Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi skulle ha stallat in i helgen, och börjat avvänjningen. Nu står en häst med feber i stallet och vi kommer alltså låta sto med föl gå kvar ute. Det ska bli pissväder några dagar nästa vecka och jag funderar på täcken.. Hur tänker ni på täcken på sto och föl? Mitt sto är tunn och hade verkligen behövt komma in och äta upp sig men nu får det bli fri tillgång ute istället, tills vi vet hur läget blir.
 
Vi skulle ha stallat in i helgen, och börjat avvänjningen. Nu står en häst med feber i stallet och vi kommer alltså låta sto med föl gå kvar ute. Det ska bli pissväder några dagar nästa vecka och jag funderar på täcken.. Hur tänker ni på täcken på sto och föl? Mitt sto är tunn och hade verkligen behövt komma in och äta upp sig men nu får det bli fri tillgång ute istället, tills vi vet hur läget blir.
Har dom ligghall och gå in i?
Och i såfall är.dom duktiga på gå in där vid dåligt väder?
 
Har dom ligghall och gå in i?
Och i såfall är.dom duktiga på gå in där vid dåligt väder?
Ingen ligghall, bara skog 😞
Dom skulle flyttat till hage med ligghall men den sjuka hästen har gått där nu så veterinären rekommenderade inte att byta hage alls. Det känns inte optimalt, men alternativet är att jag flyttar hem mina en kort period.
 
Vi skulle ha stallat in i helgen, och börjat avvänjningen. Nu står en häst med feber i stallet och vi kommer alltså låta sto med föl gå kvar ute. Det ska bli pissväder några dagar nästa vecka och jag funderar på täcken.. Hur tänker ni på täcken på sto och föl? Mitt sto är tunn och hade verkligen behövt komma in och äta upp sig men nu får det bli fri tillgång ute istället, tills vi vet hur läget blir.
Jag har täcke på vissa ston men har då magjordarna är ”spända”, inga bensnören eller svansrem. Haft täcke på föl också vid konvalescens/sjukhage. Några dagar hit eller dit gör inget och dom fölen har inte blivit mer känsliga eller frusna på ngt sätt.
 
Jag har täcke på vissa ston men har då magjordarna är ”spända”, inga bensnören eller svansrem. Haft täcke på föl också vid konvalescens/sjukhage. Några dagar hit eller dit gör inget och dom fölen har inte blivit mer känsliga eller frusna på ngt sätt.
Tack! Känns lite mer lugnande. Bansai har ordentlig päls, mer orolig för mamman. Men hällregnar det i två dagar och är typ 5 grader kommer det kännas jobbigt att inte kunna ta in dom, kanske får introducera täcke för fölen också då..
 
Tack! Känns lite mer lugnande. Bansai har ordentlig päls, mer orolig för mamman. Men hällregnar det i två dagar och är typ 5 grader kommer det kännas jobbigt att inte kunna ta in dom, kanske får introducera täcke för fölen också då..
Ja det är ju det som är problemet när det regnar konstant och dom inte kan torka upp. Pälsen och fettet i pälsen står ju bara emot en viss mängd. Jag tycker inte man ska ”härda” dom utan anpassa efter individ. Hade helt klart lagt på täcke tills du kan ta in dom.
 
Vi skulle ha stallat in i helgen, och börjat avvänjningen. Nu står en häst med feber i stallet och vi kommer alltså låta sto med föl gå kvar ute. Det ska bli pissväder några dagar nästa vecka och jag funderar på täcken.. Hur tänker ni på täcken på sto och föl? Mitt sto är tunn och hade verkligen behövt komma in och äta upp sig men nu får det bli fri tillgång ute istället, tills vi vet hur läget blir.

Beror lite på hur hästarna (och hagen) är - brukar fölen t.ex. klättra på varandra och stona? Om det är skog så antar jag att det finns chans att de hänger fast i grenar etc?

Brukar själv göra som @Freazer, dvs täcke på ston vid behov och på fölen i "nödfall". På fölen använder jag dock endast föltäcken med kardborreknäppning, känns som att den går upp lättare om dom skulle hänga fast på något vis.
 
Beror lite på hur hästarna (och hagen) är - brukar fölen t.ex. klättra på varandra och stona? Om det är skog så antar jag att det finns chans att de hänger fast i grenar etc?

Brukar själv göra som @Freazer, dvs täcke på ston vid behov och på fölen i "nödfall". På fölen använder jag dock endast föltäcken med kardborreknäppning, känns som att den går upp lättare om dom skulle hänga fast på något vis.
Dom brukar inte klättra på varandra, såg det några gånger när han var yngre att han klängde på mamma men inte på några månader nu vad jag har sett.
Grenar är helt klart en risk, ska kolla upp vilka föltäcken som har kardborre!

Täcke på ston tycker ni funkar om maggjordarna är tighta och man tar bort svansremmen alltså?
 
Dom brukar inte klättra på varandra, såg det några gånger när han var yngre att han klängde på mamma men inte på några månader nu vad jag har sett.
Grenar är helt klart en risk, ska kolla upp vilka föltäcken som har kardborre!

Täcke på ston tycker ni funkar om maggjordarna är tighta och man tar bort svansremmen alltså?

Ja, och absolut inga bensnören på stoets täcke. Så brukar det gå bra, särskilt om inte fölet klättrar.
 
Lagomt tjusig nu, rejäl växt period 🙈
Väldigt partisk här men han är så snäll och go 🥰


IMG_20211023_193122_139.jpg
 
Idag åkte Falki med sin mamma till en flock 5 mil hemifrån. Allt gick så himla himla bra. Lastningen gick av bara farten. jag lastade Lif, min lilla dotter tog Falki och följde efter direkt och en kompis puttade på in i transporten och vi kunde stänga och åka. Oturligt nog hade kameran av någon anledning lagt av så jag kunde inte se dem under färdens gång. Vi hade tagit ur all inredning och band Lif vid väggen och Falki stod lös. Kände inte av dem under resan alls. Urlastningen gick också lugnt till.
Nu går de själva i ligghallen och hagen med en hingstflock i hagen bredvid. Stoflocken är på bete fortfarande till helgen så de kommer då. Men det blev nog bra ändå så kan Falki i lugn och ro utforska staketen. Han ha ju rymt en hel del hemma då det är noll el i våra staket. Så det hade kunnat bli sådär om de blir insläppta i en ny flock, springer runt och han tror han kan bränna igenom ett staket utan vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
377
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp