Födda 2022

När matte sysslar med fel häst…

09B93193-6AE0-475B-B4F3-8E8A2F4CB401.jpeg
 
Idag fyller Leia 1 år. :love: Vi firade med att undersöka transporten. Jobbade med positiv förstärkning och hon fick en morotsbit så fort hon rörde rampen. Tanken var att nöja oss med att hon gick upp på rampen, men hon traskade rakt in. Vi fick ta paus efter första gången på rampen då hennes bästis fick panik i hagen och trodde att hon skulle åka bort.O_o

Men sen upp igen och in hela vägen. Då fick kompisen ännu mer panik och började skrika ikapp med mamman. Suck… Leia var mest bekymrad över hur sjutton man backar utan att se nåt? Så det fick bli långsamt, ett steg i taget bakåt när vi skulle ut. Men helt cool var hon. :heart

A8CC09A0-1AED-417B-A483-3C09248970F7.jpeg
 
Sen fotografering och mätning. 132 cm hög, vilket är 1,5 cm högre än mamma och brorsa vid samma ålder. Hoppas fortfarande på att hon ska lugna sig med tillväxt snart.

AFE6F6E2-9D0F-4FE2-BAD6-901D24459358.jpeg


Sparar manklippningen till imorgon, kände att det blev lite mycket på en gång idag. Även om Leia var superpositiv till allt.
 
Fick hämta Berra bus igår.
Box i nästan en månad känns ju inte så lustigt .
Ja ja bara det blir bra så.
Bandagebyte och ta bort drän på fredag.
Han är väl ok cool i boxen. Tur jag har en över så jag kan skifta .
Tog med valacken ner så hemresan gick galant!
Tycker han känns tunn.
Får väl skicka ett träck prov men litar inte alltid på dem.

0A52B4C3-82AF-4620-9F9B-41C4875D4ED3.jpeg
 
Fick hämta Berra bus igår.
Box i nästan en månad känns ju inte så lustigt .
Ja ja bara det blir bra så.
Bandagebyte och ta bort drän på fredag.
Han är väl ok cool i boxen. Tur jag har en över så jag kan skifta .
Tog med valacken ner så hemresan gick galant!
Tycker han känns tunn.
Får väl skicka ett träck prov men litar inte alltid på dem.

Visa bifogad fil 117104

Jag lärde mig när min förrförra unghäst skadade sig att det går åt massor med energi att läka. Så det kanske är så "enkelt" som att han behöver mer mat. Fördel om han står på box också, då får han lite mer att pyssla med. Skönt att han är hemma igen. :heart
 
Fick hämta Berra bus igår.
Box i nästan en månad känns ju inte så lustigt .
Ja ja bara det blir bra så.
Bandagebyte och ta bort drän på fredag.
Han är väl ok cool i boxen. Tur jag har en över så jag kan skifta .
Tog med valacken ner så hemresan gick galant!
Tycker han känns tunn.
Får väl skicka ett träck prov men litar inte alltid på dem.

Visa bifogad fil 117104
Maggan vår 2 åring var tunn både innan och efter operation som 1 åring. Nästan så man skämdes trots att det matade på henne som tusan. Efter operation och sårläkning började hon äntligen lägga på sig under boxvilan. Så för hennes del gick nog energin till att både ha ont innan och efter trots rejäla doser smärtstillande efter operation. Men som sagt när de hade gått ett par veckor in på boxvilan ( hon stod 10 veckor på box/hagboxvila ) så började hon runda på sig och bli en go och rund tjej ♥️
 
Vi har fått en ponny till i stallet hos Doris, så nu är det bara ett stallpass om dagen vilket är väldigt rimligt och smidigt när man bor ca 1 km bort 😂
Vi behöver 1 till häst då vi kan ha två på box (för halvblodet kan ej stå själv inne alls😬) och två på lösdrift så snart så!

Doris fäller som sjutton, ska kolla masken också för tycker hon lutar åt lite tunn.
 
Maggan vår 2 åring var tunn både innan och efter operation som 1 åring. Nästan så man skämdes trots att det matade på henne som tusan. Efter operation och sårläkning började hon äntligen lägga på sig under boxvilan. Så för hennes del gick nog energin till att både ha ont innan och efter trots rejäla doser smärtstillande efter operation. Men som sagt när de hade gått ett par veckor in på boxvilan ( hon stod 10 veckor på box/hagboxvila ) så började hon runda på sig och bli en go och rund tjej ♥️
Oj, 10 veckor det var lite längre ! Vad var det för sår?
Mest spännande då jag ska börja promenera om allt är bra vid åb. 20 min och komma upp till en timma.
 
Oj, 10 veckor det var lite längre ! Vad var det för sår?
Mest spännande då jag ska börja promenera om allt är bra vid åb. 20 min och komma upp till en timma.
Hon är opererad för lös benbit i kota och en ful has 😬 Drf hon snällt fick stå stilla på 3x3 meter i 10 veckor med en promenader om dagen i grimskaft. Inte lätt och tala om de för en busig 1 åring men det gick bra 👍😊 Idag är hon som vilken unghäst som helst.

Men livrädd nu inför Ellas röntgen att hon ska visa sig ha liknande problem för då måste vi plocka mamma mu ur avel om det är ärftligt..
 
@Robina vi fick lite snö här idag, men inte så det lägger sig.😉
Vi har så stora sommarhagar så de får gå över tidigt för att äta gräs på dagarna så att de vänjer sig innan de går ute dygnet runt.
Vi hinner ändå inte beta ner allt så grannen växelbetar med sina kor.😃
Men finns redan rätt mycket gräs, hästarna ratar en del hö som vi lägger ut.
 
@Robina vi fick lite snö här idag, men inte så det lägger sig.😉
Vi har så stora sommarhagar så de får gå över tidigt för att äta gräs på dagarna så att de vänjer sig innan de går ute dygnet runt.
Vi hinner ändå inte beta ner allt så grannen växelbetar med sina kor.😃
Men finns redan rätt mycket gräs, hästarna ratar en del hö som vi lägger ut.
Vad härligt! Jag hoppas på att flytta över till gräshagar, med stödfodring av hö, om kanske tre veckor. Tyvärr har jag inte de gigantiska hagarna här och ganska mycket hästar som ska beta men juni till augusti räknar jag med bete tänkte dock skicka i väg Bob på hingstbete.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 033
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp