Födda -21

Nu har jag foderhuvudvärk igen..
Fått analysen av min bonde på årets hö. Smr 36 g och 9.8 MJ/ kg ts. Det blir en kvot på 4 😩

Det slogs tidigt och den hygieniska kvalitet är bra men det hjälper ju inte. Ekonomisk och praktisk ångest över hur mycket jag skulle behöva tilläggsfodra i vinter.

Jag har börjat kolla lite efter annat foder. Jag tror inte min bonde har några problem att sälja till någon annan om vi skulle hitta annat men det är svårt när man har kontakt, relation och förtroende för honom. Har hittat hö på rundbal med en kvot på 9.8 (mycket klöver dock, inte så bra?) men det är rätt så långt bort och våra förvaringsmöjligheter är inte så bra. Jag har som sagt inte behövt köpa in grovfoder på typ 25 år så jag vet knappt vad jag ska fråga om. Spontant tänker jag att hårt pressade rundbal av hö kan vara risk att det inte är tillräckligt torrt och därför blir dåligt.

Nån mer som har foderångest? 😬😁
 
Nu har jag foderhuvudvärk igen..
Fått analysen av min bonde på årets hö. Smr 36 g och 9.8 MJ/ kg ts. Det blir en kvot på 4 😩

Det slogs tidigt och den hygieniska kvalitet är bra men det hjälper ju inte. Ekonomisk och praktisk ångest över hur mycket jag skulle behöva tilläggsfodra i vinter.

Jag har börjat kolla lite efter annat foder. Jag tror inte min bonde har några problem att sälja till någon annan om vi skulle hitta annat men det är svårt när man har kontakt, relation och förtroende för honom. Har hittat hö på rundbal med en kvot på 9.8 (mycket klöver dock, inte så bra?) men det är rätt så långt bort och våra förvaringsmöjligheter är inte så bra. Jag har som sagt inte behövt köpa in grovfoder på typ 25 år så jag vet knappt vad jag ska fråga om. Spontant tänker jag att hårt pressade rundbal av hö kan vara risk att det inte är tillräckligt torrt och därför blir dåligt.

Nån mer som har foderångest? 😬😁

Vart bor du?

Höt i år av bonden jag köper av är perfekt för oss. Dock har jag ju inte Falki hemma så ur unghästsynpunkt har jag inte reflekterat.
Men vi fick en kvot på 6 och 7,9 % socker.

Han hade andra partier också för typ unghästar och dräktiga ston. Men det var ju inte aktuellt för oss så jag har inte kikat närmare på de analyserna.
 
C3DF4D0B-3A5C-4F13-8FE6-0C9B9E14F730.jpeg


Inser att han förmodligen ser jättepluttig ut för er som har stora hästar, men jag tycker Kaj börjar se riktigt högrest ut nu (obs jag är lång, 1.75). 😁 Har också bestämt mig för att det blir inkörning nästa höst, så nu ska vi bara klura ut vem som ska få det hedersuppdraget.
 
Vart bor du?

Höt i år av bonden jag köper av är perfekt för oss. Dock har jag ju inte Falki hemma så ur unghästsynpunkt har jag inte reflekterat.
Men vi fick en kvot på 6 och 7,9 % socker.

Han hade andra partier också för typ unghästar och dräktiga ston. Men det var ju inte aktuellt för oss så jag har inte kikat närmare på de analyserna.
Skickar Pm!
 
Hälsat på Maggan idag ❤️ Hon har tappat pälsen i huvudet sista veckan, så det var lite bekymrade över det men hästdoktorn kommer ju med jämna mellanrum.Men bästa omvårdnaden får hon och mycket omtyckt av alla. Hon fick skritta och trava en liten bit för att visa vad hon hade lärt sig. För att gått så få gånger i vagn som hon gjort så gör hon allt så självklart. Det är förvånande att hon bara hunnit fylla 1 år men ändå beter sig som en vuxen häst för det mesta. Tror faktiskt inte vi hade kunnat hitta en bättre plats för henne att vara på i sommar. Det lever unghästliv på bete samtidigt som det kommer in några dagar i veckan, blir borstade och pysslade med innan det kör en kort sväng och sen vilar bebisarna inne och äter innan det går ut igen.
Hon var dock upprörd över att hennes kompis fick komma ut före henne och göra saker, hon vill gärna hänga med då.
Visa bifogad fil 95331
Hur går det för lillasyrran?
 
C3E456ED-0E8C-4E59-B234-FF956412A30C.jpeg


Nu har Kajan flyttat! Det blev en lååååång dag igår… 😜 Men nu är 3 av 4 hästar på plats iaf (den 4e kommer 1/9), dom har fått egen beteshage jämte blivande lösdriftskompisarna och verkade nöjda när vi lämnade dom där igår. Idag ska vi ta en liten promenad med dom alla tre så dom får spana in omgivningarna!

Bilden illustrerar när Norlie och Kaj skulle hälsa på dom andra över tråden. Norlie är verkligen så snabb att gå emellan när dom nya vill hälsa på Kaj 😂 Typ ”låt bli min bebis!” 😜 Vi ställde dom på box först när vi kom och väntade in Texas och Kaj försökte då hoppa över till Norlies box 🙈 Oh well, dom har ju inte varit såhär klängiga på varandra innan så antar att det är en trygghetsgrej nu när allting är helt nytt.
 
Visa bifogad fil 96717

Nu har Kajan flyttat! Det blev en lååååång dag igår… 😜 Men nu är 3 av 4 hästar på plats iaf (den 4e kommer 1/9), dom har fått egen beteshage jämte blivande lösdriftskompisarna och verkade nöjda när vi lämnade dom där igår. Idag ska vi ta en liten promenad med dom alla tre så dom får spana in omgivningarna!

Bilden illustrerar när Norlie och Kaj skulle hälsa på dom andra över tråden. Norlie är verkligen så snabb att gå emellan när dom nya vill hälsa på Kaj 😂 Typ ”låt bli min bebis!” 😜 Vi ställde dom på box först när vi kom och väntade in Texas och Kaj försökte då hoppa över till Norlies box 🙈 Oh well, dom har ju inte varit såhär klängiga på varandra innan så antar att det är en trygghetsgrej nu när allting är helt nytt.
Fin han är! Och stor? Men vad har du blivit med färgen? Var han inte brun förut? Är han fux nu?
 
Visa bifogad fil 96548

Sådär, inridning påbörjad 😂😜

(Innan någon får panik nu, ungen satt på i någon minut och väger knappa 25 kg. Tänker att hingstkompisarna som hänger på honom i hagen belastar betydligt mer än så)
Alltså, så cool! Jag tror vi kunde gjort likadant med vår, om vi ville. Han är också totalt obrydd om det mesta. Är det ponnierna i dem, tro?

20220728_112935.jpg
 
4F20E7C1-A805-46BD-9D99-D89419C54175.jpeg


Kajan kikar in här i tråden och hälsar att han lever och frodas trots att han äventyrar livet dagligdags numera genom att exempelvis: Parkera på järnvägsspår, lägga sig och rulla fast i eltråden i hagen, försöka ÄTA på tråden (…), samt visa alla kompisarna vilken hopptalang han är genom att hoppa ur hagen. Den här flytten har förvandlat vår beskedliga lille ponnyplutt till en ungdomsligist av rang 😜 Bollarna ryker dock den 12/9 så förhoppningsvis coolar han ner sig några kg då. Croppar bort mig själv ur bilden pga ser ut som jag har gått igenom 7 svåra år, vilket det också känns som att jag har 🙈
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 654
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp