Födda -21

10712D18-4B6E-456F-AB74-A69244115674.jpeg

Tömkört och haft ihopsläpp med nya hästen Bruno (också född -21) idag! 😁 Börjar se ut som en riktig häst?
 
I lördags var Maggan lite väl på tårna 🫣 Hennes största bekymmer sedan dag 1 när det började tömköra henne är hennes öron. Hon hatar att folk håller på med hennes öron och då det typ alltid går med bomull/tussar av något slag för att döva dem lite.
Maggan tyckte att du kan ta din bomullstuss och stoppa den någonstans inte i mina öron iaf 🫣 Så det blev en lång diskussion innan det var i. Problemet kände jag så här i efterhand är att när hon börjar varva upp så varvar hennes husse upp och så triggar det varandra.

Svårt att säga på ett fint sätt till pappa/husse att varva ned ingen ide att bråka med henne hon kommer lugna sig så fort han lugnar ned sig. Hon läser av folk blixt snabbt precis som min egen häst gör. Jag har ju lite special när jag selar honom tex för att han ska känna sig bekväm ( många skulle nog anse honom bortskämd ) men det är en plan vi har arbetat ut tillsammans. Nu ska vi bara få Maggans husse att inse att där måste vi utarbeta en plan som fungerar hemma för både häst och människa.

För övrigt är det tydligen jätte gott att fortsätta äta upp dörren som hennes mamma ätit sönder genom åren, hon tycker det är hemskt tråkigt att vänta på saker. Men uppmärksammar man henne blir hon ännu värre så därför ignorera jag henne trots att hon äter på dörren. Då slutar hon ganska omgående, då var det inte kul längre 😆 Hon var ute och skrittade en runda i lördags för hennes opererade has som hon fått ett överben på nu efter en spark i våras behövde röra på sig.
Dags att lasra hennes has också, blivit dåligt med det sedan hon kom hem för snart tre veckor sedan. Förhoppningsvis så flyttar hon och vallacken ihop ute från nästa vecka ♥️

Nej matte behöver ta ett djupt andetag och inse att vi har lite olika sätt att hantera våra hästar på. Till veckan ska hon prova flugtäcke med, ska bli 25 grader och strålande sol = högtryck av insekter hos oss.

Söndags funderingar helt enkelt, inte lätt när det är svårt som man brukar säga. Men jag är fruktansvärt stolt över den här nyblivna 2 åringen som är klok som en bok. Tror hon blir en perfekt kompis till min buttra vallack.

IMG_20230527_111906.jpg
 
I lördags var Maggan lite väl på tårna 🫣 Hennes största bekymmer sedan dag 1 när det började tömköra henne är hennes öron. Hon hatar att folk håller på med hennes öron och då det typ alltid går med bomull/tussar av något slag för att döva dem lite.
Maggan tyckte att du kan ta din bomullstuss och stoppa den någonstans inte i mina öron iaf 🫣 Så det blev en lång diskussion innan det var i. Problemet kände jag så här i efterhand är att när hon börjar varva upp så varvar hennes husse upp och så triggar det varandra.

Svårt att säga på ett fint sätt till pappa/husse att varva ned ingen ide att bråka med henne hon kommer lugna sig så fort han lugnar ned sig. Hon läser av folk blixt snabbt precis som min egen häst gör. Jag har ju lite special när jag selar honom tex för att han ska känna sig bekväm ( många skulle nog anse honom bortskämd ) men det är en plan vi har arbetat ut tillsammans. Nu ska vi bara få Maggans husse att inse att där måste vi utarbeta en plan som fungerar hemma för både häst och människa.

För övrigt är det tydligen jätte gott att fortsätta äta upp dörren som hennes mamma ätit sönder genom åren, hon tycker det är hemskt tråkigt att vänta på saker. Men uppmärksammar man henne blir hon ännu värre så därför ignorera jag henne trots att hon äter på dörren. Då slutar hon ganska omgående, då var det inte kul längre 😆 Hon var ute och skrittade en runda i lördags för hennes opererade has som hon fått ett överben på nu efter en spark i våras behövde röra på sig.
Dags att lasra hennes has också, blivit dåligt med det sedan hon kom hem för snart tre veckor sedan. Förhoppningsvis så flyttar hon och vallacken ihop ute från nästa vecka ♥️

Nej matte behöver ta ett djupt andetag och inse att vi har lite olika sätt att hantera våra hästar på. Till veckan ska hon prova flugtäcke med, ska bli 25 grader och strålande sol = högtryck av insekter hos oss.

Söndags funderingar helt enkelt, inte lätt när det är svårt som man brukar säga. Men jag är fruktansvärt stolt över den här nyblivna 2 åringen som är klok som en bok. Tror hon blir en perfekt kompis till min buttra vallack.

Visa bifogad fil 120043
Jösses vad jag känner igen det där med att om man uppmärksammar dom sämre beteendena så eskalerar dom snabbt 😂 Kaj hade ett tag dille på att backa när han stod uppbunden, hade sönder nån grimma och kändes mycket nöjd med sin bedrift. Men var man på honom och föste fram honom igen blev det också en ”lek” som var mycket roligare än att bara stå uppbunden och glo 😛 Så ignorera beteendet är det som funkar bäst, nu gör han ytterst sällan så längre.
 
Hade photoshoot med hästarna i helgen. Arielle tyckte det var jätteroligt, och försökte äta upp min klänning, sin vita repgrimma hon skulle ha på, sin storasyster, ja allting helt enkelt...! :crazy::rofl:

Men jag älskar mitt lilla troll ändå. :love:

IMG-20230529-WA0038.jpg
 
Här körde vi bockserie ut genom stalldörren sist 😂 Någon har kidnappat min snälla häst och lämnat kvar ett piggt monster 😂 Fast tror mest hon blev frustrerade över att behöva ha senskydd på sig fram. Hon slår sig och redan lyckats dra på sig ett överben fram så nu blir det senskydd oavsett vad madame tycker. Hon är stor och har inte riktigt reda på sin kropp så att säga. Annars har hon äntligen släppt av den sista vinterpälsen och fram kom en blank häst. Hon växer så det knakar, säkert vuxit ett par tre cm sedan hon kom hem för tre veckor sedan .. Helt sjukt trodde inte hon skulle bli så stor då hon alltid varit liten fram tills i vintras då hon plötsligt satte fart och blev en dm högre i rumpan ..
 
DSC_0286.jpg

Hon är som den serietecknade Mulle 😂 Alltid något hyss för sig och speciellt när hon bestämt sig för något 😂

Nu går hon uppe i sin gamla hage som hade som föl, skönare för dem när det kan välja att vara i skogen eller ute på gärdet.
 
IMG_20230606_165317.jpg

Insåg att hon faktiskt förändrats på det här veckorna hon varit hemma ♥️ Blank sommarpäls när äntligen det sista vinterpälsen släppte till slut. Hon är jätte stickelhårig på rumpan nu när sommaren kom. Syster har silversvans istället och Maggan fick stickelhår. Ensam träningen går jätte bra, hon har stått inne själv två gånger utan att säga ett knyst för ens den andra hästen kommer hem då hälsar hon med att gnägga. Så förhoppningsvis kan hon snart gå kvar i hagen själv medan den andra hästen tränar. Tycker hon är väldigt duktig med tanke på att hon knappt varit själv i hela sitt liv tidigare. Skönt att hon är klok som en bok även om det finns två rävar bakom varje öra 😉

Just nu har hon ett par dagar ledig i värmen, på måndag nästa vecka ska vår hästmassör gå igenom henne och bilda sig en uppfattning om madame.Vallacken han är van att träffa henne så han blir nog glad, så hoppas Maggan också blir glad. Hon skjuter i höjden massor just nu ♥️💪 Snart har hon spurtat om vallacken som med sina ca 158 cm i mankhöjd börjar känna sig som en ponny 😂
 
2D96FC46-376A-46EF-8090-2A61DD7B55AC.jpeg

Kaj tror precis som förra året att han har blivit vildhäst nu när han släppts på bete 😜 Nu har han dessutom en ny jämngammal bundsförvant som verkligen tror att han har blivit vildhäst, eftersom han gått i egen hage innan och plötsligt hamnat i en flock med 8 andra individer 🐎 Men tänker att han får vila från aktiviteter några veckor nu och bara bli pysslas med i fållan vid betet så kanske det blir roligare att hänga med mig när euforin lagt sig lite ☺️ Måste dock få bort honom till stallet den 20e då vi har hovslagare 😜

Bild från tidigare på dagen innan betessläpp 😁 Hon som hjälper mig med Kaj testade att tömköra lite, och det gick galant!
 
Tänker ni börja rida in era hästar nu i höst? Arielle ser absolut inte färdig ut för att sittas på, även om hon f.n. är högre fram än bak och mkt harmonisk i kroppen (peppar peppar) så är hon smal och tanig och mycket mera "bebis" än vad hennes äldre syskon var vid den här åldern. Så jag tänker nog inte börja med ryttarinvänjing förän tidigast i januari, innan dess kan vi göra saker som inte belastar fysiskt, som att vänja vid bett och tömköra lite lätt.

Testade att ha med henne som handhäst häromdan när jag red storasyster, och hon skötte sig superbra! De två är som ler och långhalm, så hon tyckte nog det var mycket roligare att få följa med - annars brukar hon vänta vid grinden medan syrran tränar. Får passa på lite nu att göra saker innan de åker på semester, Ari har ju mest bara gått och skrotat på lösdriften i hela vinter. Så i dag spolade vi ben i värmen när jag var klart med att fylla upp deras badkar, det kan ju vara bra att lära sig när man har tre långa, vita strumpor.... :angel:
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 615
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp