Avmaskade min lilla donna igår och hon kände sig en aning kränkt 💩 Hon hade en hel del spolmask och en del lilla blodmasken, hennes mamma kallar vi maskdrottningen trots regelbundna träckprov och avmaskning och mockning av hagar så har hon alltid haft stora mängder parasiter .. Men nu är alla avmaskade som skulle ha i år och imorgon byter jag hage på dem till den som är ren mockad och sen är det bara börja mocka vinterhagen ... För det är ju så kul att mocka hagar 😂 Egentligen skulle vi åka bort över påsk men det sket sig hästarna behöver mig ..
Dom första avmaskningarna märkte min inte ens av så jag hoppas denna gång blir lika enkel. Men förmodligen har hon blivit så stor nu att det kommer bli mer motstånd från hennes sida :wtf:

Söt som socker 😍

IMG_1142.webp

Nu har vår lilla ettåring "flyttat hemifrån" till ett stort unghästbete i ett naturreservat på runt 100 hektar. Där ska hon gå till slutet på september - blir hur bra som helst :) Och "Mamma Mu" har fått flytta hem till oss - hon får inget nytt föl i år utan ska få gå här och äta upp sig lite för att eventuellt betäckas igen senare denna säsongen.

Nu har vår lilla ettåring "flyttat hemifrån" till ett stort unghästbete i ett naturreservat på runt 100 hektar. Där ska hon gå till slutet på september - blir hur bra som helst :) Och "Mamma Mu" har fått flytta hem till oss - hon får inget nytt föl i år utan ska få gå här och äta upp sig lite för att eventuellt betäckas igen senare denna säsongen.
Vilket drömliv för en häst! Var hittar man ett sånt bete? 🤩

Efter Minis senaste veterinärbesök fick vi klartecken att öka storleken på hage och gå med andra hästar. Vi släppte ihop henne med resten av mina ston och hon tydde sig snabbt till en av sina systrar. Efter någon vecka så flyttade vi mamma till en annan hage, så nu går Mini enbart med sina systrar. Det var väldigt odramatiskt och skönt för mamma Tillan att få börja jobba upp lite hull igen.

Visa bifogad fil 165775
Kommer de kunna se varandra? Tror du att stoet kommer vara oroligt? Eller bara skönt att få vila upp sig ifred?

Kommer de kunna se varandra? Tror du att stoet kommer vara oroligt? Eller bara skönt att få vila upp sig ifred?

De ser varandra, men hagarna ligger inte intill varandra så de kan inte ha närkontakt. När vi tog isär dem så gick stoet från en vinterhage till en hage med (lite) gräs, inte en chans att hon brydde sig om en så stor fölunge då. :D Hon gnäggade lite dagen efter, men har varit lugn och nu har hon sinat.

De ser varandra, men hagarna ligger inte intill varandra så de kan inte ha närkontakt. När vi tog isär dem så gick stoet från en vinterhage till en hage med (lite) gräs, inte en chans att hon brydde sig om en så stor fölunge då. :D Hon gnäggade lite dagen efter, men har varit lugn och nu har hon sinat.
Vad skönt med så lite dramatik! :)

Ihopsläppet gick bra! Valacken är lugn och försiktig och åringen följer efter honom precis överallt.. 🤣
Mammahäst är inte lika förtjust i valacken, och surar om han kommer för nära.
Men dom äter från samma bal och vilar ihop så det är inte slagsmål i alla fall.
Dom var väldigt tajta innan fölningen så det ger sig nog med tiden. :)

En annan sak jag klurar på; Åringen får "korkskruvar" i svansen hela tiden. Är detta ett anlag eller är det något som hör ihop med att dom är föl? Stoet har inga korkskruvar.. hingsten vet jag inte. Hade varit kul att veta om de kommer vara kvar. :)

Min lilla behöver opereras för OCD i båda haslederna 😩 så typiskt men det är bara att ta tag i det så om två veckor blir det.

Behöver lasta och åka lite drygt 2h till Uppsala och funderar om jag vågar köra henne i min transport med bommar fram. Hade tänkt ta med min treåring som sällskap, men vete sjutton om jag får tag i någon bil som får dra båda så hade varit smidigt att köra henne ensam.. Är rädd hon ska hoppa över bommen eller är jag bara nojig?

Min lilla behöver opereras för OCD i båda haslederna 😩 så typiskt men det är bara att ta tag i det så om två veckor blir det.

Behöver lasta och åka lite drygt 2h till Uppsala och funderar om jag vågar köra henne i min transport med bommar fram. Hade tänkt ta med min treåring som sällskap, men vete sjutton om jag får tag i någon bil som får dra båda så hade varit smidigt att köra henne ensam.. Är rädd hon ska hoppa över bommen eller är jag bara nojig?
Kanske dum fråga, men hur fick du veta att den hade OCD?

Tycker inte du är nojig med lastningen.
Om du höjer bommen till högsta och binder grimskaftet lågt, hur högt hamnar bommen då? Går det att klä in bommen i en madrass eller liknande så den blir tjockare(och samtidigt högre?)

Kanske dum fråga, men hur fick du veta att den hade OCD?

Tycker inte du är nojig med lastningen.
Om du höjer bommen till högsta och binder grimskaftet lågt, hur högt hamnar bommen då? Går det att klä in bommen i en madrass eller liknande så den blir tjockare(och samtidigt högre?)
Hon är gallig i haserna. Lite mer i den ena. Bad min veterinär kika och hon tyckte vi skulle röntga och bilderna skickades till kirurg på UDS.

tack för tipsen! Ska kika hur hög den blir men tänker också bättre den sitter lite för högt. Inga problem att binda upp henne så får kolla hur jag kan fästa grimskaften.

Hon är gallig i haserna. Lite mer i den ena. Bad min veterinär kika och hon tyckte vi skulle röntga och bilderna skickades till kirurg på UDS.

tack för tipsen! Ska kika hur hög den blir men tänker också bättre den sitter lite för högt. Inga problem att binda upp henne så får kolla hur jag kan fästa grimskaften.
Halsring. Vi kör aldrig unga hästar ut den, eller ja gjord misstaget en gång att köra 3 åringen utan den hon var över bommen två gånger på samma resa 🙄

Min lilla gangster går med syrran och busar och grejar. Det är en tuff madame, Pappa vill att hon sätts i vagn nu om en månad innan hon blir för stor som vi gjort med det andra medan jag velar och tycker det kan vänta till i höst då jag upplever henne som väldigt omogen just nu och lägger massor med tid på att bara umgås med henne. Hon är både Tuff men också väldigt reaktiv på saker och det gör ibland att hon låser sig när det händer saker och ting runt omkring henne. Just nu har vi haft fullt upp med att backa bandet vad det gäller att gå i grimskaft då hon helt plötsligt hade glömt hur man gör 🙄 Min sambo är stört förtjust i henne och gillar att hon är som hon är jag är mer tveksam och funderar så det knakar hur man ska nå fram till henne. Men det två går väldigt bra ihop och hon tycker om honom. Känns som den här damen väljer sina människor helt enkelt.

Men det blir en travhäst av henne en dag också, vägen kommer kanske bli en aning krokig men inte så orolig över att rätt människor kan tömköra och sätta henne i vagn i höst.

Nästa stora grej är röntgen av alla ben, och sen ska hon få sista grund vaccineringen nu i början på juni.

20250429_091224.webp

Nästa stora grej är röntgen av alla ben, och sen ska hon få sista grund vaccineringen nu i början på juni.

Min är fortfarande ful, och svullnaden verkar aldrig ge med sig.
Nu har vi röntgat vid två tillfällen och ocd syns inte. Nästa steg blir mri.

:confused::(

Du som har erfarenhet (som du delade i en annan tråd en gång), är det brukligt att det är så långvarigt?

Liknande trådar

Avel Jag tror inte vi har någon sån här tråd för i år, så jag startar en :) Har ni eller ska ni betäckt/betäcka era avelsston i år och hur...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Robina
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 530
Senast: Murray
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 389
Senast: Dentaku
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur