Födda -21

Jag tror inte jag ska visa alls, inte helt bestämt mig. Det är ju min första uppfödning och såklart vore det en kul erfarenhet men jag är rädd att jag omedvetet ska gå framåt snabbare än jag egentligen tycker att jag bör om jag har det som mål. Mina mål med B är långsiktiga och jag vet inte om argumenten för att visa honom är så starka. Kul för mig med erfarenheten, kul med en objektiv bedömning, men inte särskilt viktigt känner jag. Eftersom jag i princip gör allt för första gången helt själv är stegen små och jag vill ge det mycket tid. Jag vet inte om jag tycker att han bör vara ”klar” för visning helt enkelt, särskilt inte i vår. För ett proffs kanske en uppsutten visning inte kräver mer förberedelser än ridning några gånger men för mig gör det säkerligen det.

Mitt mål just nu är att han så snart som möjligt efter att jag kommit upp på ryggen, ska kunna ridas i skogen med sällskap, lekfullt och främja framåtbjudningen och förhoppningvis slippa ridhus. Det är iaf min vision för hur jag vill att han ska ridas in. Än så länge har jag hängt ett par gånger, okomplicerat.

Precis så red vi in hästarna på det stallet jag jobbade som ligger förhållandevis nära dig. Vi jobbade i rundpaddock tills de var helt obekymrade av att ha saker på ryggen/sidan/överallt, lärde in en-toms-stopp från marken, sedan hoppade vi upp och satt på dom några gånger och så var det ut och hänga på hästkompisarna på uteritt. Funkade super. :)
 
Precis så red vi in hästarna på det stallet jag jobbade som ligger förhållandevis nära dig. Vi jobbade i rundpaddock tills de var helt obekymrade av att ha saker på ryggen/sidan/överallt, lärde in en-toms-stopp från marken, sedan hoppade vi upp och satt på dom några gånger och så var det ut och hänga på hästkompisarna på uteritt. Funkade super. :)
Jag föredrar också rundpaddocken när jag tränat kommandon på lina och tänkte fortsätta där uppsuttet tills start, stopp och styrning funkar men nu är underlaget för dåligt. Det kanske hinner bli vår innan det är dags, annars får det nog bli några korta stunder i ridhuset så att det är styrbart innan vi rider ut 😊 Fint att höra att dom jobbar så också, tänker att det är lite samma tänk pga samma gren/inrikting och en äldre och klok generation som guidar 😁
 
Min har haft ryggsäck fyra fem gånger nu och i alla gångarter!
Så cool så !
Satte tyglarna i nosgrimman istället för han är inte så tillvand på bett och finns Vargtänder som ska bort!
Jag red före med min andra valack vilket skapade bra trygghet!
Nu blir det vila från ryttare men kanske lite promenader och ev börja med löshoppning !
Visning eller inte styr hur utvecklingen framskrider men jag tror han är lite ”late bloomer ”!
Långbent gänglig och inte speciellt proportionerlig än..

Vi rider också ut i skogen rakt fram så mycket det går med våra unghästar vi har haft och hoppas kunna göra samma med Kotten längre fram!

Beställde hans första egna täcke idag i 155 , det blir väl till nästa år! Svårt med vilken tjocklek men tänker att det är bättre med lite tunnare och använda liner..
 

Bifogade filer

  • IMG_0127.jpeg
    IMG_0127.jpeg
    47 KB · Visningar: 105
Det är så roligt att se hur det börjar spreta i vad man gör nu ju äldre dom blir. Och hur olika dom ser ut!
Som ovanstående täckesinköp i 155, medan min ponnyräka inte ens fyller ut 125 i bredd än 😁. Hon fick prova benskydd nyligen och storlek S var på gränsen till för stora. Ska bli så spännande att se hur hon ser ut om några år när hon fyllt ut färdigt, även om hon med all sannolikhet kommer fortsätta vara åt det ädlare hållet (det finns allt från riktigt breda ladugårdsväggar till spinkiga inom rasen, men de flesta ligger mitt emellan)
Just nu döljer getskägget hennes fina huvud och halsen ser flera centimeter tjockare ut pga isbjörnspälsen, ser verkligen fram emot att se vad som gömmer sig under all denna päls i vår

IMG_9410.jpeg
 
Jag tror inte jag ska visa alls, inte helt bestämt mig. Det är ju min första uppfödning och såklart vore det en kul erfarenhet men jag är rädd att jag omedvetet ska gå framåt snabbare än jag egentligen tycker att jag bör om jag har det som mål. Mina mål med B är långsiktiga och jag vet inte om argumenten för att visa honom är så starka. Kul för mig med erfarenheten, kul med en objektiv bedömning, men inte särskilt viktigt känner jag. Eftersom jag i princip gör allt för första gången helt själv är stegen små och jag vill ge det mycket tid. Jag vet inte om jag tycker att han bör vara ”klar” för visning helt enkelt, särskilt inte i vår. För ett proffs kanske en uppsutten visning inte kräver mer förberedelser än ridning några gånger men för mig gör det säkerligen det.

Mitt mål just nu är att han så snart som möjligt efter att jag kommit upp på ryggen, ska kunna ridas i skogen med sällskap, lekfullt och främja framåtbjudningen och förhoppningvis slippa ridhus. Det är iaf min vision för hur jag vill att han ska ridas in. Än så länge har jag hängt ett par gånger, okomplicerat.



Tror vi tänker väldigt lika där, min första uppfödning och som jag inte har en tanke på sälja.
Så en eventuell visning vore endast för skojs skull och en kul grej typ .

Jag hänger på icarus och han är trygg med det både ute/inne osv
Men tar det väldigt lugnt och hos en professionell hade han säkert varit riden vid det här laget men jag gör alla moment 100 gånger om och vill att han ska vara så trygg som möjligt.
 
Absolut, men jag tycker inte det är värt åka längre bort
Men tror Dalarna har i början på juni och det blir nog bra om han nu ska visas
Nej vi är ju väldigt bortskämda i Skåne med massor av möjligheter från maj-sept. Tror det totalt är inplanerat 6 st inom relativt avstånd och sen brukar även Halland ha. Något år har jag för mig det till och med sattes in ett extra test för trycket var så högt 😅
 
Jag beställde inte en stor brun älg för tre år sedan iaf 🫣😂
Går mest och skrotar i hagen och växer för fullt. Snart större en mamma och Mamma är inte liten för att vara sto och varmblodstravare. Så svårt och veta vad man ska göra med en sån här som har en sådan historik av skador samtidigt som hon är så snäll och gör inte en fluga förnär. Men just nu ägnar hon sig mest åt att skjuta på höjden för tillfället igen och jag vågar inte mäta henne för risken är väl att jag får en chock 🙊
IMG_20240104_134043.jpg
 
Jag tror de ska köra till hösten iår, bekanta åker nog till Strömsholm på våren.

Åh trökigt, hösten känns så långt borta
Då prioriterar man kanske hellre ett långt sommarbete om det är fint väder

Strömsholm är lite långt men man vet aldrig, kanske får nå ryck
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
405
· Visningar
51 103
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp