Status
Stängd för vidare inlägg.
Att de ska röra sig mycket är gamla rön tydligen, som jag förstått det. Inte bra för senorna med mycket rörelse när de är slappa. Det blir för jobbigt för benen.
Samtliga hovslagare jag varit i kontakt med samt veterinär har sagt box med kort utevistelse. Med tanke på att inte något nämnvärt hänt med hovarna på det, så ska han nu vara inne.
Hur ”illa” det är vet jag inte. Han går inte på kotorna bak liksom, knappt på ballarna. Men på hälen sas. Det som gör det ”illa” är väl att ingen större förbättring sker.
Klinikhovis har svarat och jobbar för en lösning och återkommer till mig i morgon.

Hm okej, min som hade en sådan hov blev som skrivit tidigare jättefin av 2-3 x 10 min promenader/dag på betong/asfalt, men det var inte "planerat" sas utan blev bara så pga att han stod på klinik utan fölanpassade hagar. Håller tummarna att det ordnar sig för dig med så att du kan få njuta lite! :heart
 
Hm okej, min som hade en sådan hov blev som skrivit tidigare jättefin av 2-3 x 10 min promenader/dag på betong/asfalt, men det var inte "planerat" sas utan blev bara så pga att han stod på klinik utan fölanpassade hagar. Håller tummarna att det ordnar sig för dig med så att du kan få njuta lite! :heart
Jag har haft ett föl med veka kotor. Blev rekommenderad att ta bort halmen å ställa dem på torv i kombination med lagom mycket motion. Låter ju lite som samma lösning som du haft och med samma resultat = inga konstigheter 🙃🙏🏻
 
IMG_20210613_180846_411.jpg

Nu står hon lite dumt i nedförsbacke ( hagen är inte jämn den lutar nedåt ) men alltså dessa långa ben 😂 De är slut sprunget under Mamsen mage iaf 😅 Tror bara hon fixa de första dagarna sedan blev hon för stor. Kommer sakna henne hemma lilla skruttunge ❤️ Grannbarnen är så nyfikna på henne och står och kikar i fönstret på morgonen när hon kommer farandes i full fart 😅
 
Allan växer så det knakar och börjar bli riktigt fin. Är som sagt nån vecka efter utvecklingsmässigt men han börjar komma ikapp sig! Är sex veckor nu helt plötsligt. :o Har fått till jättebra rutiner för matning så att vi inte behöver ha kontakt med honom alls när han äter, det har verkligen underlättat ifråga om hanteringen. Nu är den enda kontakten enbart det "vanliga" för föl, lite kli på rumpan och puss på näsan. :) Det tog bort en stor sten då jag verkligen varit rädd för överhantering och klängigt föl. Vi kan sätta upp hinken från utsidan boxen och han har fått en creepfeedingruta ute vid stallet så att han kan få lite pellets och mjölk där. Fungerar jättebra! Och mammahästen är fortsatt helt perfekt. :love: Så himla häftigt att se hur hon tagit honom till sig!

Såhär ser han ut bak nu. Hovis skulle komma ikväll men blev sjuk så vi fick skjuta fram det. Han går rätt på hela hoven men tippar bak lite när han står still. Vänster ät bättre.

IMG_20210613_205227.jpg
 
Tycker Harry är rätt smal när jag jämför honom med Arielle nu, och hon har även växt ikapp honom trotts att han är en vecka äldre.... Så jag är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt med mat.. Han är pigg och glad i övrigt.

Kommer testa att dra ner på kraftfodret till A's mamma och öka på H's mammas foder någon vecka, för att se om det blir skilnad. Vi var ju dessutom 3 ggr till seminstationen med H nu i veckan, det kan väl ha tappat honom för lite vikt med (hoppast hoppast). Han försöker äta hö, gräs och allt möjligt annat, men tveksamt om han lyckas få i sig särskilt mycket...

(Alltså - drar inte ner på A's foder för att fölen ska bli mera lika, utan för att hon inte ska växa för snabbt pga benen - just for the reckord... :p)
 
Hade spekulant på lille fegis igår som trots en lååång natt och morgon inne var både lite trött och lite stram i frambenen. Fortsatt intresse från spekulanten, men nu ska han få mestadels boxvila en vecka (till att börja med)så han får vila sig och lederna ordentligt. Tar också bort mammans betfor och lusern. Funderar på om man kan lösa mineraler och Immulix i vatten och ge i munnen via spruta... Dock blir jag säkert inte populär med modern då, vilket vore synd nu när man lyckats stryka sig från hennes idiotlista.
 
@Valerianovna Jag har blandat mineraler (pulverform) i sirap och lite vatten och sprutat in när mitt sto inte behagade äta kraftfoder med mineralerna i. Vet inte hur bra eller dåligt sirap är men det smakar ju iaf lite godare och en begränsad period borde vara okej.
 
@Valerianovna Jag har blandat mineraler (pulverform) i sirap och lite vatten och sprutat in när mitt sto inte behagade äta kraftfoder med mineralerna i. Vet inte hur bra eller dåligt sirap är men det smakar ju iaf lite godare och en begränsad period borde vara okej.
Intressant, jag satt precis för någon timme sedan och funderade på just sirap! Löser det sig i kallt vatten eller bör man använda varmt?
 
Intressant, jag satt precis för någon timme sedan och funderade på just sirap! Löser det sig i kallt vatten eller bör man använda varmt?
Jag tog en slatt sirap i en tom flaska och blandade ut med varmt vatten och sen var det bara att fyll på i sprutan och blanda runt med mineralerna. Fick bli ganska lös konsistens för att det skulle funka att spruta. Sirap/vattenblandningen använde jag flera dagar sen men då var det ju redan ihopblandat. Jag testade aldrig kallt vatten, förutom när jag spädde lite, kanske funkar det också men det är nog lättare med varmt.
 
Jag tog en slatt sirap i en tom flaska och blandade ut med varmt vatten och sen var det bara att fyll på i sprutan och blanda runt med mineralerna. Fick bli ganska lös konsistens för att det skulle funka att spruta. Sirap/vattenblandningen använde jag flera dagar sen men då var det ju redan ihopblandat. Jag testade aldrig kallt vatten, förutom när jag spädde lite, kanske funkar det också men det är nog lättare med varmt.
Tack för tipset, ska testa detta.
 
Har försökt fått ut veterinär som har tillgång till föl endoskopi men finns inga här.
Så resa 1-3 timmar känns sisådär.
Ultuna tyckte ju vi skulle undvika resa så länge han inte visar några andra symptom 🤔
Får se ska konsultera en annan vet också få se.

4 veckor redan på onsdag, helt galet vad tiden springer iväg...
Mina hjärtan ❤

IMG_20210612_221544_813.jpg
 
Har försökt fått ut veterinär som har tillgång till föl endoskopi men finns inga här.
Så resa 1-3 timmar känns sisådär.
Ultuna tyckte ju vi skulle undvika resa så länge han inte visar några andra symptom 🤔
Får se ska konsultera en annan vet också få se.

4 veckor redan på onsdag, helt galet vad tiden springer iväg...
Mina hjärtan ❤

Superfin! :love: Är det mjölk i nosen som är det symptom du märkt? Hur ofta/många ggr?

Harry ser jag det på mer eller mindre varje dag, men inte varje gång han druckit. Men han hostar ju även... Det enda skäl jag kan se till att det vore bra att åka in och kolla upp, är om det är en jätteliten gomspalt så att den skulle kunna självläka om fölis sondmatas i några veckor... men annars är det ju inte så mycket att göra åt, om det skulle vara det...
 
Tycker Harry är rätt smal när jag jämför honom med Arielle nu, och hon har även växt ikapp honom trotts att han är en vecka äldre.... Så jag är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt med mat.. Han är pigg och glad i övrigt.

Kommer testa att dra ner på kraftfodret till A's mamma och öka på H's mammas foder någon vecka, för att se om det blir skilnad. Vi var ju dessutom 3 ggr till seminstationen med H nu i veckan, det kan väl ha tappat honom för lite vikt med (hoppast hoppast). Han försöker äta hö, gräs och allt möjligt annat, men tveksamt om han lyckas få i sig särskilt mycket...

(Alltså - drar inte ner på A's foder för att fölen ska bli mera lika, utan för att hon inte ska växa för snabbt pga benen - just for the reckord... :p)
Ja de är verkligen avvägning hur mycket de ska äta. Tycker Majsan har tappat nu sedan hon börja brunsta eller så är de för att hon vägrar komma till stallet för att äta lunchhö pga av gräset som hägrar 😴 Tyvärr är de inte tillräckligt med gräs för att hålla henne i hull utan de är mer för att hon ska ha något och göra.
På tal om Harry - tog den här bilden häromdan; visst är han fin? Vore kul om han höll sig tillräckligt frisk for att åka med på utställning i September, så man kunde få en bedömning på honom.... :heart

Visa bifogad fil 71729
Stilig liten Herre 😍
 
När jag ser bilder på era föl så ser man ju ännu mer att min ligger ett par veckor efter i utvecklingen. Blir väl ofta så på flaskföl har jag förstått... Men han var ju bara som en vecka storleksmässigt när han var tre veckor så han hade endel att ta ikapp också kan man säga. Tog lite kort till hovslagaren igår kväll så min sambo höll i honom på stallgången, då såg man verkligen hur mycket han vuxit!

Ska försöka få iordning en annan hage så de får gå på lite gräs nu när det börjat funka bra. Så ska vi ta tag i ledträningen också. Nu är han så stor och stark så det kan nog bli en utmaning. Slutar väl med att jag knyter fast honom i Tösen så får hon lära honom vad man menar. :angel:
 
Mitt sto blir tjock på luft känns det som :angel: Står i nerbetad hage men får komma ut på gräsmattan 4-6 timmar på förmiddagen för att äta mer. Sen står dem inne ca 6 timmar på eftermiddagen med bara halm att tugga på och så får hon 2 kg hö när dem kommer ut på kvällen.
Men ändå ser hon ut som hon skulle gå på fullt sommarbete 🙈

Har börjat leda ut dem en i taget när jag tar ut dem. Så mamman får gå ut först och sen när hon är ute hämtar jag Fire. Det går rätt bra, bättre än när jag försökte leda båda två samtidigt iaf för då lyckades jag inte stänga grinden och mamman tyckte att gräset var godare utanför hagen.

20210609_081217.jpg
 
Superfin! :love: Är det mjölk i nosen som är det symptom du märkt? Hur ofta/många ggr?

Harry ser jag det på mer eller mindre varje dag, men inte varje gång han druckit. Men han hostar ju även... Det enda skäl jag kan se till att det vore bra att åka in och kolla upp, är om det är en jätteliten gomspalt så att den skulle kunna självläka om fölis sondmatas i några veckor... men annars är det ju inte så mycket att göra åt, om det skulle vara det...

Ja precis mjölk ur nosen, inte alltid och tycker det blivit mer sällan och mkt mindre som kommer.
Så kanske ett par gånger om dagen max nu och någon tesked kanske?
Lite svårt när jag inte har dom hemma och uppskatta..
Har ju aldrig varit floder som kommit, men nu är det väldigt lite som kommer ut när det väl kommer något.
Aldrig hört honom hosta.
Ska rådfråga en till veterinär här får se vad som säger.


Harry är jättefin ❤
Hoppas han får vara frisk.
Vad är det för stam? har du säkert redan sagt ... 🙈
har hittat folk som kan hjälpa mig visa i höst om jag vill så kanske vore kul och göra med första fölet..
 
Ja precis mjölk ur nosen, inte alltid och tycker det blivit mer sällan och mkt mindre som kommer.
Så kanske ett par gånger om dagen max nu och någon tesked kanske?
Lite svårt när jag inte har dom hemma och uppskatta..
Har ju aldrig varit floder som kommit, men nu är det väldigt lite som kommer ut när det väl kommer något.
Aldrig hört honom hosta.
Ska rådfråga en till veterinär här får se vad som säger.


Harry är jättefin ❤
Hoppas han får vara frisk.
Vad är det för stam? har du säkert redan sagt ... 🙈
har hittat folk som kan hjälpa mig visa i höst om jag vill så kanske vore kul och göra med första fölet..

Men det låter bra att det blivit mindre tycker jag, på Harry blir det snarare mera och mera, vilket inte känns särskilt kul....

Hans pappa heter Captain Hook, e. Cassini II - Contender. Och mamman är e. Heartbeat - Come Back II. Jag gillar verkligen Contender-blodet, har det i båda årets föl. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 800
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp