Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick kontakt med en kvinna som kan ta emot dem. Hon har islandshästar och har inte fri tillgång. Lät väldigt bra överlag och en vän har sina unghästar där och har lovordat henne. Så det känns som det kan bli bra! Det är lösdrift.

Jag har inte bestämt mig för när jag ska kastrera, tanken är att han ska hå i unghingstflock sen. Men jag vill låta dem gå tillsammans i allafall 8 månader om allt går enligt plan. Hade de stått kvar i stallet nu hade jag nog särat dem nattetid vid 6 mån för att kunna justera matintaget.
 
Beror kanske hur de går från början med?
Mitt sto med föl har från när fölet var 2 veckor gått med 8 andra ston från 1,5 års ålder till 7.
Jag tog ut stoet redan när fölet var 3 månader korta stunder och nu kan vi vara ute i flera timmar och fölet bryr sig inte alls.
Fölet är nu 5 månader och kommer vänjas av vid 6 månader 🙂
DAFB85E0-2AC8-459A-9805-07D4D7AE9967.jpeg
 
Får nog tyvärr göra en direkt avskiljning på mina.
Pga olika omständigheter så blir det nog tyvärr så.
Något man kan tänka på för att underlätta?
 
Får nog tyvärr göra en direkt avskiljning på mina.
Pga olika omständigheter så blir det nog tyvärr så.
Något man kan tänka på för att underlätta?
Jag föredrar att låta fölungen gå kvar tillsammans med de kamrater denne känner och flytta ut mamman, helst utom syn/hörhåll men det brukar funka bra annars också.
 
Jag föredrar att låta fölungen gå kvar tillsammans med de kamrater denne känner och flytta ut mamman, helst utom syn/hörhåll men det brukar funka bra annars också.

Mamman kommer flytta, och eventuellt ungen också.
Hade därför fundering på flytta dom samtidigt så han slipper åka transport själv?

Men kanske bättre låta han gå kvar ett par veckor och ta han sen?
 
Mamman kommer flytta, och eventuellt ungen också.
Hade därför fundering på flytta dom samtidigt så han slipper åka transport själv?

Men kanske bättre låta han gå kvar ett par veckor och ta han sen?
Det kan ju vara smidigt om det bara går bra att lasta på den som ska åka vidare sen, om de nu inte ska flytta till samma ställe fast ha separat boende :) Med ett lättlastat sto som släppt taget väl är det ett mysigt alternativ, annars föredrar jag att köra de minsta lösa som i en box när de flyttar ut. Det råder ju delade meningar om det också, men vi har haft mer än en som hoppat bommen första resorna uppbundna, medan absolut ingen gjort sig illa när de stått lösa. Drömmen är ju en lastbil med stuterimodell.
 
Det kan ju vara smidigt om det bara går bra att lasta på den som ska åka vidare sen, om de nu inte ska flytta till samma ställe fast ha separat boende :) Med ett lättlastat sto som släppt taget väl är det ett mysigt alternativ, annars föredrar jag att köra de minsta lösa som i en box när de flyttar ut. Det råder ju delade meningar om det också, men vi har haft mer än en som hoppat bommen första resorna uppbundna, medan absolut ingen gjort sig illa när de stått lösa. Drömmen är ju en lastbil med stuterimodell.
Ja stoet kommer nog inte bry sig så mycket.
Ska inte åka så långt heller, så känner mig inte otrygg köra vidare med henne sen.

Har tyvärr en transport med en gardin så är inte helt trygg köra fölis ensam i den.
Men med mamma vågar jag köra dom tillsammans för hon är gudasnäll i transporten.
Får kanske låna lastbil då eller be något företag köra han. Men känns kanske lite onödigt för ett par mil bara. 🤔
 
Min plan är att ha stoet uppbunden mot väggen och köra Falki lös när de ska iväg.
Lite nervöst över framdörren men den är inte lätt att få upp inifrån. Annars om jag ställer nån spånbale där som man kan sätta fast på något sätt. Vi har kamera iaf så kolla kommer man ju ha under färden.
 
Min plan är att ha stoet uppbunden mot väggen och köra Falki lös när de ska iväg.
Lite nervöst över framdörren men den är inte lätt att få upp inifrån. Annars om jag ställer nån spånbale där som man kan sätta fast på något sätt. Vi har kamera iaf så kolla kommer man ju ha under färden.
Vi brukar dra spännband runt skötardörren 😂🙈 Men Maggan höll sig kvar där inne båda gångerna så de verkade ju fungera. De går ju att skära av med kniv om de nu skulle hända något. Alldeles för rädd för att den lille gangstern skulle få för sig att öppna dörren. Nu på nya har vi låsbardörr.
 
@service Går det att hyra en transport med hård lucka i närheten? Så hade jag gjort isåfall.

Jag kör föl lösa, surrar fast skötardörren på lämpligt vis och låser om möjligt. När jag provat lasta dem i fållorna har fölet helt oförskräckt krupit under bommen i jakt på höstrån och där vill jag inte att hon fastnar. Så en höhög på golvet, ordentligt stängd finka och ett föl som varit där inne förr, funkat utmärkt!
 
@service Går det att hyra en transport med hård lucka i närheten? Så hade jag gjort isåfall.

Jag kör föl lösa, surrar fast skötardörren på lämpligt vis och låser om möjligt. När jag provat lasta dem i fållorna har fölet helt oförskräckt krupit under bommen i jakt på höstrån och där vill jag inte att hon fastnar. Så en höhög på golvet, ordentligt stängd finka och ett föl som varit där inne förr, funkat utmärkt!

Problemet finns inte om jag kör dom tillsammans..
Han står still för mamma står still.
Men funderade på smidigaste sättet skilja dom.
 
Problemet finns inte om jag kör dom tillsammans..
Han står still för mamma står still.
Men funderade på smidigaste sättet skilja dom.

Så antigen kommer mamma åka iväg och fölet gå kvar hemma, eller så kör du iväg fölet med mamma som sällskap, och lämnar honom där i sin nya flock?

Hur gammal är han nu, och hur nära förestående är det att mamman måste åka? Finns det möjlighet att ha med någon annan snäll häst, från antigen gamla eller nya flocken, när du evt ska flytta honom sedan?
 
Så antigen kommer mamma åka iväg och fölet gå kvar hemma, eller så kör du iväg fölet med mamma som sällskap, och lämnar honom där i sin nya flock?

Hur gammal är han nu, och hur nära förestående är det att mamman måste åka? Finns det möjlighet att ha med någon annan snäll häst, från antigen gamla eller nya flocken, när du evt ska flytta honom sedan?
Dom står på en lösdrift nu med föl och deras mammor

Mamman ska flytta hrm till sitt gamla stall dit fölet ej kan följa.

Fölet ska få flytta till en annan lösdrift med unghäst kompisar.

Det jag funderade kring var hur man skulle göra det bäst för fölet.
Köra iväg dom tillsammans och lämna fölet i nya flocken och åka vidare med mamma häst.
Eller flytta henne först och han sen 🤔


Fölet kommer vara 6.5 månad och är ganska trygg i sig själv, man kan ta ut stoet själv osv.

Ingen i nuvarande flock kan följa med fölet, men du tänker om någon av unghästar i nya flocken kan åka med och hämta honom sen om jag flyttar
Mamma häst först?
 
Beror kanske hur de går från början med?
Mitt sto med föl har från när fölet var 2 veckor gått med 8 andra ston från 1,5 års ålder till 7.
Jag tog ut stoet redan när fölet var 3 månader korta stunder och nu kan vi vara ute i flera timmar och fölet bryr sig inte alls.
Fölet är nu 5 månader och kommer vänjas av vid 6 månader 🙂
Visa bifogad fil 78554
Jag tänker också så. Det blir nog mer traumatiskt om mamman och fölet aldrig har varit ifrån varandra. Fire kommer att vänjas av vid 6,5 månader. Då flyttar hans mamma och han får vara kvar här hemma med sin lekmoster som han hänger med större delen av tiden 🙂
 
Kör fölet själv först med lastbil eller transport med hård baklucka.

Varför själv och inte ihop med mamman, om man ändå ska flytta fölet innan hon åker?

@service jag har varit med om att köra iväg mamman och lämna fölet med flocken, det fölet sa inte ett knyst och sökte sig till de andra stona i början. Men tror även ditt andra alternativ kommer funka.
 
Dom står på en lösdrift nu med föl och deras mammor

Mamman ska flytta hrm till sitt gamla stall dit fölet ej kan följa.

Fölet ska få flytta till en annan lösdrift med unghäst kompisar.

Det jag funderade kring var hur man skulle göra det bäst för fölet.
Köra iväg dom tillsammans och lämna fölet i nya flocken och åka vidare med mamma häst.
Eller flytta henne först och han sen 🤔


Fölet kommer vara 6.5 månad och är ganska trygg i sig själv, man kan ta ut stoet själv osv.

Ingen i nuvarande flock kan följa med fölet, men du tänker om någon av unghästar i nya flocken kan åka med och hämta honom sen om jag flyttar
Mamma häst först?

Om du inte har möjlighet att låna/hyra transport/buss som går att stänga ordentligt hade jag kört på din tanke att de får åka ihop och så lämnas han av först. :)
 
Varför själv och inte ihop med mamman, om man ändå ska flytta fölet innan hon åker?

@service jag har varit med om att köra iväg mamman och lämna fölet med flocken, det fölet sa inte ett knyst och sökte sig till de andra stona i början. Men tror även ditt andra alternativ kommer funka.
Tycker det känns som en onödig risk att sära på dom i transporten om mamman skulle bli stressad och hoppa över bommen eller liknande.
 
Tycker det känns som en onödig risk att sära på dom i transporten om mamman skulle bli stressad och hoppa över bommen eller liknande.

Jaha nej hon är ganska obrydd i lämna honom.
Men tänkte ju lasta ur henne och ställa henne i en box en stund Eller låta någon longera henne en sväng i ridhuset så lastar vi och åker sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 936
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp