Fodring med hö/ensilage.

Sv: Fodring med hö/ensilage.

Nja.. hö har faktiskt inte alltid en ts på 84% men oftast.och har man analys på sitt hösilage vet man vilken ts halt det är..Om inte annat kan man enkelt kolla det men hemma när man öppnat en bal.:)

Jag väger alltid, vill hålla koll på hur mkt han får i sig.
Så man kan öka eller minska ifall det blir en massa spill i boxen eller han börjar tappa hullet. :p

Är lite nyfiken på hur ni gör när ni fodrar.
Väger ni alltid upp i påsar så pållen får exakt si och så mycket hö?
Eller ger ni på ett ungefär, lixom med ögonmått?

Har varit med om båda metoderna i olika stallar, intressant att få höra hur andra gör :)

Kram/Sandra.

Ja jag väger alltid. Inte så mycket för att jag är rädd för att han skulle få för mycket utan mer för att försäkra mig om att det inte blir för lite.

TS-halten varierar i hösilagebalarna, även i samma skörd. Men mängden gräs man ger är ju densamma, vad det sedan väger beror ju på nämnda TS-halt. Analyser på hö räknas alltid med TS 84%.Har du sett något annat?
Analys på grovfoder är bra och nödvändigt men måste användas på rätt sätt.
Det är inte ett kilo hö/hösilage hit eller dit som är det viktigaste i fodringen.
Är ni lika petiga/noga med att klocka all träning/arbete som hästen utför, på minuten? Eller tar hänsyn till om temperaturen är +2 eller +5?
Så krångla inte till det utan se till att få en balans i hela foderstaten, iförhållande till vilken häst du har och vilket arbete den utför istället för dessa "exakta skrivbords-foderstater".
Rek boken "Rätt foderstat-bättre häst" av Christina Planck. Spec ett kapitel som heter " Rätt foderstat i praktiken".

Nu har mina fri tillgång. Men förut när jag hade begränsad deras tillgång så använda jag oftast ögonmåttet.
Hö brukade jag väga ibland bara för att kolla av om det fortfarande var ungefär lika mycket i varje påse.
Hösila eller ensilage kan ju variera så mycket från bal till bal beroende på hur blött det är så där har jag aldrig ens funderat på att väga det.
Har sett andra väga och ena dan får hästen en halv påse, nästa dag får den en överfull påse. Blir ju en stor skillnad i mängd även om vikten blir samma.

/M

Vi har hästarna på lösdrift, så de har fri tillgång. Men vi väger allt vi ger varje dag och skriver upp det, för att ha koll på vad som går åt.

Jag väger numera. Har provat fri tillgång och ögonmåttsmetoden, den senare lade jag ofta lite extra för säkerhetsskull. Det och fri tillgång gav överhull, dessutom sämre ekonomi. Nu väger jag i hö-påsar - lite stadigare o rymligare än IKEA-påsar som jag personligen höll på att bli tokig på. Har inhandlat ett antal så att jag inte behöver väga varje dag.

jag väger. Eftersom vi betalar efter hur mkt vi tar så underlättar det ju om man väger :D Dessutom vill jag vet hur mkt ensilage hon äter/dag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 927
Senast: Karamello30
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 200
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 586
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?