Nu har vi visat Frank för potentiell köpare :nailbiting: Jättebra tjej och riktigt duktig ryttare. Det vore för oss helt perfekt att placera honom där, så vi skulle hålla henne uppdaterad om hur det går med hans hovleder, så skulle hon tala med sin mentor om det hon sett/filmat. :up:
Jag kanske har missat att du skrivit det nånstans men vad är det med hovlederna?
 
Ok..

Nu är fölen snart 2v. Måste byta försäkring, När är det dags för registrering? pass mm?

Satan sådana här saker har jag helt glömt bort i allt.
 
Ok..

Nu är fölen snart 2v. Måste byta försäkring, När är det dags för registrering? pass mm?

Satan sådana här saker har jag helt glömt bort i allt.
Jag brukar ta mina i augusti/september. Kolla när SWB höjer kostnaden, det brukar de göra framåt slutet av året för att folk ska skicka in registreringshandlingarna i tid. Mina id-kontrollanter brukar tycka att man ska vänta tills fölen är lite äldre, dels för chippningen men sen är det lättare att se färg och tecken när de börjar släppa fölpälsen. :)
 
Ok..

Nu är fölen snart 2v. Måste byta försäkring, När är det dags för registrering? pass mm?

Satan sådana här saker har jag helt glömt bort i allt.
Det blir dyrare att registrera från juli, sedan höjer dom allt eftersom.
Hur många registrerar sina föl så tidigt?!
IMG_7995.PNG
 
Hur stora/små är era föl? Mitt stoföl är redan 125 cm i mankhöjd, 4 veckor gammal:nailbiting: växer så det knakar men är helt jämn fram och bak och mest långa ben. Vet visserligen att mamman lämnar stort. Alla avkommor plus avkommors avkommor är runt 175. Min grå som har fölets mamma som mormor är 177! Bör väl kunna räkna på att även fölet kommer landa över 170!
 
Jag har ett föl beräknat 11/7... de är duktiga på att ta betalt, så långa handläggningstider lär de ju inte ha nu efter att ha betat av tilläggsregistreringarna...
Ja, tycker det är fult att man ska "straffas" för att man har föl som föds lite senare.
Borde beräknas på fölets ålder och inte gå efter specifika datum. Tex att reggar man inom tre monader från födsel så blir det lägst pris och sedan höja allt eftersom.
Men egentligen förstår jag inte varför det ska höjas alls. Det kostar ju inte mer att göra ett pass och registrera ett äldre föl än ett yngre.
Förstår om dom vill undvika att alla väntar in i det sista, men att höja så mycket tycker jag är fult. Två prisnivåer vore väl lagom i så fall.
 
Hur stora/små är era föl? Mitt stoföl är redan 125 cm i mankhöjd, 4 veckor gammal:nailbiting: växer så det knakar men är helt jämn fram och bak och mest långa ben. Vet visserligen att mamman lämnar stort. Alla avkommor plus avkommors avkommor är runt 175. Min grå som har fölets mamma som mormor är 177! Bör väl kunna räkna på att även fölet kommer landa över 170!
Min var 115 för några dagar sedan när han fyllde 6 veckor, och jag tycker att han är stor 😅
Så din lär ju bli säker minst 170.
 
Håll tummarna för min lilla Nemo i morgon. Då ska vi på röntgen för att se hur knäna har blivit påverkade av att han gått sned så länge...:nailbiting:
 
Min fölunge lär knappt vara född i Juli med avseende på hur stoet kniper
Hon kläckte ur sig en hingstunge 30/6 - fux med fyra vita sockor och stjärnämne + vita hår på nosryggen - en riktig liten dröm. Fölningen gick otroligt snabbt och smidigt och sin vana trogen fölade hon i hagen. Efterbörden kom mycket snabbt och ungen var uppe snabbt så vi kunde baxa in dom på box rätt snabbt
 
Glömde fråga vad det var som hände med stoet? Du har säkert skrivit det men jag har inte lyckats hänga med 😊

Troligtvis en massiv blödning i samband med värkarbetet. Hon var som i chock efter fölningen, reste sig sen men började vingla. Man såg att ögonen var frånvarande. Jag lyckades släpa bort henne från fölungen som låg i halmen, sen kollapsade hon. Hon var borta på 10-15 minuter efter att skuldrorna på fölet var ute.

Att få ut henne ur boxen sen var inte lätt :down:
 
Troligtvis en massiv blödning i samband med värkarbetet. Hon var som i chock efter fölningen, reste sig sen men började vingla. Man såg att ögonen var frånvarande. Jag lyckades släpa bort henne från fölungen som låg i halmen, sen kollapsade hon. Hon var borta på 10-15 minuter efter att skuldrorna på fölet var ute.

Att få ut henne ur boxen sen var inte lätt :down:
Men usch så hemskt! 😢😧
 
Vi var i alla fall och röntgade knäna på fölis idag. Det såg ut som förväntat, ihoptryckt på utsidan och "utdraget" på insidan av det krokiga benet.
Men hon tyckte ändå att benen i knät såg okej ut även om de ligger i kläm. Så det var inte kört.
Hon skickade bilderna till kirurgerna på Strömsholm och även till RMC och hennes veterinärer för att höra om dom tycker det bör opereras eller vad vi ska hitta på.
Blir det operation så är det kirurger från Strömsholm som kommer till Umeå och opererar så då måste vi åka dit då dom inte opererar i Skellefteå. Är ca 15 mil dit...
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
428
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
418
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp