Status
Stängd för vidare inlägg.
Allan ser faktiskt riktigt fin ut både i hull och i benen nu. Är dock skvatt omöjligt att få en fin bild på honom för han är så himla nyfiken. :p Busig och glad och äter jättebra! Har varit lite osäker på hur mycket kraftfoder (fölpellets) man törs ge så jag skrev och frågade tillverkaren direkt och fick lite riktlinjer. Skönt att ha något att gå efter.

IMG_20210615_182834.jpg

Kvällsbild på plutt och Tösen. :love: Kalvhinken gör verkligen allt lättare!
 
IMG_20210614_160224_651.jpg

Nu har Maggan kommit på att man kan trava med inte bara fräs galoppera runt 😂 Lika bra hon övar sig nu med travet 💪🤨 Hennes mamma tog inte ett trav steg i hagen för ens hon var 1 år gammal 🤣 Men de gick ju de med. De åker på Tisdag och blir borta 1 månad minst. Blir tomt hemma med bara två hästar kvar och frågan är hur stor Maggan kommer vara när hon kommer hem :o
 
Nu har Arielle med fått lära sig gå i grimma (typ) och åka transport - vi var på seminstationen med mamman två ggr i går för ny seminering. Testade kvällen innan att ta på grimma och leda in från hagen, vilket resulterade i full rodeo från lilltösen.... Hon skulle nämligen INTE ha vare sig grimma på huvudet eller rep runt kroppen... :rofl: Lite integritet på damen där, ligger till släkten.. :angel: Så det blev att skippa grimma tills de kommit in i boxen där hon inte kom undan, och göra nytt försök på ledträning ut till hagen igen, vilket gick lite bättre.

Kände mig aningens nervös för hur vi skulle få tösen på transporten efter den här incidenten, så jag anlitade två personer till som kunde hjälpa med lastning. Men det var inget problem alls sa hon, vi ledde mammahäst in före (vilket man inte ska göra egentligen, men jag känner stoet och hon får inte panik om inte ungen följer med) varpå fölis tänkte sig om i två sekunder och därefter gick in helt själv. :love::up: Upprepade samma procedur de nästa 3 ggr vi lastade med, så hittils är hon exakt lika lättlastad som sina två syskon (på 2 och 6 år) 🥰
 
Fálki är 10 dagar idag. Fått på sig specialskor bak nu för kotorna. Fortsatt boxvila och korta promander på stallgången. Idag fick han dock gå ut i hagen 10 min då jag var själv i stallet och han var rabiat att få in från stallet igår. Vände om och stack och hade inga planer på att gå in i sin box igen. Mina har boxarna på andra sidan av stallet så vi får gå till stallgången sas.

Han har blivit lös i magen. Hur är det nu igen, brunstar stoet dag 9 efter fölning?
Han är snäll att tvätta där bak så det är skönt.
Annars verkar både mor och son må bra nu. *peppar peppar ta i trä*
 
Fálki är 10 dagar idag. Fått på sig specialskor bak nu för kotorna. Fortsatt boxvila och korta promander på stallgången. Idag fick han dock gå ut i hagen 10 min då jag var själv i stallet och han var rabiat att få in från stallet igår. Vände om och stack och hade inga planer på att gå in i sin box igen. Mina har boxarna på andra sidan av stallet så vi får gå till stallgången sas.

Han har blivit lös i magen. Hur är det nu igen, brunstar stoet dag 9 efter fölning?
Han är snäll att tvätta där bak så det är skönt.
Annars verkar både mor och son må bra nu. *peppar peppar ta i trä*
Vad skönt att ni fått tag på en hovis som kan hjälpa till!

Min var väldigt punktlig med 9-dagarsbrunsten. Då fick fölis lösare mage och det har hållit i sig längre än vad jag trodde. Stoet visar knappt några tecken när hon brunstar så det är lite oklart hur länge hon gjorde det men fölis började bajsa mer normalt efter typ 10-12 dagar.
 
Fálki är 10 dagar idag. Fått på sig specialskor bak nu för kotorna. Fortsatt boxvila och korta promander på stallgången. Idag fick han dock gå ut i hagen 10 min då jag var själv i stallet och han var rabiat att få in från stallet igår. Vände om och stack och hade inga planer på att gå in i sin box igen. Mina har boxarna på andra sidan av stallet så vi får gå till stallgången sas.

Han har blivit lös i magen. Hur är det nu igen, brunstar stoet dag 9 efter fölning?
Han är snäll att tvätta där bak så det är skönt.
Annars verkar både mor och son må bra nu. *peppar peppar ta i trä*
Hon brunstar säkert. Maggan blev dålig i magen första två dagarna som morsan satte igång och brunsta men peppar peppar sen har hon varit sol vanlig i magen ✊
 
Men det låter bra att det blivit mindre tycker jag, på Harry blir det snarare mera och mera, vilket inte känns särskilt kul....

Hans pappa heter Captain Hook, e. Cassini II - Contender. Och mamman är e. Heartbeat - Come Back II. Jag gillar verkligen Contender-blodet, har det i båda årets föl. :)

Ja jag tänker att det måste vara ett bra tecken att det blir mindre..
Vad tråkigt :( men hoppas det ger sig med tiden ❤
Jättefin är han och trevlig stam 😍
 
Imorse kl 4 fick vi vårt andra och sista föl för i år. En stor brun hingst med stjärn.
Han har haft lite problem med diandet och det tog tid så veterinären ska komma och göra en foalcheck snart.
Han kommer heta Goblin Valley KGL.

Otroligt kär kille.
IMG_20210617_084447.jpg
 
Nu har veterinären kollat värdena och de var i topp. Så skönt!
Så skönt!

Min lille hade en klump avföring i ändtarmen idag han inte fick ut. Stråigt bajs som att han skulle ha ätit hö. Han äter endel av sin mammas bajs.
Kladdig vid rumpan så jag har ju antagit att han haft diarre. Kanske har han haft det också. Fick tillslut plocka ut klumpen. Sen kändes det tomt. Han står fortfarande med avansen på sniskan men krystar inte. Är ju lite kladdig därbak nu (ja jag tvättar honom flera gånger om dagen) så har jag tur är det det han stör sig på.
Känner att han behöver komma ut och röra på sig lite mer frekvent nu.
 
Så skönt!

Min lille hade en klump avföring i ändtarmen idag han inte fick ut. Stråigt bajs som att han skulle ha ätit hö. Han äter endel av sin mammas bajs.
Kladdig vid rumpan så jag har ju antagit att han haft diarre. Kanske har han haft det också. Fick tillslut plocka ut klumpen. Sen kändes det tomt. Han står fortfarande med avansen på sniskan men krystar inte. Är ju lite kladdig därbak nu (ja jag tvättar honom flera gånger om dagen) så har jag tur är det det han stör sig på.
Känner att han behöver komma ut och röra på sig lite mer frekvent nu.
Precis så hade min härom kvällen. Svansen på sidan men inget krystande vad jag kunde se, en stråig klump som stack ut. Han äter också mammas bajs (och pillar säkert i sig lite hö). Försökte dra ut den men gick av och tänkte att jag skulle ge Klyx och paraffinolja men medan jag googlade och funderade hade han fått ut den själv. Sen dess verkar bajset mer normalt efter att ha varit lös länge. Det kommer lite vätska av döma av benen/rumpan men jag ser mer och mer riktiga kluttar också.

Btw, det är så skönt att prata avföring med folk som förstår :laugh:
 
Precis så hade min härom kvällen. Svansen på sidan men inget krystande vad jag kunde se, en stråig klump som stack ut. Han äter också mammas bajs (och pillar säkert i sig lite hö). Försökte dra ut den men gick av och tänkte att jag skulle ge Klyx och paraffinolja men medan jag googlade och funderade hade han fått ut den själv. Sen dess verkar bajset mer normalt efter att ha varit lös länge. Det kommer lite vätska av döma av benen/rumpan men jag ser mer och mer riktiga kluttar också.

Btw, det är så skönt att prata avföring med folk som förstår :laugh:
Låter exakt som Falkis bajs! Tänker att det lösa kan vara förstoppnibgsdiarré? Eller en kombination av lös avföring från mammas brunst med den där klumpen där bak.
För även om han är hård och haft en klump halvvägs ute borde det inte finnas avföringsstänk på haserna.

Jag åkte från stallet sen (lovade barnen att bada) och har koll i kameran. Fortsätter med svansen på sniskan när han är uppe. Äter och sover som vanligt.

Funderar på om jag skulle ta ut mamman i em om det är likadant då. Kanske lite stress sätter fart på magen. Annars använder jag väl upp hela microlax paketet.
Paraffinolja, hur får du in det där bak? Spruta in med en tom microlax spruta? Blir ju bara i ändtarmen man kommer åt då.
 
Låter exakt som Falkis bajs! Tänker att det lösa kan vara förstoppnibgsdiarré? Eller en kombination av lös avföring från mammas brunst med den där klumpen där bak.
För även om han är hård och haft en klump halvvägs ute borde det inte finnas avföringsstänk på haserna.

Jag åkte från stallet sen (lovade barnen att bada) och har koll i kameran. Fortsätter med svansen på sniskan när han är uppe. Äter och sover som vanligt.

Funderar på om jag skulle ta ut mamman i em om det är likadant då. Kanske lite stress sätter fart på magen. Annars använder jag väl upp hela microlax paketet.
Paraffinolja, hur får du in det där bak? Spruta in med en tom microlax spruta? Blir ju bara i ändtarmen man kommer åt då.
Jag övervägde också att separera dom en stund men ville avvakta lite eftersom mamman blir hysterisk. Jag hade tänkt att spruta in paraffinolja i munnen (men var tvungen att googla, gör man det på föl? Och hur mycket i så fall?). Och så Klyx där bak om jag lyckades tränga igenom klumpen
:turd:
Men i och med att det tog lite tid för mig och han åt som vanligt löste det sig ju ändå. Men jag har lite koll nu, han är fortfarande skitig på haserna litegrann, men såg precis en välskapt liten korv i boxen nu.
 
Husse mätte Maggan igår och hon är cirka 1,10 i mankhöjd vid snart tre veckors ålder 😅 Tur vi valde en liten hingst i år då Mamma häst är stor. Docksöt är hon med så alla faller pladask när de träffar henne 😂 Tror jag får kedja fast henne i ett träd eller något så ingen snor min bebis ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 804
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp