Hur "hård" är ni med era fölungar? Nu tänker jag uppfostran.
Börjar bli regält less på min lilla som hugger i allt han får tag i å allra helst i människor och även hans mamma så fort man kommer nära.
Han liksom kommer med munnen öppen fram till en och är redo att bitas 😬
Samt att han måste gå på bakbenen så fort han ska röra på sig och stegrar mot och på en titt som tätt.
Nu är han ju regält understimulerad eftersom att han står inne dygnet runt så jag vet ju vad beteendet beror på, samt att jan är en 7 veckor gammal hingst unge så klart.
Men känner ändå att jag vill markera för honom att det beteendet inte örn okej mot människor. Även hans mamma har börjat säga åt honom rätt hårt när han beter sig så mot henne.
Men hur mycket kan jag säga ifrån utan att jag skrämmer honom.
Och tror ni att beteendet blir bättre när han förhoppningsvis får röra mer på sig så småningom om. Är rädd att det kommer sitta kvar då han antagligen ändå kommer måsta stå inne ett bra tag till.
Vill inte ha en treåring som beter sig så 😝
 
Hur "hård" är ni med era fölungar? Nu tänker jag uppfostran.
Börjar bli regält less på min lilla som hugger i allt han får tag i å allra helst i människor och även hans mamma så fort man kommer nära.
Han liksom kommer med munnen öppen fram till en och är redo att bitas 😬
Samt att han måste gå på bakbenen så fort han ska röra på sig och stegrar mot och på en titt som tätt.
Nu är han ju regält understimulerad eftersom att han står inne dygnet runt så jag vet ju vad beteendet beror på, samt att jan är en 7 veckor gammal hingst unge så klart.
Men känner ändå att jag vill markera för honom att det beteendet inte örn okej mot människor. Även hans mamma har börjat säga åt honom rätt hårt när han beter sig så mot henne.
Men hur mycket kan jag säga ifrån utan att jag skrämmer honom.
Och tror ni att beteendet blir bättre när han förhoppningsvis får röra mer på sig så småningom om. Är rädd att det kommer sitta kvar då han antagligen ändå kommer måsta stå inne ett bra tag till.
Vill inte ha en treåring som beter sig så 😝

Det där är en mardrömssits tycker jag.

Jag har haft turen att bara få friska föl som fostrats av sin mamma och andra hästar i flocken. Jag har ingen aning om hur du ska markera - det enda jag tänker är att så fort det är möjligt så ska han ha så lite kontakt det går med människor för att återfå respekt och bli lite mer häst.
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.Visa bifogad fil 16831q

Lider med dig! Vet ju tyvärr också hur det känns att förlora ett föl.
 
Det där är en mardrömssits tycker jag.

Jag har haft turen att bara få friska föl som fostrats av sin mamma och andra hästar i flocken. Jag har ingen aning om hur du ska markera - det enda jag tänker är att så fort det är möjligt så ska han ha så lite kontakt det går med människor för att återfå respekt och bli lite mer häst.

Ja jag har bara haft tre föl innan och det har varit stoföl som varit väldigt skygga de två första månaderna då den mamman inte direkt var jätte social och dom var friska och behövde ingen extra vård.

Mamman till årets föl är väldigt social så gissar ju att fölis ärvt lite av henne samt att han är uttråkad.
Jag är bara i stallet morgon och kväll när jag mockar. Då ska han nu gå träna ett par vändor i stallgången. Borstar av honom nån gång i veckan å kliar lite på honom vid mockning. Annars får dom vara, förutom när hovis är ut två gånger i veckan typ...
Förhoppningen är ju att dom ändå ska kunna komma ut i lite större hage innan betesperioden är helt slut, men vi får se.
Gissar ju att han borde bli bättre då.
Nu smäller jag till honom på nosen när han bits, precis som mamman gör men hon biter ju tillbaka, det kan inte jag 🙃
Och försöker skrämma undan honom när han stegrar mot mig. Men än så länge ha det inte hjälpt nämnvärt.
Han vet att han får snäll på näsan för han rycker undan lika fort som han bits men kan ändå inte låta bli att bitas 😆
 
Hur "hård" är ni med era fölungar? Nu tänker jag uppfostran.
Börjar bli regält less på min lilla som hugger i allt han får tag i å allra helst i människor och även hans mamma så fort man kommer nära.
Han liksom kommer med munnen öppen fram till en och är redo att bitas 😬
Samt att han måste gå på bakbenen så fort han ska röra på sig och stegrar mot och på en titt som tätt.
Nu är han ju regält understimulerad eftersom att han står inne dygnet runt så jag vet ju vad beteendet beror på, samt att jan är en 7 veckor gammal hingst unge så klart.
Men känner ändå att jag vill markera för honom att det beteendet inte örn okej mot människor. Även hans mamma har börjat säga åt honom rätt hårt när han beter sig så mot henne.
Men hur mycket kan jag säga ifrån utan att jag skrämmer honom.
Och tror ni att beteendet blir bättre när han förhoppningsvis får röra mer på sig så småningom om. Är rädd att det kommer sitta kvar då han antagligen ändå kommer måsta stå inne ett bra tag till.
Vill inte ha en treåring som beter sig så 😝

Jag har haft en huggorm. Till honom sa jag bestämt nej och blev han för närgången föste jag bort honom. Någon gång när han inte lyssnade på det slog jag ihop händerna. Jag upplevde aldrig någonsin att han blev rädd för mig, bara att budskapet gick fram.
 
Jag har haft en huggorm. Till honom sa jag bestämt nej och blev han för närgången föste jag bort honom. Någon gång när han inte lyssnade på det slog jag ihop händerna. Jag upplevde aldrig någonsin att han blev rädd för mig, bara att budskapet gick fram.
Låter bra. Han är ju rätt tuff av sig och mamman börjar ju nu bli hård med honom också så förhoppningsvis fattar han utan att bli rädd.
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.Visa bifogad fil 16831q

Beklagar så :cry: :heart
 
Vilken mardröm @Fritidsryttare Beklagar :heart
Tack... Ja att sitta med denna blinda fölunge i knät och se honom dra sitt sista andetag bara en knapp timme gammal var inte roligt. Samtidigt är jag tacksam över att vi kunde avsluta det så fort, tanken att behöva att sitta och kanske behöva vänta på en veterinär som har andra akuta fall före ger mig rysningar. Han höll på att slå ihjäl sig varje gång han försökte resa sig....
 
Tack... Ja att sitta med denna blinda fölunge i knät och se honom dra sitt sista andetag bara en knapp timme gammal var inte roligt. Samtidigt är jag tacksam över att vi kunde avsluta det så fort, tanken att behöva att sitta och kanske behöva vänta på en veterinär som har andra akuta fall före ger mig rysningar. Han höll på att slå ihjäl sig varje gång han försökte resa sig....
Vad tråkigt, beklagar verkligen det inträffade. :heart
 
Ehe, jo det var så min gamla uppfödarbekant sa också, att det var meningen att lilla Cajsa skulle bli kvar... Det är en klen tröst en sån här dag ska erkännas när allt känns nattsvart.

Förstår det, förlorat fölet och så står du med ett avelssto som inte skall avlas på med. Det är tungt ibland att föda upp, så mycket som kan gå fel. :down: Jag beklagar verkligen. Tog bort ett föl för ett par år sedan, och det var skitjobbigt. Många drömmar som tog slut där.
 
@Kristall10 Jag finner att det ligger mer eller mindre i deras natur att vara väldigt orala i perioder, och än värre när de är understimulerade. Jag försöker hantera det i stil med hur stoet gör. Putta undan när tänderna kommer/munnen nappar och bara inte umgås när de bits. Kommer de tillbaka som blodiglar kan man markera sitt space lite kraftigare med röst/kropp. Men jag vill alltid vara varsam med deras huvuden så de inte blir skygga.
Kan också trösta med att det går över! Lite basrespekt skall de ha, men den orala fixeringen går över eller mildras i alla fall (vissa hingstar bara är förj**liga att bitas).
 
Förstår det, förlorat fölet och så står du med ett avelssto som inte skall avlas på med. Det är tungt ibland att föda upp, så mycket som kan gå fel. :down: Jag beklagar verkligen. Tog bort ett föl för ett par år sedan, och det var skitjobbigt. Många drömmar som tog slut där.
Tack...
Ja, rent statistiskt har jag ju förstått att nån gång skiter det sig, men det är lika hemskt för det, och jag lider med stoet som ändå verkat så nöjd och glad under dräktigheten, nu får hon aldrig uppleva nån egen fölunge...
Det är bara att ta nya tag som sagt, men tungt är det ändå.
 
Nu har hovis varit här igen.
Nu ska fölungen ha en fölsko under sina korta promenader tre gånger per dag samt att den kan sitta på nån timme emellan. Den ska alltså på och av två gånger per dag. Däremellan ska han vara utan. Och sedan ska ha ha en annan sko på natten.
Detta ska sättas fast med vet-plast. Tur att jag får semester i morgon men hur sjutton ska jag lyckas sätta på den själv på en superpigg rastlös fölunge?!
Är ju knappt att hovis får dit den utan att fölet är så drogat att han ligger ner....😧
RMC sa bara att jag får lösa det, och ja, på något sätt måste jag ju det.
Detta är inte roligt längre men jag hoppas det är värt det i slutändan.
Någon som vill köpa honom? 🤣
 
Nu är jag gnällig men man blir ju inte på bättre humör av att ingen hästbutik i stan (finns två) har vet-plast hemma och det sista jag hade gick åt idag och jag måste ha mer i morgon...
Får höra om jag kan köpa av distriktarna.
Man ska helt enkelt inte bo i Norrland och ha fölungar! 😕
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: ameo
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: Mia_R
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
456
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp