Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer en liten bild på vår unge herre, åtta veckor lite drygt.

Screenshot_20210823-215532_Gallery.jpg
 
@cirkus

Vilken ofattbar tur mitt i oturen! Och skönt att allt verkar ha gått bra. :heart

Att vara känd på djursjukhuset är minsann en tveeggad känsla, kan jag tro... :angel:
Ja fasen alltså. Han är ett mirakel.
Först blev mamman skadad när hon var dräktig och fick sövas för operation. Jag kunde inte andas på många timmar då. Sen fick han rotavirus och sen nu detta.

Jag hoppas att han aldrig nånsin behöver besöka Ultuna igen
 
Tycker det är bra att man delar upp hopp och dressyrföl. Fölvisning är ju oftast mest fördelaktigt för dressyrföl så här tycker många hoppuppfödare det är lite ”kul” tex om deras föl blir ”1:a, 2:a” osv bland hoppfölen istället för kanske 12:e plats bland alla dressyrstammade.

Håller med. Här i Norge är det alltid skiljda klasser för dressyr och hopp, och jag tror även man lägger vikt vid lite olika saker i bedömningen - t.ex. så blev min -15 utsedd till utställningens bästa föl även om han hade samma totalpoäng som ett dressyrföl, med motiveringen att han galopperade till en 9-a och just galoppen ansågs som extra viktig för en hopphäst. :)

I finalerna så är det 4 olika klasser: Bästa stoföl dressyr, bästa hingstföl dressyr, bästa stoföl hopp, bästa hingstföl hopp; och vinnaren i varje klass får 10.000,-
 
Det var väldigt utplockat på flughuvsfronten, jag hittade en sort i stl shettis, dock inte elastisk, men tänkte som @Ajda att det kanske skulle gå att försvaga den så den går sönder om hon fastnar… men den var på tok för stor 😆 såå litet pyttigt och näpet ansikte. Jag får fortsätta tvätta och hoppas flugorna dör snart.
 
Håller med. Här i Norge är det alltid skiljda klasser för dressyr och hopp, och jag tror även man lägger vikt vid lite olika saker i bedömningen - t.ex. så blev min -15 utsedd till utställningens bästa föl även om han hade samma totalpoäng som ett dressyrföl, med motiveringen att han galopperade till en 9-a och just galoppen ansågs som extra viktig för en hopphäst. :)

I finalerna så är det 4 olika klasser: Bästa stoföl dressyr, bästa hingstföl dressyr, bästa stoföl hopp, bästa hingstföl hopp; och vinnaren i varje klass får 10.000,-
Oj, vad roligt det låter. Är det vid er vanliga fölvisning eller typ som ni kan kvala in till fölchampionat? En kompis vann sydsvenska fölchampionatet tror jag det var ett år och det var ganska fina priser men ibland är nästan pengarna bättre än en massa saker eller betäckning på en viss hingst eller liknande 😁
 
Oj, vad roligt det låter. Är det vid er vanliga fölvisning eller typ som ni kan kvala in till fölchampionat? En kompis vann sydsvenska fölchampionatet tror jag det var ett år och det var ganska fina priser men ibland är nästan pengarna bättre än en massa saker eller betäckning på en viss hingst eller liknande 😁

Ja, det blir som championatet gissar jag, där man får pengapremier.

Vi har inte separata fölvisningar, utan regionala utställningar där det finns egna klasser för föl, och de som har minst 8 i helhetsbetyg kvalar in till finalen. :)

I år kommer det även bli en parallell final som bedöms digitalt för de som inte vill eller kan åka så långt med fölen. Ett positivt resultat av Covid, tycker jag.
 
Glömde nästan skriva - jag mätte Harry i fredags, och han var 127,5 cm. Då var han 3 månader och 10 dagar, så där är väl inom normalen eller? :) Arielle är nog litegrann större, 128-129 gissar jag, och drygt 3 månader. Har ju även koll på Harrys vikt (med viktmätband) och han ligger numera på +/- 165 kg.
 
Ska försöka mäta mitt föl i helgen, hon blir 4 månader i dagarna och växer så jag tror knappt det är sant. Stoet verkar ganska "mätt" på henne, de spenderar ganska mycket tid ifrån varandra i hagen. Lilla P verkar hellre hänga med någon av de andra än morsan vilket iof gör det enkelt att rida mamman. Hon är hjälpligt igång nu tack och lov! Jag drog ner på kraftfodret utan att hon tappade överlinjen som efter fölningen. Tvärtom är hon för tjock men det lär rätta till sig med motion.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210826_202314.jpg
    IMG_20210826_202314.jpg
    337,5 KB · Visningar: 63
Ska försöka mäta mitt föl i helgen, hon blir 4 månader i dagarna och växer så jag tror knappt det är sant. Stoet verkar ganska "mätt" på henne, de spenderar ganska mycket tid ifrån varandra i hagen. Lilla P verkar hellre hänga med någon av de andra än morsan vilket iof gör det enkelt att rida mamman. Hon är hjälpligt igång nu tack och lov! Jag drog ner på kraftfodret utan att hon tappade överlinjen som efter fölningen. Tvärtom är hon för tjock men det lär rätta till sig med motion.
Oj vad stor hon ser ut! Ska försöka mäta min också.
 
Allan är snart av med all fölpäls. Idag kommer id-kontrollant och ska rita av och chippa. Blev krångligare än vanligt nu när han går med sin amma, extra analyser och grejer. :meh: Men det är bara att svälja. Har försökt få nån film på honom men det är helt hopplöst, han är alldeles för social! Bjuder på en kass bild med stolpe och tråd ivägen, men stiliga grabbar är det allt! :love: Kompisarna åker hem idag så sen blir det lite tomt för dem...

IMG_20210825_095034.jpg
 
Är det någon som vill ge lite input angående avvänjning?

Mina hästar går ju på bete hos grannen nu, dom är två ston med föl. Efter betet kommer de byta hage till en lösdrift fram till avvänjning. Det andra stoet är dräktigt och jag har två alternativ i höst/vinter.

Kompisen behöver vänjas av i november. Då är min 6 månader. Alternativ 1 är att dom vänjs av samtidigt. Då kan de dela box på nätterna och gå med mammorna på dagarna under några veckor. Sen får mitt sto flytta hem och fölis bor kvar med sin kompis plus en vuxen häst.

Alternativ 2 är att flytta hem mina när den andra ska vänjas av i november. Då får min några månader till ihop med (enbart) mamma, för att sedan flytta tillbaka till sin kompis när han är avvand.

Jag hade nog velat att han är äldre än 6 månader vid avvänjning (är det inte lite tidigt?) men samtidigt är det kanske en fördel att de vänjs av tillsammans och han slipper flytta fram och tillbaka.

Hur tänker ni med avvänjning?
 
Är det någon som vill ge lite input angående avvänjning?

Mina hästar går ju på bete hos grannen nu, dom är två ston med föl. Efter betet kommer de byta hage till en lösdrift fram till avvänjning. Det andra stoet är dräktigt och jag har två alternativ i höst/vinter.

Kompisen behöver vänjas av i november. Då är min 6 månader. Alternativ 1 är att dom vänjs av samtidigt. Då kan de dela box på nätterna och gå med mammorna på dagarna under några veckor. Sen får mitt sto flytta hem och fölis bor kvar med sin kompis plus en vuxen häst.

Alternativ 2 är att flytta hem mina när den andra ska vänjas av i november. Då får min några månader till ihop med (enbart) mamma, för att sedan flytta tillbaka till sin kompis när han är avvand.

Jag hade nog velat att han är äldre än 6 månader vid avvänjning (är det inte lite tidigt?) men samtidigt är det kanske en fördel att de vänjs av tillsammans och han slipper flytta fram och tillbaka.

Hur tänker ni med avvänjning?
Vi börjar alltid vänja av våra vid sex månader 🙈 Då åker de in på egen box på nätterna sen får de gå kvar med Mamman ett tag till ute innan de byter hage. I Maggans fall så flyttar hon in i boxen brevid sen flyttar hon över till stora stallet och sedan släpps hon ihop med vår ena vallack tills hon åker på inkörning April. Så ser planen ut och med tanke på att hennes mamma redan är less på henne när hon är 3 månader så antar jag att hon kommer vara ännu mera less om 3 månader till 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 300
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 023
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp