Vi var i alla fall och röntgade knäna på fölis idag. Det såg ut som förväntat, ihoptryckt på utsidan och "utdraget" på insidan av det krokiga benet.
Men hon tyckte ändå att benen i knät såg okej ut även om de ligger i kläm. Så det var inte kört.
Hon skickade bilderna till kirurgerna på Strömsholm och även till RMC och hennes veterinärer för att höra om dom tycker det bör opereras eller vad vi ska hitta på.
Blir det operation så är det kirurger från Strömsholm som kommer till Umeå och opererar så då måste vi åka dit då dom inte opererar i Skellefteå. Är ca 15 mil dit...

Tur ändå att vi lever i den tidsåldern när man kan räta till krokiga benställningar till den grad man kan idag! Jag avundas dig inte som bor så långt norrut just i förhållande till veterinärhjälp och annat. Vi tycker det är långt till allt här nere i mellansverige, men det beror ju på vad man jämför med. Håller verkligen tummarna för er, det är skitjobbigt när man kommit så långt med en rehabprocess att man investerat hela sin själ i det. Vi stod där förra året med en fölunge som fick en vanlig kocker-infektion som blev jätteallvarlig, med operation och osäker framtid. Det var tufft, men han repade sig och idag är jag glad att han fick den tiden och den vård som krävdes.

Vi skall ev. till RMC i Brunmåla på fredag med vår knodd, som dock ser mycket bättre ut nu efter boxvila, stretchning och halvdos Metacam. Inte helt bra dock, så vi får se om vi kommer iväg. Den intresserade köparen kommer i så fall dit med sin mentor (känns lagom kul att visa föl under de omständigheterna, men vafan, välkommen till verkligheten med föl och deras ben :rofl:)
 
På grund av olika omständigheter har jag nu ett sto och ett föl som går helst själva här hemma.

Jättetråkigt. ¨åller på att leta sällskap. Tänkte försöka skaffa någon liten krabat när det är dags att skilja så jag får dem på lösdrift och en ridhäst till mig så stoet får sällskap.

Skär i hjärtat att se dem själv just nu.
 
Tur ändå att vi lever i den tidsåldern när man kan räta till krokiga benställningar till den grad man kan idag! Jag avundas dig inte som bor så långt norrut just i förhållande till veterinärhjälp och annat. Vi tycker det är långt till allt här nere i mellansverige, men det beror ju på vad man jämför med. Håller verkligen tummarna för er, det är skitjobbigt när man kommit så långt med en rehabprocess att man investerat hela sin själ i det. Vi stod där förra året med en fölunge som fick en vanlig kocker-infektion som blev jätteallvarlig, med operation och osäker framtid. Det var tufft, men han repade sig och idag är jag glad att han fick den tiden och den vård som krävdes.

Vi skall ev. till RMC i Brunmåla på fredag med vår knodd, som dock ser mycket bättre ut nu efter boxvila, stretchning och halvdos Metacam. Inte helt bra dock, så vi får se om vi kommer iväg. Den intresserade köparen kommer i så fall dit med sin mentor (känns lagom kul att visa föl under de omständigheterna, men vafan, välkommen till verkligheten med föl och deras ben :rofl:)
Ja det är verkligen tur att det går att ordna till, men i bland funderar jag till vilket pris då man nu tydligt börjar se att både mamma och föl är ordentligt uttråkade och less på att bara stå inne på box.
Men fölis har nu i alla fall fått börja gå korta promenader ut genom stallet och vända utanför och sedan gå in igen tre gånger per dag. Men det är svårare att ta ut mamman för att beta då fölis blir hysterisk och nu när han är större blir han svårare att hålla lugn och stilla i boxen medan mamma är ute.

Men jag måste få skryta och säga att dom uppförde sig som riktiga stjärnor hos veterinären. Rakt in i transporten, in hos veterinären, mamman står blick stilla inne på röntgen och fölis får så klart lugnande för att inte röra allt för mycket på sig. Men då blev det svårt för honom att hplla balansen så jag tror att han hade stått bättre utan lugnande. Då står han stilla om man kliar honom 😊
Andra hästar som var där levde rövare i sina boxar och skrek och höll på men mina var så tysta och lugna att dom andra trodde att boxen var tom 😂 och blev jätte förvånade nörd om ser att det står ett föl där!
Och sedan när vet har gjort sina undersökningar så traskar dom rakt in i transporten igen och vi kan åka hem 💕
Stor guldstjärna till dom både speciellt med tanke på att dom stått drygt 7 veckor på box ⭐
Och jag måste få skryta ännu mer om den fantastiska hovslagare jag hittade tillslut! Så engagerad och intresserad! Svarar direkt om jag har funderingar och kontaktar RMC om han inte vet, tar sig verkligen tid vid varje besök, ingen stress. Anpassar sig efter mina tider då jag jobbar dag kväll och helg. Och igår var han med mig hela tiden hos veterinären för att höra vad dom sa om honom samt att han berättade för dom vad som gjorts. Hjälpte till med att hålla röntgenplåtarna och vid undersökning mm.
Och han tackade mig efteråt för att han fick vara med! 😅💕
Hade jag haft obegränsat med pengar hade han fått flera miljoner av mig!

Hoppas det snart ordnat till sin med din fina lilla kille. Är ju ett bevis på att du har fina fölungar om köparna vill köpa även om det är lite problem med den 😊👍🏻
Hade ju tänkt att i alla fall försöka sälja min, men nu när det blev så här så lär jag ju få behålla honom några år...
Såg igår när han kom ut och sträckte upp sig lite hos veterinären att han har ju blivit riktigt snygg! Alltid en tröst 😄
 
På grund av olika omständigheter har jag nu ett sto och ett föl som går helst själva här hemma.

Jättetråkigt. ¨åller på att leta sällskap. Tänkte försöka skaffa någon liten krabat när det är dags att skilja så jag får dem på lösdrift och en ridhäst till mig så stoet får sällskap.

Skär i hjärtat att se dem själv just nu.
Tråkigt, hoppas du hittar några vettiga kompisar åt dom.
Inte så lätt att hitta vad man vill ha när det är lite bråttom dessutom.
Ingen som har sto med föl som vill hyra in sig hos dig?
 
Tråkigt, hoppas du hittar några vettiga kompisar åt dom.
Inte så lätt att hitta vad man vill ha när det är lite bråttom dessutom.
Ingen som har sto med föl som vill hyra in sig hos dig?

Vi vill inte ha någon i vårt stall som vi inte känner och de som vi känner har inga passande hästar att låna ut tyvärr.
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.
DSC02308.JPG
q
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.
Beklagar :heart
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.
Men så tråkigt!
Återkom gärna om ni får svar vad för typ av "sjukdom" den lille kan ha haft.
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.Visa bifogad fil 16831q

Men nej vad trist. Jag beklagar verkligen.

Jag har hört om flera som fötts blinda/utan ögon/enögda detta år
 
Men nej vad trist. Jag beklagar verkligen.

Jag har hört om flera som fötts blinda/utan ögon/enögda detta år
Jag har också följt den diskussionen, men här var det även så att fölet hade två bakhovar på ena bakbenet. Så här i efterhand kan jag känna att naturen försökte tala om nåt för oss när stoet var så svår att få dräktig. Därför kommer hon aldrig att betäckas igen.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
418
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp