Födda 2022

Bob fick testa lite utrustning i dag! Nästa gång spänner jag gjorden också. Det är lite nervöst för mig för hans mamma har (haft) rejält med gjordtvång.
 

Bifogade filer

  • IMG_20231019_143629.jpg
    IMG_20231019_143629.jpg
    429,6 KB · Visningar: 69
Nu törs jag lägga ut bilder på henne igen, såren efter kliandet har lagt sig, hon läker ihop igen. Fick kortisonspray utskrivet och idag kom första snön så hoppas verkligen alla knott dör nu och att jag kan hjälpa henne bättre till nästa år, väl förberedd💔

Ny mullegrimma invigdes! Har stallat in dem efter ett långt bete. Eller ja, flyttat dem till vinterlösdriften!

IMG_7483.jpeg
 
Stackars Leia har fått en spark på kinden, precis nedanför ganaschen. Hon är svullen och varm, inklusive en fin liten fläskläpp. Men hon äter bra och är pigg, så jag avvaktar åtminstone över helgen innan veterinär får komma ut (haft veterinär som fått se skadan på film iaf). Ganska bra tajming ändå när hon nu ska inleda vintervilan, det får bli en vecka tidigare bara.

Hoppas verkligen att det inte är några tänder skadade, men det kändes inte så när jag kände efter. Jag har haft en häst med en identisk skada som också bara svullnade upp och sen blev bra (dvs mjukdelsskada). Håll tummarna att det är likadant för Leia.
 
Leia var mycket mindre svullen idag, nästan inte alls nåt kvar vid läppen och inte lika varm vid kinden. Hon var totalt ointresserad när jag tryckte på området och hon luktade gott av hö i munnen. Så det verkar inte vara nåt allvarligare fel på henne. Oavsett så blir det vintervila nu, rätt skönt faktiskt när kylan börjat komma och jag känner av mina luftrör.
 
IMG_0819.jpeg

Vem stal min fölunge och satte dit en storhäst??

Här går det framåt, en liten metacamkur mot den förmodade sträckningen och det gick jättebra att lyfta fossingar. Sen fastnade hon i tråden med en fot så den är återigen off limits. 😆 inga skador men hon tycker det är otäckt så vi övar med den. Övar på stanna, starta, backa och framför allt att gå runt mig när jag tar ut ur hagen så hon inte ställer sig på tråden när jag öppnar… Hon är jätteduktig och lär sig fort. Tveklöst snällast att leda i stallet fortfarande.
 
Emeri har fått byta hage, tillbaka med det stoet hon gick med vid avvänjningen samt ett sto hon inte gått med innan.

Hon var lite utstött av unghästarna i andra hagen. De var inte elaka, men inte helt omtyckt.

Nu går hon som sagt med två andra, lite äldre ston och har dessutom en lösdrift i hagen! Ihopsläppet var helt odramatiskt 🤩
Snapchat-763126770.jpg

Mitt hjärta ❤️
 
Emeri har fått byta hage, tillbaka med det stoet hon gick med vid avvänjningen samt ett sto hon inte gått med innan.

Hon var lite utstött av unghästarna i andra hagen. De var inte elaka, men inte helt omtyckt.

Nu går hon som sagt med två andra, lite äldre ston och har dessutom en lösdrift i hagen! Ihopsläppet var helt odramatiskt 🤩
Visa bifogad fil 131940
Mitt hjärta ❤️

Skönt att hon fick flytta till trevligare ston. Det är verkligen så himla viktigt med flocktillhörighet. :heart
 
Hallådär pussmulen 😍
Verkad idag utan problem.

Vi har fått en ridbana så har tränat lite start och stopp vid två tillfällen. Hon går fint runt mig i skritt och kan göra halt. Backar när jag ber henne och flyttar sig för tryck i sidled åt båda håll 😊 tycker hon är lyhörd och ser ut att fråga ”vad ska vi göra nu? Var det såhär du menade?” när vi grejar tillsammans.
Hon är så fin❤️

IMG_7662.jpeg
 
Igår fick Leia äntligen flytta in i vinterhagen. Hon sprang en del och busade medan de andra bara åt av gräset. ;) Tyvärr för mörkt för att filma/fota. Jag gillar dock att hon fortfarande väljer galoppen före traven.

Nu blir det full giva hösilage, de fodras var tredje timme. Hoppas verkligen att Leia hinner äta den mängd hon behöver. Enligt analysen ska hon ha 10 kg/dag, men jag misstänker att hon bara kommer hinna äta 8 kg. Får hålla koll på hullet och ge extra när jag är ute i såna fall. Åker bara ut 1-2 gånger/vecka nu när det blivit minusgrader. 🥶
 
Ja herregud. Jag vet inte längre vart det här ska ta vägen. Mätning idag, då Leia fyller 19 månader imorgon. Hon är nu 141 cm och har därmed vuxit fyra cm på en månad. :crazy: Hon är sex cm högre än sin halvbror vid samma ålder.

Vi hade en supermysig stund när jag snaggade manen kort, hon somnade tom och höll på att ramla omkull. :love: Längtar ihjäl mig till våren när vi kan börja inkörningen. Hon fick iaf prova sin mammas träns idag och det kan nog passa bara jag kortar upp sidostyckena lite.

IMG_4559.jpeg
 
Men💔 första riktiga skadan!

Nova har skrapat upp ett knä! Såg inte alls ut att vara någon fara första dagarna, ett skrapsår. Lite öm bara.

Nu jättesvullen och öm🫣 fick metacam ikväll. Mycket besvärad när jag ville ta på benet så tänkte att vi lär nog göra oss osams…. Men hon fick slickstenen på backen så kunde jag tvätta rent och greja hur jag ville med såret utan bekymmer. Så duktig❤️
 
hon står ju mest på tillväxt, jag är ut ungefär en gång i veckan men brukar bara pussa på henne. Idag var det sårvård, lika duktig som igår! Igår var vi två ifall hon skulle krångla, men idag var jag själv. Hon stod lös och slickade på slicksten medans jag skrubbade 😍
Blev mys och pyssel också, så ca 50 minuter stod hon själv inne på gången utan minsta stress fast nån kompis gnäggade utanför. 143 cm hög, 15 månader. Hon lär väl inte klara ponnymått..? 😆

Hon är väldans gråhårig iallafall. 👵🏻 får se hur det blir när hon blir stor 😍

IMG_7718.jpeg
 
hon står ju mest på tillväxt, jag är ut ungefär en gång i veckan men brukar bara pussa på henne. Idag var det sårvård, lika duktig som igår! Igår var vi två ifall hon skulle krångla, men idag var jag själv. Hon stod lös och slickade på slicksten medans jag skrubbade 😍
Blev mys och pyssel också, så ca 50 minuter stod hon själv inne på gången utan minsta stress fast nån kompis gnäggade utanför. 143 cm hög, 15 månader. Hon lär väl inte klara ponnymått..? 😆

Hon är väldans gråhårig iallafall. 👵🏻 får se hur det blir när hon blir stor 😍

Visa bifogad fil 132950

Jag tror ju inte att Leia klarar ponnymåttet och hon var "bara" 134 cm vid samma ålder. ;)
 
hon står ju mest på tillväxt, jag är ut ungefär en gång i veckan men brukar bara pussa på henne. Idag var det sårvård, lika duktig som igår! Igår var vi två ifall hon skulle krångla, men idag var jag själv. Hon stod lös och slickade på slicksten medans jag skrubbade 😍
Blev mys och pyssel också, så ca 50 minuter stod hon själv inne på gången utan minsta stress fast nån kompis gnäggade utanför. 143 cm hög, 15 månader. Hon lär väl inte klara ponnymått..? 😆

Hon är väldans gråhårig iallafall. 👵🏻 får se hur det blir när hon blir stor 😍

Visa bifogad fil 132950
Spännande med man färgen! :love: Jag undrar hur den kan komma se ut 🤔
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp