

Den är inte mörkrädd?
Har ni provat att ha en liten lampa tänd?

Det är ju uppenbarligen någonting som inte står rätt till iom att hästen trampar runt på natten. :crazy:

Det är trist när man inte känner att man hittar en bra lösning...

Det finns en proteinmineral från kvarnbyfoder som kanske funkar istället för ren soja.
Proteinet i den kommer från bryggerijäst, potatisprotein och lusern. Sammansättningen innebär att proteinmineralen har en hög smältbarhet och en sammansättning som stämmer väl överens med hästars behov.
Vitafor proteinmineral är utmärkt att använda när man har låga proteinhalter i höet för att balansera up foderstaten.

Hur som helst är det bästa ett bra hö med värden som passar hästen.
Går det inte att ge liten tuss hö, till halmen, som ökas sakta.

Testat att ställa honom med bara en boxgranne jämte.?
Kanske trivs han bättre i det lilla stallet och vara ute så länge det går.
Ang detta med magsår testade jag att ge min donna Gastroguard i ca 1 vecka förra året.
Hon hade varit lite "rinnig" och pga andra omständigheter anade jag magsår/katarr. Kan säga att hon blev väldigt bra i magen när jag gett henne det även om det var så pass kort tid, har för mig att en sådan behandling egentligen ska vara längre.
Finns även ett annat tillskott för magsår- Pronutrin, här är säkert annat folk som är bättre på det än jag.

Lycka till !!

KL

Om jag inte minns fel så har misan varit med med några inlägg iaf i vår senaste diarrétråd.
Det är inte lätt att ha en häst med problemmage och jag känner mig själv efter otal utredningar o prover inte det minsta lugn inför hösten...
Mig avrådde veterinärerna att använda halm just beroende på den hygieniska kvalitén. Har man en känslig häst som jag så måste hygienen på fodret vara på topp, det finns inte utrymme för ngt annat. Så det andra hästar inte alls skulle reagera på gör att min trillar dit direkt. Sen kan ju du misan o jag ha helt olika problem i botten...
Vilken sorts halm har du tänkt? Kanske inte bra om det skulle finnas t ex havre kvar i (beroende på stärkelsen).

Jag kan tänka mig att de får fram bättre hygienisk kvalité på halm längre söderut där klimatet inte är så regnigt som här...det är kanske svårare att hitta bra halm här som inte heller blir dålig under lagring.
Ja eg samma problem som med hö...:crazy:

Jag tror även det har ngt med smältbarheten att göra, grovleken på höet i det här fallet halm-ännu grövre...det kanske ngn annan kan mer om.

Hur som, de veterinärer som gjort mina utredningar har hela tiden avrått mig från halm.

Hoppas det går bra för dig den här säsongen:)

Förresten; att hästen trampar runt på natten kan också komma av att den inte mår helt bra i magen. Det är kanske svårt att säga vad som kommer först, magproblemen eller stöket i boxen. Ofta märker vi nog inte heller de tidiga tecknen, hästen kan känna att ngt inte är OK med magen trots att vi inte ser några symptom från mag/tarmkanal...
Därför kan det kanske vara svårt att få hästen att sluta gå lite på nätterna eftersom den kanske gör det för att må bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 383
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 769
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka