Visst har han växt, men så stor är han inte. Jag är däremot kort - 1.60 :)
Inte mätt honom men han håller nog B-ponnymått, jag gissar han är 125ish cm I mankhöjd
Jag menade inte stor som att vara hög häst rent allmänt utan stor i jämförelse med det föl han var. Gissar att du förstår precis vad jag menar efter min eminenta beskrivning :D
 
IMG_20210311_133902.jpg

Zinnia fyller 1 år idag! :love:
Hur gick det till? O_o Jag tog ju den vänstra bilden typ nyss? Den högra är från i lördags. Idag har vi snöstorm, så jag bestämde mig för att skjuta upp morotskalas till en annan dag. Hoppas hon förlåter mig.
 
Senast ändrad:
Min lilla stjärna är väldigt lätt både fram och bak :nailbiting:

Hon är inte dum utan upplever det mer som att hon är glad och busig. Jag har utrustat mig med hjälm men idag sparkade hon och råkade träffa mig på smalbenet, jag kan ju inte gärna ha benskydd - eller? :laugh:

Hon är ju väldigt liten (shetlandsponny) men med tidigare erfarenheter blir jag ändå lite rädd, hur ska jag hantera detta bäst?

Det handlar alltså om korta promenader för hand utan mer krav än att gå framåt, start och stopp. Max två gånger i veckan. Hon går på lösdrift.
 
Min lilla stjärna är väldigt lätt både fram och bak :nailbiting:

Hon är inte dum utan upplever det mer som att hon är glad och busig. Jag har utrustat mig med hjälm men idag sparkade hon och råkade träffa mig på smalbenet, jag kan ju inte gärna ha benskydd - eller? :laugh:

Hon är ju väldigt liten (shetlandsponny) men med tidigare erfarenheter blir jag ändå lite rädd, hur ska jag hantera detta bäst?

Det handlar alltså om korta promenader för hand utan mer krav än att gå framåt, start och stopp. Max två gånger i veckan. Hon går på lösdrift.
Om det är vid hand hon stegrar/sparkar kan jag tipsa dig om att ha rätt position, vid bogen och halsbasen. Då kan du använda din kropp för att "böja" henne runt dig så hovar hålls utom räckhåll. För rädsla är det bra att djupandas och styra in sina tankar på mentala scenarion där allt går bra, föreställa sig hur man hanterar situationen och känner sig trygg/stark/avslappnad. Jag tror också det är viktigt att pusha sig lagom mycket, börja smått och inte kräva att man ska hantera allt som känns jobbigt direkt utan ta myrsteg.
Sen om jag får komma med ett till tips kanske det hjälper om du lär in start, stopp och backa innan ni lämnar gården så det inte behöver göras i farten, så att säga. Det jag tycker är lurigast med föl/åringar är att de inte alltid går undan för tryck utan ibland reagerar tvärt om och pushar tillbaka. Just därför gillar jag att lära in ett ljud/signal för dem att flytta sig undan, och ett öjud/signal för att backa så jag för det mesta inte behöver brottas med styrka.
 
Om det är vid hand hon stegrar/sparkar kan jag tipsa dig om att ha rätt position, vid bogen och halsbasen. Då kan du använda din kropp för att "böja" henne runt dig så hovar hålls utom räckhåll. För rädsla är det bra att djupandas och styra in sina tankar på mentala scenarion där allt går bra, föreställa sig hur man hanterar situationen och känner sig trygg/stark/avslappnad. Jag tror också det är viktigt att pusha sig lagom mycket, börja smått och inte kräva att man ska hantera allt som känns jobbigt direkt utan ta myrsteg.
Sen om jag får komma med ett till tips kanske det hjälper om du lär in start, stopp och backa innan ni lämnar gården så det inte behöver göras i farten, så att säga. Det jag tycker är lurigast med föl/åringar är att de inte alltid går undan för tryck utan ibland reagerar tvärt om och pushar tillbaka. Just därför gillar jag att lära in ett ljud/signal för dem att flytta sig undan, och ett öjud/signal för att backa så jag för det mesta inte behöver brottas med styrka.
Jättebra tips, tack!

Det är vid hand och brukar försöka hålla den positionen men hon är liten och väldigt kvick! Jag ska nog lyda dina råd och gå tillbaka lite, hålla oss hemikring :)
Det har varit väldigt blåsigt också på sistone som nog har gjort sitt.

Vi lär känna varandra nu och det här fick mig bara att känna mig så värdelös och att jag tagit mig vatten över huvudet igen... men jag ska försöka andas :heart
 
Jättebra tips, tack!

Det är vid hand och brukar försöka hålla den positionen men hon är liten och väldigt kvick! Jag ska nog lyda dina råd och gå tillbaka lite, hålla oss hemikring :)
Det har varit väldigt blåsigt också på sistone som nog har gjort sitt.

Vi lär känna varandra nu och det här fick mig bara att känna mig så värdelös och att jag tagit mig vatten över huvudet igen... men jag ska försöka andas :heart
Våra blir heeelt tossiga i blåsten också :nailbiting: Och jag kan tänka mig att det på sätt och vis blir svårare med en så liten en, våra 150-djur har lite mer kropp att pricka på. Du kan ju testa och ha föl-loop eftersom hon är så liten. Grimskaftet från grimman bak om rumpan och fram till din hand igen. Greppet någon dm under hakan. Jag tycker den hjälper en hålla ihop dem lite bättre även om de bockar runt och reser.
 
Våra blir heeelt tossiga i blåsten också :nailbiting: Och jag kan tänka mig att det på sätt och vis blir svårare med en så liten en, våra 150-djur har lite mer kropp att pricka på. Du kan ju testa och ha föl-loop eftersom hon är så liten. Grimskaftet från grimman bak om rumpan och fram till din hand igen. Greppet någon dm under hakan. Jag tycker den hjälper en hålla ihop dem lite bättre även om de bockar runt och reser.
Ja, kanske det! Kan se om det finns någon longerlina jag kan låna kanske. Har ett långt rep idag med men kan nog blir lite klumpigt...

När vi gick tillbaka idag höll jag henne i grimman och hon hoppade inte mer i alla fall, det är nog när jag råkar släppa liite mer på snöret som det händer...

Är van vid gammelshettisen på 32 år så det är lite skillnad! Men även han var busig idag O_o så kanske inte ska ta så hårt på det här trots allt:laugh:
 
Hör det inte till vardagshantering att borsta, leda och lyfta fötter ibland? Veterinärer och hovslagare brukar vara tacksamma för det,
Nej jag anser inte man behöver hålla på sådär mkt. Det är bebisar, det behövs inte göras särskilt mycket med dom. Vardagshantering på det sättet är överhantering enligt mig och inte samma sak som basicsaker de bör kunna. Varje år dyker det upp personer som går långa promenader, till och med tömkör sina bebisar och håller på alldeles för mkt med dessa unga individer därav jag undrade vad syftet var.
 
Jag tappade min spelevink på promenad häromveckan 🙈 Han "hingstslog" med frambenet i ren glädje. Bogfri variant så han kommer högt. Så han kom över linan. Sen var ju den i armhålan och jag hade oavsett position noll kraft. Så han pep. Sprang hem och var helt cool där så bara hämta honom och ny promenad.

Men det finns ju mycket energi efter vinter och dåligt underlag även i hagar osv, samt blåst m.m. Så jag tror det blir bättre om ett tag @cambodia

Jag promenerar min rätt lite pga underlag mm, men hans kompis tömkörs flera gånger i veckan (travare). De verkar lika glada och nöjda båda två, så det gör knappast varken till eller från I långa loppet om man vill promenera eller inte (och jag kommer promenera mer sen, helt enkelt för att ge mer intryck och rörelse. Min är uppstallad och har mer tid inne än i hage så..)
 
Nej jag anser inte man behöver hålla på sådär mkt. Det är bebisar, det behövs inte göras särskilt mycket med dom. Vardagshantering på det sättet är överhantering enligt mig och inte samma sak som basicsaker de bör kunna. Varje år dyker det upp personer som går långa promenader, till och med tömkör sina bebisar och håller på alldeles för mkt med dessa unga individer därav jag undrade vad syftet var.

Det är ju absolut inte fel att hantera minimalt. Men varför inte låta alla göra om de vill. Både travar och fullblodsåringar hanteras mycket och det brukar inte bli koko hela bunten av det.

När de är tre brukar de vara ungefär lika oavsett mycket eller lite hantering, så länge de fått själva grunden (dvs avmaskats, vacc och verkats och då hanterats)

Det går att felhantera, men överhantera är rätt svårt om man inte verkligen öser på med nya grejer hela tiden.

Så, jag tycker var och en kan få göra som de vill. Men ingen ska känna minsta stress eller att de vid x ålder ska kunna y
 
Det är ju absolut inte fel att hantera minimalt. Men varför inte låta alla göra om de vill. Både travar och fullblodsåringar hanteras mycket och det brukar inte bli koko hela bunten av det.

När de är tre brukar de vara ungefär lika oavsett mycket eller lite hantering, så länge de fått själva grunden (dvs avmaskats, vacc och verkats och då hanterats)

Det går att felhantera, men överhantera är rätt svårt om man inte verkligen öser på med nya grejer hela tiden.

Så, jag tycker var och en kan få göra som de vill. Men ingen ska känna minsta stress eller att de vid x ålder ska kunna y
Det var komiskt hur du fick det till att alla inte får göra vad dom vill för att jag undrade varför hon gör det 😂
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 589
Senast: thoora
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp