Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har du gett extra?
Min grabb tycker jag är i tunnaste laget.
Tror också hennes mjölk börjat bli lite "dåligt" med krut.

Oftast är det grovfodret som inte är tillräckligt bra om de inte håller hullet. Har ni analys? Var det era som fortfarande gick på bete, då kanske de inte äter tillräckligt med hö - gräset börjar bli rätt "svagt" nu...

Lucerne och evt fölpellets kan man ge om det behövs.
 
@service ,jag fick ju börja ge min extra mat redan när han var 3 månader och då började jag med mjölkpellets,sen har jag när han blivit äldre blandat i kraft fölfoder, och nu får han fölfoder med lite olja i och lusernhack 3 gånget om dagen och självklart fritt med hö/ hösilage.
 
@sorbifolia mamma har haft mjölk som varit blaskig jag började ge honom extra när han var 3 månader,mjölkpellets och gick på bete då och stod på box nattetid.när betet blev sämre så stödfodrade vi med hö, och mina går aldrig på bete dygnet runt,
 
Roliga de är när de regnar - man öppnar dörren båda tittar ut och konstaterar att de regnar. De vänder sig om och fortsätter äta 😏 Så Maggan är vi nog inte ute idag.
 
Oftast är det grovfodret som inte är tillräckligt bra om de inte håller hullet. Har ni analys? Var det era som fortfarande gick på bete, då kanske de inte äter tillräckligt med hö - gräset börjar bli rätt "svagt" nu...

Lucerne och evt fölpellets kan man ge om det behövs.

Ja analys och är riktigt bra hö.
Men mamma häst är själv lite knepig hålla hull på så han har nog ärvt det kanske tyvärr.

Dom har öppet dagtid till sommarhagen men i lösdrift med fri tillgång från 16-09
 
Jag fick en film igår från ihopsläppet med nya flocken. Det var full fart. Det är en stoflock varav ett sto med en jämngammal hingstfölunge och sen ett 1 årigt sto också. Sen vet jag inte åldrarna på resterande medlemmar.

Får se hur lång tid det tar innan fölen börjar leka med varandra.

Gör lite ont i hjärtat av att veta att de går ute när det är sånt här skitväder (ja ligghall finns givetvis), men det var ändå helt rätt beslut att skicka iväg dem.
 
Den sjuka hästen visade sig ha anaplasmos så nu har vi stallat in våra och ska börja avvänjningen imorgon natt.

Fölen kommer dela box och så går de med mammorna på dagarna under två veckor (är planen iaf). Sen flyttar mitt sto hem och fölen får gå ihop med en äldre valack. Vi har en lösdrift men det är troligt att dom kommer stå inne på nätterna så att vi har koll på att dom äter ordentligt, iaf i början.

Hur brukar ni göra/tänka vid avvänjning? Något särskilt man bör tänka på?
 
Den sjuka hästen visade sig ha anaplasmos så nu har vi stallat in våra och ska börja avvänjningen imorgon natt.

Fölen kommer dela box och så går de med mammorna på dagarna under två veckor (är planen iaf). Sen flyttar mitt sto hem och fölen får gå ihop med en äldre valack. Vi har en lösdrift men det är troligt att dom kommer stå inne på nätterna så att vi har koll på att dom äter ordentligt, iaf i början.

Hur brukar ni göra/tänka vid avvänjning? Något särskilt man bör tänka på?
Ha koll så att stoet inte får juverinflammation 🙂 Jag avvänjer långsamt och drar ner lite på kraftfodret så brukar det gå bra.
 
Ja usch, det vill vi inte ha igen! Hur långsamt är långsamt för dig?
Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna. 🙈
Börjar med att vid intag så går fölet då in i egen box och diar inte förrän på morgonen innan utsläpp. Det gör jag i ca 2 veckor och sen 1-2 veckor där dom får dia i hagen först. Oftast går dom ihop med sina mammor ett tag till i hagen efter dom har fått egna boxar men om dom ska säras på och flytta ihop i en flock ute på lösdriften så så tar det ca en månad totalt. Många gör det på kortare tid men jag tycker detta fungerar bra för oss. Det blir ingen stress på ngt sätt när det tas steg för steg.
 
Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna. 🙈
Börjar med att vid intag så går fölet då in i egen box och diar inte förrän på morgonen innan utsläpp. Det gör jag i ca 2 veckor och sen 1-2 veckor där dom får dia i hagen först. Oftast går dom ihop med sina mammor ett tag till i hagen efter dom har fått egna boxar men om dom ska säras på och flytta ihop i en flock ute på lösdriften så så tar det ca en månad totalt. Många gör det på kortare tid men jag tycker detta fungerar bra för oss. Det blir ingen stress på ngt sätt när det tas steg för steg.
Vilket bra upplägg! Jag hade gärna haft längre tid än ett par veckor men jag måste anpassa mig lite till den andra stoägaren. Är lite nervös för avvänjningen faktiskt!
 
Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna. 🙈
Börjar med att vid intag så går fölet då in i egen box och diar inte förrän på morgonen innan utsläpp. Det gör jag i ca 2 veckor och sen 1-2 veckor där dom får dia i hagen först. Oftast går dom ihop med sina mammor ett tag till i hagen efter dom har fått egna boxar men om dom ska säras på och flytta ihop i en flock ute på lösdriften så så tar det ca en månad totalt. Många gör det på kortare tid men jag tycker detta fungerar bra för oss. Det blir ingen stress på ngt sätt när det tas steg för steg.
Så gör vi också.
 
57A639A4-9B46-4E32-AF0D-AF497C42623C.jpeg

Än så länge är dom väldigt tillfreds, både föl och ston 😊
 
Cayenne börjar nu bli redo att vänjas av vilket innebär att han snart kommer flytta hem hit till oss! Snacka om att vi längtar. ❤️ Känns också skönt att han verkar så cool med allting hittills, förhoppningsvis blir inte flytten och resan alltför dramatisk för honom.
 

Bifogade filer

  • 3D6EC446-58F2-4D70-963A-AE7F817ABA16.jpeg
    3D6EC446-58F2-4D70-963A-AE7F817ABA16.jpeg
    44,3 KB · Visningar: 43
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
391
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 832
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp