Status
Stängd för vidare inlägg.
4FD181C9-03AC-48D3-9455-B3402507DB23.jpeg
Lejonhjärta hade ryttare för andra gången igår, och han var så duktig😃🌟. Det är min bästa kompis som har honom på inridning och hon säger att han sköter sig väldigt bra. Mitt mål är att ha suttit på honom en gång innan han ska vila, så det är snart med andra ord😁. Ska bli så kul och spännande att ha den här hästen i många år.
 
Nugget får endel smällar av något sto i hagen..
Först två skinnflådda fläckar över varje öga som nu börjar få päls. Men igår kom vi ut och då har de tagit in alla ston med föl så Nugget var helt ensam i hagen? Hon var ganska stressad men så även två stora märken som var färska. Stora som snusdosor. En på bogen och en på halsen :meh:
 
Intressant!
Veterinären varute idag och gjorde tandkontrollen+vaccinering. Hittade en vargtand och en knöl som kan vara vargtand eller inte. Knölen sitter precis där ett eventuellt bett ska sitta..

Min veterinär tycker inte man ska dra vargtänder om de inte påverkar hästen. Jag kan hålla med och knölen kommer isåfall behöva kollas av klinik om man nu vill ta bort den.
Ser det inte som nån fara utan bara ännu en sak som gör att jag kommer rida bettlöst :)

Bra tänder annars! Raspade en vass kant och han påpekade att tänderna är så hårda att de känns som att raspa metall:D

Jag kommer vara lyhörd och speciellt om jag skulle vilja testa att ha bett. Annars tyckte han inte vi behöver kolla tänderna förens vid 4,5-5års ålder igen!

Utifrån vad du skriver så tycker jag att du ska byta tand-veterinär till din häst... Det händer ju jättemycket i munnen på dem mellan 2 och 5 års ålder, om man inte har koll så att tänderna ramlar ut som de ska så riskerar man att de nya som kommer upp blir sneda... Så rekommendationen är att kolla var 6e månad fram tills minst 5 års ålder.

Att inte dra vargtänder låter lite tveksamt det med. Klart man kan chansa, och din häst kanske aldrig får problem med sina tänder, men det känns som onödigt risktagande.

Tänkte bara skriva lite som en generell input i tråden, att inte alltid lyssna okritiskt på veterinärer. :)
 
Utifrån vad du skriver så tycker jag att du ska byta tand-veterinär till din häst... Det händer ju jättemycket i munnen på dem mellan 2 och 5 års ålder, om man inte har koll så att tänderna ramlar ut som de ska så riskerar man att de nya som kommer upp blir sneda... Så rekommendationen är att kolla var 6e månad fram tills minst 5 års ålder.

Att inte dra vargtänder låter lite tveksamt det med. Klart man kan chansa, och din häst kanske aldrig får problem med sina tänder, men det känns som onödigt risktagande.

Tänkte bara skriva lite som en generell input i tråden, att inte alltid lyssna okritiskt på veterinärer. :)

Nej det vet jag inte om jag gör heller.
Min förra häst var 8år och har inga problem med sina vargtänder som är kvar.
Min tandläkare visade tydligt vilka tänder de byter när i munnen och jag fick även känna på knölen.
Det finns risker att dra vargtänder bara för att också enligt honom.

Tror generellt att det handlar om att vara lyhörd som hästägare.
 
Dags för en liten uppdatering från mig och Doris 🍀

Här har vi kommit så långt att vi kan skritta lite utan ledare uppsuttet samt trava lite med lina uppsuttet, bara haft mig på ryggen 4 gånger totalt , hon känns lättlärd 👌

Tanken är att när hon kan galoppera utan lina samt lyssnar bra på stopp, fram och svänga i båda varven, får hon en längre vila🐎🍀👌

Kom på att det kanske är dags att introducera löshoppning lite smått snart.

Liten huvudbild från idag ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_20191106_162423.jpg
    IMG_20191106_162423.jpg
    242,6 KB · Visningar: 51
Här händer ingenting, jag tar hand om hans mugg han fått på sitt vita bakben.
Detta fick jag alltså veta när vi hämtade honom i hagen hos min kompis, jag blev lite sned på det för en sådan sak kan man säga till om så att jag personligen kan få komma och kolla på det samt köpa medel till det.

Men nej, och över hur det såg ut så har han haft det ett tag, ingen panik så men det hade verkligen spridit sig över hela karleden och även på sidan.
Hon hade smörjt med 4 ess salva bara, och det såg inte heller rent ut så jag gissar att hon bara smörjt och ingenting mer, så det är inte konstigt att det såg ut som det gjorde.

Nu är det så mycket bättre och inte alls mycket kvar.
Han har lite på andra bakbenet också men det är några knoppar bara så det är snart borta även det.

Jag har köpt hem bett, reflexer och barfotaboots till gossen. Så nu snart kommer jag börja pyssla lite mer med honom. Han är super uttråkad och det förstår jag förvisso, han går själv bredvid dom andra två och kommer göra fram till om 2v, den 22:a.

Så tanken är och ta in och pyssla med han, köra lite AR och sedan promenader i skogen.
Får se om vi påbörjar även tömkörningen snart, tänkte isåfall haka på någon av dom andra i stallet så vi kan gå bakom och få "skjuts" framåt.

Ska bli riktigt kul och se hur han kommer utvecklas, han har alltid varit så lugn och snäll, älskar att få vara med på saker.
 

Bifogade filer

  • IMG_9305.jpeg
    IMG_9305.jpeg
    261,1 KB · Visningar: 74
Okej, ”lilla” gossen är något uttråkad så igår tog jag med honom på en promenad med det stoet som han sedan ska gå gå med.

Hon har/är fortfarande väldigt grinig mot honom så vi tänkte att promenader och tömkörning nu dessa veckor tillsammans kanske kan få dom lite närmare varandra, för henne och acceptera honom tills det blir ihopsläpp.

Det gick iaf bra, han har en fin och taktmässig skritt framåt. Riktigt fin framåtbjudning!
Han blev riktigt nöjd med och få komma ut.

Dock försökte han ett ex antal ggr nafsa mig i handen 🙈😡 men han lyssnar när man säger åt honom.

Så nog finns det småsaker och träna med från marken.

Söt är han då absolut 😍😍
 

Bifogade filer

  • F013ABC3-1CB4-4BEA-A81D-BBEBE84EEB49.png
    F013ABC3-1CB4-4BEA-A81D-BBEBE84EEB49.png
    452,3 KB · Visningar: 55
Här händer inte så mycket heller tyvärr. Han är van nu att ha täcke, sadel och träns på sig. Tränset har han inte haft så mycket men har accepterat det mycket bättre nu när vargtänderna är borta än vad han gjorde tidigare. Hänger också på han när han borstas m.m. tänkte sätta igång ordentligt nu men har åkt på världens förkylning med hosta och har massor att göra i skolan en månad framöver tyvärr. Så får ta det lite pö om pö. Har mer tid dec/jan så blir mer intensivt då istället. Så hinner han ju vila innan han åker till beridare i April som ska visa honom på 3års. Så har ju lite tid kvar :nailbiting:

Däremot va vi iväg på miljöträning. Hade med habs shettis kompis som stöd. Han är ju iaf inte rädd för sig, stod och puttade mest på alla otäcka saker, däremot behöver han tränas mer för att möta främmande hästar.. :angel:
 
Idag kändes det så himla bra när jag vågade mig på att hänga på Korazon, på riktigt. Jag har hängt över honom från pall förut, men inte mer än så. Nu la jag vikten i stigbygeln och tog mig upp i hängande läge, och den lille sa ingenting ❤️. Vi gjorde ser två gånger innan jag nöjde mig. Hittills har jag gjort det mesta på egen hand med honom. Förhoppningsvis kan jag få lite assistans i helgen. Han är så himla enkel, men jag vill inte göra några misstag.
 
Idag har den här lilla grabben haft en ryttare på sig för första gången. Min förväntade hjälp ställde in på kort varsel tyvärr, så jag fick jobba med honom själv åter igen. Hängde på honom lite och fick honom att gå lite med mig hängandes utan dramatik. Läget kändes rätt så jag vågade lägga över benet. Satt kvar i typ 10 sekunder och hoppade sedan lugnt av. Upprepade ytterligare en gång utan problem. En sån euforikänsla att få sitta på sin häst för första gången! 🥰

IMG_20191117_140737.jpg
 
Idag har den här lilla grabben haft en ryttare på sig för första gången. Min förväntade hjälp ställde in på kort varsel tyvärr, så jag fick jobba med honom själv åter igen. Hängde på honom lite och fick honom att gå lite med mig hängandes utan dramatik. Läget kändes rätt så jag vågade lägga över benet. Satt kvar i typ 10 sekunder och hoppade sedan lugnt av. Upprepade ytterligare en gång utan problem. En sån euforikänsla att få sitta på sin häst för första gången! 🥰

Visa bifogad fil 39892

Sån underbar känsla! :love:
 
Fick tre filmer av stallägaren härom morgonen när alla föl + Nugget ligger i lösdriften och sover :heart vilket värmer mattehjärtat. Stona stod upp och vaktade.

Annars har jag longerat en gång där Nugget verkligen var pigg och glad och bjöd på galopp i båda varven! Det var efter hon fått endel stryk så jag ville mest se så hon är fräsch.

Men annars har vi inte gjort mycket alls, tar in och borstar men nu förra veckan märkte jag att hon inte ville med in så då har hon sluppit :)

Allt regn gör mig inte så motiverad heller...
 
Jag håller med dig @Nepenthe , regnet gör verkligen ingen motiverad.

Jag har faktiskt inte gjort någonting mer med min kille, mer än tagit in och borstat och sånt.
Så himla bökigt just nu när han går själv, för hans hage är längst ner så man lär gå igenom stonas hage vilket betyder att jag då måste flytta stona över till den 3:e och tomma hagen och sen tillbaka när jag släppt ut honom och därför har jag mest tagit in honom då jag är där på kvällarna för då tar jag in stona också.

Men på söndag flyttar den andra inhyrda tjejen så på måndagen, lr om vi tar söndagen redan så släpps min lilla kille äntligen ihop med det andra stoet då. Min kompis häst som faktiskt jag köpte som 3åring, min allra egna första häst :heart

Kul att hon finns kvar nära en =D

Hur som haver, det ska bli väldigt skönt och få sällskap till honom igen, gillar inte att han fått gå själv men han tar det ändå med ro. Dom kan springa runt tillsammans fast dom är i olika hagar.

I helgen ska jag prova på tömkörning, ser fram emot det.

Men vi hade en redig skitkväll här förut också, då hade jag kunnat sälja han på fläcken för 15spänn :o:angel:
Men sen har han varit lugnare.

Mycket jobb med att hålla avstånd, acceptera att backa undan utan att bråka.
Han vill gärna klia sig emot en varje gång man ska ta han och det är ingenting han gjort förut och helt ärligt så otroligt tråkigt och tröttsamt, han blir ändå lite starkt i puttandet.

Men jobba jobba jobba från marken med lite AR, flytt osv.
 
Så var Korazons första tandläkarbesök avklarat. Allt såg fint ut. Han hade några tänder som syntes att han skulle tappa snart. Han har nyligen tappat en framtand så han har en liten glugg med den nya tanden på väg ut. Lite extra gulligt :). Vi drog 2 vargtänder. Enligt tandläkaren var det tur att vi tog dem redan nu, då de var skruvade och ganska långa, så det hade blivit svårt att få ut dem hela när de permanenta tänderna kommit.

Igår satt jag på honom igen och skrittade några steg (med hjälp denna gång). Nu blir det två veckor utan bett, innan vi kan sätta igång inridningen på riktigt :).
 
Lilla Molly gör inte mycket just nu, det är mörkt när jag åker hemifrån och mörkt när jag kommer hem och det pissar regn vareviga dag. Vi har verkligen flyttat till Sveriges avlopp. 💩
Hon är rund som en boll, fråga mig inte hur för jag tycker att det borde vara rätt näringsfattigt det lilla gräs som finns kvar och så mycket mer än sina ordinerade 7 kg hö tror jag inte hon petar i sig. Om nån vecka är det dags för hovslagare och sen på jullovet tar vi förhoppningsvis krafttag med bägge ponnyerna och gör nåt vettigt med dem. 😊

Jag fick uppdatering om Calle Kamel för nån vecka sen att de mätt honom till 1.70 fram och 1.72 bak. Den lille killen, hehe.
 
Elsa har haft lite otur senaste månaden. Först var hon halt v.bak och sen fick hon lymfamgit på h.bak för två veckor sen. Hade bara några småsår på hasen så det har varit rätt skumt.
Är fortfarande rätt tjock i benet och gallig i hasen :( Någon som har erfarenhet av hur länge det kan hålla i sig? Blir nog att ringa veterinären igen nästa vecka om jag inte ser någon bättring snart.

Håller på och fodrar på med protein då hon började falla ur lite trots fri tillgång och de andra hästarna rullar fram.
Ca 164 cm fram och 165 cm bak är hon nu, 135 i täcken passar perfekt och det finns fortfarande ett hål kvar på cobgrimman. Så det är typ bara ben :p
20191117_181145.jpg
 
Elsa har haft lite otur senaste månaden. Först var hon halt v.bak och sen fick hon lymfamgit på h.bak för två veckor sen. Hade bara några småsår på hasen så det har varit rätt skumt.
Är fortfarande rätt tjock i benet och gallig i hasen :( Någon som har erfarenhet av hur länge det kan hålla i sig? Blir nog att ringa veterinären igen nästa vecka om jag inte ser någon bättring snart.

Håller på och fodrar på med protein då hon började falla ur lite trots fri tillgång och de andra hästarna rullar fram.
Ca 164 cm fram och 165 cm bak är hon nu, 135 i täcken passar perfekt och det finns fortfarande ett hål kvar på cobgrimman. Så det är typ bara ben :p
Visa bifogad fil 40212
Det kan ju vara antingen infektion eller inflammation. Hon har kanske fått in någon skit i småsåren?
Säker på att det inte finns en sårficka som kan ha blivit infekterad?
 
Jag VET att man inte får säga så här men jag har ju alltid tyckt att min häst är rätt söt. Men just nu är han faktiskt inte så söt O_o. Han har dragit iväg på höjden och ser mest ut som ett lurvigt staket. Lite toppigt kors och lågt ansatt hals bidrar inte heller. Dessutom har hans söta ponnyhuvud blivit till ngt som ser ut att tillhöra en tonåring på tillväxt (vilket är sant). Men han har ju söta öron i alla fall, och han är alldeles väldigt snäll och trevlig. Och det är nog bättre så än tvärtom, faktiskt.
76373FF0-D319-4A2A-8CEC-3B0DFB2740B0.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
394
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp