Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bah jag är frustrerad! Går troll i träningen med Nelly nu! Har gått superbra tills nyligen och hon har varit helt drömmig att sitta på! Börjat komma loss och röra sig genom kroppen och varit så himla lyhörd. Som att dansa ihop😍

Sen den här veckan har det bara gått utför. Började tjafsa i munnen, först i skritt och sedan även i trav. Även när det blev bättre så känner jag hur hon går och spänner sig och står emot. Det är nog inte så illa egentligen men jag vill hitta tillbaka till det där underbara vi hade nyss! Så svårt!

Rätt tydligt att det är mental spänning som ställer till det. Bara att kämpa på och gå tillbaka till grunderna, men den där dansande samspelta känslan är ju typ beroendeframkallande, blir så lätt frustration när det känns så nära men ändå långt borta..
 
Idag har vi ridit lektion och nu känns allt bättre igen😁🤪
3A963EF7-118A-4896-A847-71DF352BE8FD.jpeg
 
Körde ett helt suveränt pass idag, där jag kunde reglera tempot precis som jag ville i både galopp och trav. Dessutom gjorde hon så himla fina övergångar mellan galopp och trav så jag nästan började grina. Min fina, fina ponny. :love:

Trots att det varit vansinnigt varmt senaste veckorna och hon blivit svettig i sadelgjordsstaden varje pass, så har de gamla skavsåren läkt och inga nya dykt upp. Så det är inte mycket mer att göra än att fortsätta köra i gamla selen. Synd bara att den är så ful... Har letat lite efter bruna syntetselar, men de görs inte i shettisstorlek tydligen. Suck. Jaja, man kan inte få allt och jag är glad att jag kan köra mitt lyckopiller åtminstone.

IMG_2735.JPG
 
Var på vår andra tävling idag, gick inte alls bra. Ganska svår miljö runt framridningen, Nelly var spänd men i början kändes det ändå fullt hanterbart och hon kom igång mer och mer. Sen blev hon plötsligt jätterädd och bara tokflippade. Tror det blev overload liksom, stor explosion och sen tvärstopp. Efter det var hon bara väldigt istadig. Stod still, kanske lite skritt framåt men annars bara tvärnit. Fick inte ens igång henne i trav. Kändes ju lagom bra..

Övervägde att stryka mig direkt men bestämde mig sen för att gå in på banan och iaf se om jag kunde få lite fart på henne och sen utgå. Tävlingsbanan var i ridhus och det är alltid lättare för henne.

Domaren var snäll och lät mig ägna en liten stund åt att få igång henne, sen travade och galopperade vi några varv bara. Kändes ändå bra att få igång henne till slut.

Har ältat hela situationen ganska mycket och funderat över om jag hade kunnat göra något annorlunda, alltid svårt att veta. Det kändes liksom hanterbart tills hon bara fick brytet, jag tror att det hade kunnat funka om vi inte haft otur med miljön med de sakerna som skrämde henne. Men vem vet🤷‍♀️

Nu är jag mest orolig att istadigheten ska hänga kvar, så var det förr. Hoppas att vi har kommit så långt att det inte händer.

Får se hur jag gör med fler tävlingar under hösten. Tror det vore bra för oss att åka på tävlingar som har iaf framridningen i ridhus.

7780286D-BCC3-4830-9DCF-8C1C0D7775C7.jpeg
 
Idag blev det tömkörning. Jag är verkligen urusel på det och inte blir det såklart bättre när vi aldrig tränar. :meh:

Men vi kunde tömköra volter runt en studsserie och sen galoppera på stora mittvolten. Skulle bara haft lite mer kunskap, får se om jag hittar nåt bra på youtube. :idea:
 
Här har vi så sakta börjat rida igång igen. Blir ju mest att man lufsar runt, inte så smidigt när fölet är med. Brukar rida runt lite i hagarna först så får fölet bralla av sig lite och sen blir det lite ridning på stallplanen.
Har tyvärr ingen egen ridbana och vill inte åka iväg just nu. Det får vänta tills vi kan lämna fölet hemma.

VideoCapture_20220823-075936.jpg
 
Var på vår andra tävling idag, gick inte alls bra. Ganska svår miljö runt framridningen, Nelly var spänd men i början kändes det ändå fullt hanterbart och hon kom igång mer och mer. Sen blev hon plötsligt jätterädd och bara tokflippade. Tror det blev overload liksom, stor explosion och sen tvärstopp. Efter det var hon bara väldigt istadig. Stod still, kanske lite skritt framåt men annars bara tvärnit. Fick inte ens igång henne i trav. Kändes ju lagom bra..

Övervägde att stryka mig direkt men bestämde mig sen för att gå in på banan och iaf se om jag kunde få lite fart på henne och sen utgå. Tävlingsbanan var i ridhus och det är alltid lättare för henne.

Domaren var snäll och lät mig ägna en liten stund åt att få igång henne, sen travade och galopperade vi några varv bara. Kändes ändå bra att få igång henne till slut.

Har ältat hela situationen ganska mycket och funderat över om jag hade kunnat göra något annorlunda, alltid svårt att veta. Det kändes liksom hanterbart tills hon bara fick brytet, jag tror att det hade kunnat funka om vi inte haft otur med miljön med de sakerna som skrämde henne. Men vem vet🤷‍♀️

Nu är jag mest orolig att istadigheten ska hänga kvar, så var det förr. Hoppas att vi har kommit så långt att det inte händer.

Får se hur jag gör med fler tävlingar under hösten. Tror det vore bra för oss att åka på tävlingar som har iaf framridningen i ridhus.

Visa bifogad fil 98253

Vad fina ni är :) Tråkigt de blev lite overload men man måste ju komma ut för att träna, kommer nog gå bättre nästa gång :)
 
Vad fina ni är :) Tråkigt de blev lite overload men man måste ju komma ut för att träna, kommer nog gå bättre nästa gång :)
Tack!
Ja och ibland måste man testa lite för att lära sig vilka situationer man reder ut och inte 😊

Har anmält till en ny tävling om en månad, är i närheten och i ridhus. Ska nog försöka åka dit och rida någon gång innan också😊
 
Idag lämnade vi fölet hemma i boxen och jag red ut Noella själv.😀
Husse fick vara hemma och hålla koll så att inget hände.
Inte ridit ut henne sedan I mars och vet inte vem av oss som var gladast!😁
Pigg häst som taktade lite ibland men gick fram överallt och lyssnade så fint när jag sa till. Är så imponerad av henne, så cool.
Kommer sko henne igen när hovslagaren kommer, hon ömmade lite på grusvägen.
Nu ser jag framemot att komma igång ordentligt igen så vi kan börja träna.
En kompis vill att vi ska ha ett gemensamt mål nästa år genom att rida H80 i fälttävlan. 😱
Vi får se hur det blir med det.😉
 
Vi har varit på hopptävling två helger på rad nu, förra helgen 90 och 100 på gräs och igår 95 och 105 på grus. 8+4 fel förra helgen och 4+8 igår men är ändå nöjd. Pärlan kommer nog aldrig bli en häst som radar upp felfria rundor men hon är ju inte avlad för det heller så man får väl ändå ha realistiska förväntningar. Allt över 1m tycker jag börjar kännas högt men tyckte det var skönt med en tävling som hade 105, 110 känns som ett stort steg men 105 är bara 5 cm mer än 1m och det kändes inte speciellt högt eller svårt så då är det ju bara 5 cm till upp till 110 så småningom :angel: .

Jag har planer på att ev starta H100 fälttävlan (och där är hoppningen 105) innan säsongen är slut och då känns det också bättre mentalt att ha gjort en runda på höjden förut.

 
Vi har varit på hopptävling två helger på rad nu, förra helgen 90 och 100 på gräs och igår 95 och 105 på grus. 8+4 fel förra helgen och 4+8 igår men är ändå nöjd. Pärlan kommer nog aldrig bli en häst som radar upp felfria rundor men hon är ju inte avlad för det heller så man får väl ändå ha realistiska förväntningar. Allt över 1m tycker jag börjar kännas högt men tyckte det var skönt med en tävling som hade 105, 110 känns som ett stort steg men 105 är bara 5 cm mer än 1m och det kändes inte speciellt högt eller svårt så då är det ju bara 5 cm till upp till 110 så småningom :angel: .

Jag har planer på att ev starta H100 fälttävlan (och där är hoppningen 105) innan säsongen är slut och då känns det också bättre mentalt att ha gjort en runda på höjden förut.

Åh jag blir så pepp att ta tag i hoppningen! Vi har fortfarande inte gjort mer än att hoppa små kryss en gång förra sommaren🤪

Ska försöka ta tag i det nu i höst, har en stallkompis som sagt att hon kan hjälpa till. Tror jag undviker det hela tiden mest för att jag inte orkar släpa bommar och hinderstöd, så vore bra om vi bara kan starta upp tillräckligt och sen kanske börja vara med på hopplektioner ibland. Så slipper jag släpa bommar och sånt själv😅
 
Åh jag blir så pepp att ta tag i hoppningen! Vi har fortfarande inte gjort mer än att hoppa små kryss en gång förra sommaren🤪

Ska försöka ta tag i det nu i höst, har en stallkompis som sagt att hon kan hjälpa till. Tror jag undviker det hela tiden mest för att jag inte orkar släpa bommar och hinderstöd, så vore bra om vi bara kan starta upp tillräckligt och sen kanske börja vara med på hopplektioner ibland. Så slipper jag släpa bommar och sånt själv😅

Byggandet är nästan det värsta! Jag byggde fram en bana med terränginspirerade hinder nu i veckan, bygga fram och plocka undan tog mer än dubbelt så lång tid som att rida :angel:
 
Vi har varit på hopptävling två helger på rad nu, förra helgen 90 och 100 på gräs och igår 95 och 105 på grus. 8+4 fel förra helgen och 4+8 igår men är ändå nöjd. Pärlan kommer nog aldrig bli en häst som radar upp felfria rundor men hon är ju inte avlad för det heller så man får väl ändå ha realistiska förväntningar. Allt över 1m tycker jag börjar kännas högt men tyckte det var skönt med en tävling som hade 105, 110 känns som ett stort steg men 105 är bara 5 cm mer än 1m och det kändes inte speciellt högt eller svårt så då är det ju bara 5 cm till upp till 110 så småningom :angel: .

Jag har planer på att ev starta H100 fälttävlan (och där är hoppningen 105) innan säsongen är slut och då känns det också bättre mentalt att ha gjort en runda på höjden förut.


Vad duktiga ni är! :up: Så spännande med H100 🤩
 
Byggandet är nästan det värsta! Jag byggde fram en bana med terränginspirerade hinder nu i veckan, bygga fram och plocka undan tog mer än dubbelt så lång tid som att rida :angel:
Ah ja det är ju hopplöst! Jag är liksom långsam i stallet som det är, kommer aldrig få någon sömn om jag ska lägga tid på att släpa bommar också :laugh:
 
Fick hjälp med tömkörning på lektionen igår och idag har jag övat vidare själv.
Vi har under året jobbat mkt med att finslipa Nellys förståelse för tygelhjälperna och det funkar sedan länge finfint både för hand (när jag går i boghöjd) och uppsuttet. Nu skulle vi tömköra för första gången på jättelänge och JAG har extremt svårt att lyckas göra samma sak som jag gör uppsuttet🤪
(Inget krångel, bara gå undan för tygel. Dvs vända för yttertygel och flytta undan för innertygel)

Nelly fattar uppenbarligen, när min tränare tömkörde var hon visserligen lite upprörd då det blev jobbigt men hon förstod vad tränaren ville. Sen var det min tur och jag lyckades inte ens styra längre😅

Jag hann bara att en kort stund igår på tränaren och igår tränade jag vidare. Det blev iaf bättre, mot slutet kunde vi både gå rakt fram, svänga, göra bogen in och gå sidvärts. Sen blev det fortfarande kaos då och då men men🤷‍♀️😁

Jag har fasen sämst koordination. Att jag ens klarade av att lära mig rida för länge sen känns ju som ett under!🤣🤣🤣
Och min långsamhet i hjälpgivningen blir extra tydlig på töm där man redan har en fördröjning i tömmarna jämfört med när man rider.. Någon gång ska jag fixa det, får fortsätta träna!

5C2F92F0-7411-46CF-BB5F-4A43A3124036.jpeg
 
Äntligen är det mer körning igen. :) I fredags blev det knappt 7 km och idag drog vi till med dryga 9 km. Där nånstans går min gräns, för även om vi travar nästan hela tiden så blir det nästan 90 min i vagn och min rygg gnäller. Men oh så roligt det var! Duktiga ponnyn kan nu stå stilla vid stoppskylten, men föredrar när vi kan trava rakt över vägen bara (passerar en stor väg 2 ggr). Hon var rejält trött efter dagens tur, men mycket nöjd.

Magomfånget har tack och lov minskat med 5 cm, så snart kan jag andas ut. Hon står numera inne dagtid och kommer göra det tills de andra betat ned vinterhagen (de går fortfarande i sommarhagen, så minst ett par veckor bort).

Försökte fota, men fröken är inte precis intresserad av kameror. ;)

8266422A-3106-4DEB-B853-015E89C05DB5.jpeg
 
Äntligen är det mer körning igen. :) I fredags blev det knappt 7 km och idag drog vi till med dryga 9 km. Där nånstans går min gräns, för även om vi travar nästan hela tiden så blir det nästan 90 min i vagn och min rygg gnäller. Men oh så roligt det var! Duktiga ponnyn kan nu stå stilla vid stoppskylten, men föredrar när vi kan trava rakt över vägen bara (passerar en stor väg 2 ggr). Hon var rejält trött efter dagens tur, men mycket nöjd.

Magomfånget har tack och lov minskat med 5 cm, så snart kan jag andas ut. Hon står numera inne dagtid och kommer göra det tills de andra betat ned vinterhagen (de går fortfarande i sommarhagen, så minst ett par veckor bort).

Försökte fota, men fröken är inte precis intresserad av kameror. ;)

Visa bifogad fil 99479
Vilken min på henne! ”Sluta med det där fotandet 😑😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 864
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp