Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår lilla Krokläpp träffade veterinär idag för att bli chipmärkt och id-kontrollerad. Det är dags att skicka in passansökan! Modern fick tandvård också så det blev lång tid i snöre då man var tvungen att uppföra sig, hon var väldigt trött på slutet. Oerhört framåt och enkel tycker jag, det går bra att gå i grimman också. Blir det soppatorsk lägger jag en ögla om baken och fiskar upp henne igen bara. 6 veckor idag :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20210617_110657.jpg
    IMG_20210617_110657.jpg
    188,3 KB · Visningar: 53
var samma procedur en gång till på eftermiddagen. En stråig klump. Gav två microlax och tog ut mamma häst. Då bajsade han två gånger. Inga jättemängder men några klumpar. Sen kom lite löst rinn. Han var lite slö tycker jag. Var ju rejält varmt då med. Men ringde veterinären som sa att jag skulle ge 50ml paraffinolja oral och lite i ändan ikväll.
När vi pratade lyfte han svansen och ut sprutade en sträng lös avföring. Skönt!
 
var samma procedur en gång till på eftermiddagen. En stråig klump. Gav två microlax och tog ut mamma häst. Då bajsade han två gånger. Inga jättemängder men några klumpar. Sen kom lite löst rinn. Han var lite slö tycker jag. Var ju rejält varmt då med. Men ringde veterinären som sa att jag skulle ge 50ml paraffinolja oral och lite i ändan ikväll.
När vi pratade lyfte han svansen och ut sprutade en sträng lös avföring. Skönt!
Vet inte om det är samma på hästar, men på människor kan lös avföring vara tecken på förstoppning. Det är helt enkelt bara vätskan som kommer förbi stoppet. Så håll koll, men det gör du ju förstås redan 😊
 
var samma procedur en gång till på eftermiddagen. En stråig klump. Gav två microlax och tog ut mamma häst. Då bajsade han två gånger. Inga jättemängder men några klumpar. Sen kom lite löst rinn. Han var lite slö tycker jag. Var ju rejält varmt då med. Men ringde veterinären som sa att jag skulle ge 50ml paraffinolja oral och lite i ändan ikväll.
När vi pratade lyfte han svansen och ut sprutade en sträng lös avföring. Skönt!

Hur mycket rör han på sig när han får vara ute i stallgången? Rörelse är ju viktigt för att hålla gång på magen.... Min klinik sa att sto med föl skulle promeneras i snabb skritt i 10 min när de var ute ur boxen, men iom fölis var lös så skuttade han runt och galopperade, inte så mycket skritt...
 
Hur mycket rör han på sig när han får vara ute i stallgången? Rörelse är ju viktigt för att hålla gång på magen.... Min klinik sa att sto med föl skulle promeneras i snabb skritt i 10 min när de var ute ur boxen, men iom fölis var lös så skuttade han runt och galopperade, inte så mycket skritt...
Rör sig inte raskt 10 min. Men idag har de fått gå i hagen i stället för stallgången för att han ska röra sig mer.
Får vara mer aktiv när vi tar in honom i gången helt klart.
 
Vår lilla Krokläpp träffade veterinär idag för att bli chipmärkt och id-kontrollerad. Det är dags att skicka in passansökan! Modern fick tandvård också så det blev lång tid i snöre då man var tvungen att uppföra sig, hon var väldigt trött på slutet. Oerhört framåt och enkel tycker jag, det går bra att gå i grimman också. Blir det soppatorsk lägger jag en ögla om baken och fiskar upp henne igen bara. 6 veckor idag :D
Gud så söt och finlemmad :love:
 
Happ, misstänkta Rhodococcer med segt slem och enkelsidig luginflammation på fegis. Vi sätter in behandling mot rodococcer direkt även om provsvaren inte kommer förrän måndag/tisdag då sjukdomsbilden tyder på att det är den som är boven. Spruta superfeg fölis i munnen två gånger dagligen, där rök det lilla förtroende vi byggt upp. Så typiskt när de skygga blir sjuka :down: Skönt ändå att vi lyssnade på magkänslan och åkte akut till Strömsholm. Har inte haft någon feber eller näsflöde men har hostat lite och rosslat vid ansträngning ett par dagar. Hejdå 20" kr men förhoppningsvis blir han återställd.
 
När man kliar på rätt ställe förvandlas fölet till en kamel. Magi!

Visa bifogad fil 71874
Vår lilla Krokläpp träffade veterinär idag för att bli chipmärkt och id-kontrollerad. Det är dags att skicka in passansökan! Modern fick tandvård också så det blev lång tid i snöre då man var tvungen att uppföra sig, hon var väldigt trött på slutet. Oerhört framåt och enkel tycker jag, det går bra att gå i grimman också. Blir det soppatorsk lägger jag en ögla om baken och fiskar upp henne igen bara. 6 veckor idag :D
en kamelunge och en tapir. Intressant tråd! ;):love:
 
Husse mätte Maggan igår och hon är cirka 1,10 i mankhöjd vid snart tre veckors ålder 😅 Tur vi valde en liten hingst i år då Mamma häst är stor. Docksöt är hon med så alla faller pladask när de träffar henne 😂 Tror jag får kedja fast henne i ett träd eller något så ingen snor min bebis ❤️
Ehhh GV är 110 som helt nyfödd. :nailbiting: :D
 
Nu har mina kunnat vara ute även på natten 😊 Mamma häst har sällskap på andra sidan staketet och håller sig lugn. Jätteskönt, och särskilt nu när det ska bli så varmt, då står dom inne de varmaste timmarna. Bansai visade goda kvalitéer igår när han tog sats och hoppade smalhinder som om han aldrig gjort något annat 😂 (smalhinder= mammas mathink)

72162BB8-7CEC-4543-83DF-AB587C5CA369.jpeg
 
Harry verkar inte helt fräsch, har haft koll på hans temp senaste veckan men ingen feber. Glad och uppsynt i övrigt men inte lika busig som vanligt. Hade veterinär ute till en annan häst i onsdag, som lyssnade på Harrys lungar när han ändå var där, och de lät helt normala så vi sa att vi avvaktar och fortsätter hålla koll. Vi resonnerade att det kan ha varit diarèn som han haft som gjort honom något mindre pigg.

I går kväll fick de komma ner i ridhuset för första gången, pga det regnat hela dan, och då sprang han och busade en del så jag lugnade mig lite - men; imorse var han flåsig även när han låg och vilade. Så nu kommer vet i eftermiddag och tar blodprov och evt UL av lungar. Håll tummarna för min lilla goding... :heart
 
Harry verkar inte helt fräsch, har haft koll på hans temp senaste veckan men ingen feber. Glad och uppsynt i övrigt men inte lika busig som vanligt. Hade veterinär ute till en annan häst i onsdag, som lyssnade på Harrys lungar när han ändå var där, och de lät helt normala så vi sa att vi avvaktar och fortsätter hålla koll. Vi resonnerade att det kan ha varit diarèn som han haft som gjort honom något mindre pigg.

I går kväll fick de komma ner i ridhuset för första gången, pga det regnat hela dan, och då sprang han och busade en del så jag lugnade mig lite - men; imorse var han flåsig även när han låg och vilade. Så nu kommer vet i eftermiddag och tar blodprov och evt UL av lungar. Håll tummarna för min lilla goding... :heart

Håller alla tummar och tår för fina Harry ❤
 
Harry verkar inte helt fräsch, har haft koll på hans temp senaste veckan men ingen feber. Glad och uppsynt i övrigt men inte lika busig som vanligt. Hade veterinär ute till en annan häst i onsdag, som lyssnade på Harrys lungar när han ändå var där, och de lät helt normala så vi sa att vi avvaktar och fortsätter hålla koll. Vi resonnerade att det kan ha varit diarèn som han haft som gjort honom något mindre pigg.

I går kväll fick de komma ner i ridhuset för första gången, pga det regnat hela dan, och då sprang han och busade en del så jag lugnade mig lite - men; imorse var han flåsig även när han låg och vilade. Så nu kommer vet i eftermiddag och tar blodprov och evt UL av lungar. Håll tummarna för min lilla goding... :heart
Håller tummarna för att det bara är värmen.
Falki var ganska flåsig igår också. Inte lika pigg som vanligt men jag upplever honom inte heller slö.
Han hade ju lite tjall med magen igår. Fick ju microlax, paraffinolja och var ute i hagen. Han busade inte direkt men sprang litegrann. Likadant idag men nu verkar magen ok. Inte dan där bak och flaggar inte som igår. Men fy 17 vad varmt det är. Lider med dem. Han som är islandshäst har ju päls som ett får.

Hovslagaren var ute idag och satte om skorna bak. Var ingen jätte skillnad tyvärr. Men det hade bara gått 3 dygn, inte ens det. Hon förespråkade samma spår. Dvs boxvila och kort utevistelse helst i gången. Idag fick han dock gå i hagen. Han är ju ganska lugn och behöver röra sig lite för magen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 798
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp