Status
Stängd för vidare inlägg.
För oss går det typ bra :p
Vi skrittar iaf, och numera kan jag få henne att börja skritta själv utan att någon driver på från marken. Vi har lyckats trava några steg men hon blir helt slut i huvudet av 5 minuters ridning så om jag försöker göra något mer när hon väl blivit trött så är nog risken stor att hon skulle protestera genom att gå uppåt.
Igår red jag utan att ha hjälp från marken för första gången. Fick sällskap/draghjälp av min ponny och hennes medryttare. Promenerade iväg och hoppade upp sen när vi kommit till skogen. Hon gick tom först en bit men sen ville hon inte ta ett travsteg fast ponny travade före henne. Men men bra att hon tar det lugnt tills hon tycker det känns bra :)
 
Kul när det fliter på så bra i tråden, kul och läsa och följa er alla.

Jag ska hämta hem min lilla prins på fredag ifrån min kompis.
Däremot har hon satt lite grill i skallen på mig nu, jag fick nämligen ett sms igår på dagen där hon frågar om jag inte skulle vilja sälja Mazeen till henne.

Hon har fullkomligen blivit för kär och fäst i honom för att kunna släppa honom säger hon.

Tjaa, tanken har ju varit att sälja honom men jag har inte haft bråttom då jag själv är ganska fäst i honom. Riktigt trevlig individ.
Och jag har sett fram emot och få hem honom nu och börja jobba sakta men säkert med honom och sen så småningom hänga/sitta in honom.

Denna fråga kom från ingenstans och en vecka innan jag ska hämta hem honom. Jag vet inte alls hur jag skall göra.
Jag hade min förra häst hos henne förut, hon hade henne på foder men sen under vintern så kände hon att hon inte riktigt orkade med två hästar, dels för all extra jobb som blir under vinteråret och sen för hennes kropp om jag inte minns helt fel.

Detta resulterade i att hon skickade iväg sin egna häst under ett par månader och jag fick hämta hem min häst.

Jag är alltså rädd för att det ska bli likadant igen, att hon kommer känna samma. Och då kanske sälja honom vidare.

Jag vet att man aldrig kan veta till 100% att en person behåller hästen man köper i många år men det är väl det man tänker när man köper en häst, eller?
Visst, det kanske visar sig att man inte passar så bra ihop eller att hästen är för knepig.

Men ah. Jag vet inte vad, hur hade ni tänkt/gjort i min situation?
 
Kul när det fliter på så bra i tråden, kul och läsa och följa er alla.

Jag ska hämta hem min lilla prins på fredag ifrån min kompis.
Däremot har hon satt lite grill i skallen på mig nu, jag fick nämligen ett sms igår på dagen där hon frågar om jag inte skulle vilja sälja Mazeen till henne.

Hon har fullkomligen blivit för kär och fäst i honom för att kunna släppa honom säger hon.

Tjaa, tanken har ju varit att sälja honom men jag har inte haft bråttom då jag själv är ganska fäst i honom. Riktigt trevlig individ.
Och jag har sett fram emot och få hem honom nu och börja jobba sakta men säkert med honom och sen så småningom hänga/sitta in honom.

Denna fråga kom från ingenstans och en vecka innan jag ska hämta hem honom. Jag vet inte alls hur jag skall göra.
Jag hade min förra häst hos henne förut, hon hade henne på foder men sen under vintern så kände hon att hon inte riktigt orkade med två hästar, dels för all extra jobb som blir under vinteråret och sen för hennes kropp om jag inte minns helt fel.

Detta resulterade i att hon skickade iväg sin egna häst under ett par månader och jag fick hämta hem min häst.

Jag är alltså rädd för att det ska bli likadant igen, att hon kommer känna samma. Och då kanske sälja honom vidare.

Jag vet att man aldrig kan veta till 100% att en person behåller hästen man köper i många år men det är väl det man tänker när man köper en häst, eller?
Visst, det kanske visar sig att man inte passar så bra ihop eller att hästen är för knepig.

Men ah. Jag vet inte vad, hur hade ni tänkt/gjort i min situation?

Vill du sälja honom nu?
Du kommer få honom såld senare också.
Om du ändå ser fram emot att ta hem honom, rida in och har råd skulle jag inte sälja. Det ska du göra när DU vill.
 
Mollan fick en kompis igår! En ettårig connemara. Jag älskar unghästarna för de är så toleranta och förlåtande (lite som barn), det var inga sura miner alls utan de är redan oskiljaktiga och står i ligghallen och hänger. Gamlingen har inte varit så sugen på att stå där inne men igår la sig Molly i halmen och mös så de kommer förhoppningsvis använda den mer.

Jag vill ju gärna ha mina hästar ihop och brukar få ont i hjärtat om någon tvingas gå själv, undantaget Rosevelten. Hon gick över i egen hage igår när den nya kom, Molly blev rätt ledsen medan den svarta i princip gav henne fingret och sen har hon gått för sig själv och ätit gräs helt obekymrat. Något säger mig att hon kommer vara mest lycklig över att hon ska börja ridas igen.

Det är evigheter sen jag hade häst ihop med någon annan, men det blev en riktig motivationsboost nu när vi har två ungponnyer och kan hjälpas åt. Målet med Molly är att hon ska matchas inför avelsvärdering och 3-års nästa år. I vinter ska vi lastträna, gå lite promenader och löshoppa ett par gånger.
 
C3744EF3-8642-4E22-9A37-454CA10CB3B6.jpeg


Dagens lillhingst :heart
 
Tror ni vi hinner 10 sidor (200 inlägg) innan nyår då de blir tre? Kanske va? Lägger in en exteriör-bild på liten som lämnas in för tandkoll/fix och kastrering idag..

Visa bifogad fil 38668
Jättefin kille! Lycka till idag.

Igår var vi iväg och löshoppade igen. Bättre flyt denna gång, trots att det var mycket hästar och ljud utanför ridhuset. Han fick till några fina språng, men sista sprången var han lite matt. Han orkar inte så mycket. Vi hoppade nog max 7 gånger totalt. Nu blir det några veckor utan löshoppning då jag är upptagen på helgerna. Vi satsar på att förbereda inridningen lite mer. Tandläkaren kommer till stallet om drygt 3 veckor, så innan dess vill jag inte belasta munnen så mycket. :)
 
Älskar min hästs temperament. Gick rakt in i trailern bredvid en stor kompis trots att det var rätt smalt. Sen backar han snällt ut, steg för steg, trots att han tycker att ryggning inte är helt naturligt.

När vi kom fram till kliniken var det mörkt och en stor hund skällde. Om han tyckte det var läskigt? Ja, han vet ju inget om världen. Men han följde lydigt med och gick före kompisen in i stallet. Sen gnäggade han en gång och ställde sig sen och åt. :love:

Hej då kulor och vargtänder...
AE9E8E88-5262-4E55-A6E5-38B7FDC6F2D6.jpeg
 
Älskar min hästs temperament. Gick rakt in i trailern bredvid en stor kompis trots att det var rätt smalt. Sen backar han snällt ut, steg för steg, trots att han tycker att ryggning inte är helt naturligt.

När vi kom fram till kliniken var det mörkt och en stor hund skällde. Om han tyckte det var läskigt? Ja, han vet ju inget om världen. Men han följde lydigt med och gick före kompisen in i stallet. Sen gnäggade han en gång och ställde sig sen och åt. :love:

Hej då kulor och vargtänder...
Visa bifogad fil 38707
Jag känner mig alltid lite som en bödel som leder ett lamm till slakt när jag leder de små snälla och oskyldiga liven på väg till kastration. Tack och lov verkar ingen ha förstått att det egentlige är mattes fel att de fick fortsätta sitt liv som "hen".
 
Jag känner mig alltid lite som en bödel som leder ett lamm till slakt när jag leder de små snälla och oskyldiga liven på väg till kastration. Tack och lov verkar ingen ha förstått att det egentlige är mattes fel att de fick fortsätta sitt liv som "hen".
Nä så är det ju. Nu kommer det vara två hen i deras hage och två hingstar. Så min lär ju vara än lägre i rang. Men han är inte en mes. Han förstår bara inte vitsen med att bråka.
 
Jag känner mig alltid lite som en bödel som leder ett lamm till slakt när jag leder de små snälla och oskyldiga liven på väg till kastration. Tack och lov verkar ingen ha förstått att det egentlige är mattes fel att de fick fortsätta sitt liv som "hen".

Haha, känner precis detsamma 😅. Sa till dem förut att njut nu sista natten för imorgon blir det ”snipp, snipp”. Lite taskigt sagt kanske men de verkade inte bry sig nämnvärt 🙈
 
Har fått rapport från Veterinären att min kille är ett A-barn. Jättesnäll att hantera, färdigkastrerad och de har tagit två vargtänder. En stor och en liten. och inte en enda lös benbit heller. :D
Skönt att det gick så bra och att han är ren! Min va ju också ren men mindre rolig att dra vargtänder och kastrera. Det lugnande gick ur lika fort som det gick in och kunde bråka rätt mycket.. :meh:
 
Skönt att det gick så bra och att han är ren! Min va ju också ren men mindre rolig att dra vargtänder och kastrera. Det lugnande gick ur lika fort som det gick in och kunde bråka rätt mycket.. :meh:
Min är ju gjord liggande, också av den anledningen. Hans brorsas ena tand gick av så det blev lite rester och ett jäkla liv när den skulle ha bett i munnen sen. Det blev tom treårs (med 9-9 på hopp) men utan ridprov. Så nu tog vi det säkra före osäkra.
 
@Amanda_F jag tycker Formidabel är så fin, och han påminner så om min pojke med sin stora stjärna och vita ben (fast min har bara 3 strumpor)... :love: Känner igen det där med A-barn som bara är genomsnäll och go' med! Jag tror och hoppast du kommer få mycket roligt med honom. :)

Lägger in en jämföringsbild av min som 2-åring, även om han inte hör till i eran tråd. :angel:

IMG_1866.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp