Bukefalos 30 år!

Vad har ni för sadlar till era små?
Jag har ingen alls just nu, då jag sålde min Renaissance när vi hittade mitt förra stos skador.

Är det en dum idé att sitta in / rida in i bomlöst? Tänker då freeform/barefoot/sensation/ghost. Eller blir det för ”vingligt” på en unghäst?

I dagsläget äger jag en barbackapad och tömkörningsgjord som jag kan sätta stigläder i, för promenader tänker jag då så hon vänjer sig vid gjord runt magen osv. Men funderar lite framåt på vilken sadel 🤔
Jag köpte en Prestige Versailles billigt. Den ligger helt ok vad jag kan se. Lite skador i lädret men jämna paneler. Hämtade den i grannkommunen, betalade några tusenlappar och räknar med att få tillbaka dem när jag behöver byta sadel. 👍🏻

IMG_3400.webp

Vad har ni för sadlar till era små?
Jag har ingen alls just nu, då jag sålde min Renaissance när vi hittade mitt förra stos skador.

Är det en dum idé att sitta in / rida in i bomlöst? Tänker då freeform/barefoot/sensation/ghost. Eller blir det för ”vingligt” på en unghäst?

I dagsläget äger jag en barbackapad och tömkörningsgjord som jag kan sätta stigläder i, för promenader tänker jag då så hon vänjer sig vid gjord runt magen osv. Men funderar lite framåt på vilken sadel 🤔
Jag skulle inte rida bomlöst, då bommen är till för att sadeln skall fördela din tyngd jämt över ryggen.

Unghästar är ju ofta vingliga ändå.

Jag skulle inte rida bomlöst, då bommen är till för att sadeln skall fördela din tyngd jämt över ryggen.

Unghästar är ju ofta vingliga ändå.
Absolut, men en sadel som inte ligger heeelt hundra (ja jag är skadad efter min förra som inte gick en meter om sadeln inte låg som en smäck) är ju inte heller bra. En bra bomlös med bra pad är väl bättre i det läget? Svårt att veta vilken sadel hästen gillar eller inte när den inte är riden / när man börjar rida in 😩 litar inte jättemycket på sadelutprovare 🫣 men vet heller inte vilket märke/modell jag ska börja prova nu

Gillar idén med Bates att de är luftstoppade, elevation och momentum ska väl passa raka ryggar?

Absolut, men en sadel som inte ligger heeelt hundra (ja jag är skadad efter min förra som inte gick en meter om sadeln inte låg som en smäck) är ju inte heller bra. En bra bomlös med bra pad är väl bättre i det läget? Svårt att veta vilken sadel hästen gillar eller inte när den inte är riden / när man börjar rida in 😩 litar inte jättemycket på sadelutprovare 🫣 men vet heller inte vilket märke/modell jag ska börja prova nu

Gillar idén med Bates att de är luftstoppade, elevation och momentum ska väl passa raka ryggar?
Jag vet inte ang de sadlar du nämner. Jag har själv inte attraherats av luftstoppning.

Personligen väljer jag sadel själv, och är oerhört kritisk till hur den ligger i balans, att den fördelar trycket jämnt över hela ytan, att den ligger rätt och still.

Jag har tagit hjälp av flera olika video där man beskriver på ett lättförståeligt sätt.

Denna film nedan är en av många bra!

Jag är skeptisk till många sadelprovare.

Jag köpte en Prestige Versailles billigt. Den ligger helt ok vad jag kan se. Lite skador i lädret men jämna paneler. Hämtade den i grannkommunen, betalade några tusenlappar och räknar med att få tillbaka dem när jag behöver byta sadel. 👍🏻

Visa bifogad fil 184078
Min erfarenhet är att Versailles är tacksamma sadlar. Bra kvalité som passar många.

Vad bra att du fick en till ett vettigt pris.

Min gosse har ännu inte haft sadel. Han har levt livets glada dagar i hagen och tyckt tränat på annat pga sin skada.

Lilla dockan är inte så liten längre 😅 Ännu en gång bakhög, men för ett par veckor sedan nu åkte hon för första gången på äventyr sedan hon lämnade hemmaplan i augusti förra året. Hon klev rakt på stora lastbilen med det andra och skötte sig som den Queen hon är 🌟 Otroligt roligt och se henne uppföra sig väldigt fint trots att hon åkte utan sina kompisar. Hon har haft det väldigt jobbigt med separationsångest sedan hon var litet föl trots kompisar, gick med Mamma tills hon var drygt 10 månader och mamma var less på henne och hade börjat stöta bort henne. Det blir bättre och bättre men man måste tänka på vart man ställer henne i stallet. Men hon hade en trygg äldre häst med sig och det fungerade perfekt. Bara öva vidare helt enkelt. Nu pågår verkligen ned räkningen tills hon kommer hem till oss igen ❤️
DSC_9867.webp

Efter sju sorger, åtta bedrövelser, massor av vändor till olika kliniker och jobb på hemmaplan så visade vi henne på 2-årspremiering i lördags. Hon fick 87788 = 38 p och klass 1! Kan lova att hela familjen grät en skvätt efter det! :rolleyes::love:

Mini1.webp

Lill skruttan är hemma sedan snart 2 veckor. Aldrig åkt transport bara stor lastbil. Klev rakt på utan att tveka och åkte snällt. Här om dagen var vi ned och tränade. Lika snäll att köra både dit och hem i transporten. Hon är klok som en bok min Poppe ❤️
20260709_104057~2.webp

Liknande trådar

• Adventskalendertråden 2026!
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Betäckning 2025 - föl 2026
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka