K
Kalasbruden
Jag har fått lära mig att man ska ge grovfodret minst 20 min innan kraften, helst en timme innan, annars kan hästarna få kolik. Dessutom tillgodogör sig hästen kraftfodret mycket bättre om den har fått grovfoder innan.
Det här var vi jättenoga med i förra stallet. I o f stod det många hästar där och det kom och åkte hästar så man kunde inte riktigt hålla koll på om någon häst som var extra känslig så rutinerna var stenhårda. Annars vet jag att många gör tvärtom, alltså ger kraften först. Hur stor roll spelar det egentligen?
Är det bara hästar med känsliga magar som behöver grovfodret först? Är det här kanske någon gammal regel som gällde när man bara gav hästar lite grövre kraftfoder (dagens färdigblandade foder är ju ofta ganska snällt mot magen jfr med ren havre, korn och soja. oxå ”ren” havre är behandlad för att passa hästarna bättre om jag har förstått det rätt)
Jag funderar lite över det här eftersom vi inte varken ger grovfodret eller betfor själva i det nya stallet. Det innebär att om jag vill sticka till min häst lite extra mellan fodringarna så blir det bara kraftfoder. Brukar ni göra så?
Har en annan likadan fråga också när jag ändå är igång
Det här med att vattna hästen innan man fodrar..? Har hört att hästarna ska klara av det själva nu (vilket de uppenbarligen gör eftersom det är så många som har vattenkoppar), men varför gjorde de inte det förut? Berodde det på fodret eller på hästarna eller..? Bara nyfiken.
/KB
Det här var vi jättenoga med i förra stallet. I o f stod det många hästar där och det kom och åkte hästar så man kunde inte riktigt hålla koll på om någon häst som var extra känslig så rutinerna var stenhårda. Annars vet jag att många gör tvärtom, alltså ger kraften först. Hur stor roll spelar det egentligen?
Jag funderar lite över det här eftersom vi inte varken ger grovfodret eller betfor själva i det nya stallet. Det innebär att om jag vill sticka till min häst lite extra mellan fodringarna så blir det bara kraftfoder. Brukar ni göra så?
Har en annan likadan fråga också när jag ändå är igång
/KB