Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske fel tråd, men ämnet har ju varit uppe här tidigare. Är numera rätt orolig för att mitt sto ska åka på juverinnflammation..... Juvret är gediget, och ömt vid beröring. Skulle vilja mjölka ur lite, men hon bits och sparkas om jag försöker. :crazy:


20220108_131444.jpg
 
Kanske fel tråd, men ämnet har ju varit uppe här tidigare. Är numera rätt orolig för att mitt sto ska åka på juverinnflammation..... Juvret är gediget, och ömt vid beröring. Skulle vilja mjölka ur lite, men hon bits och sparkas om jag försöker. :crazy:


Visa bifogad fil 83669
Går det ner nåt hon rör sig? Kan du se på mjölken om den ser normal ut? Ingen feber?

Jag hoppas verkligen du slipper inflammation!
 
Vad skönt. Min blev ju dålig snabbt med hög feber och svullnad långt fram på magen, samt baktill. Mjölken var också gulaktig och grumlig. Jag skulle nog försöka röra på henne, och hoppas det släpper lite ❤️

Ja, det är svullet baktill, iaf ena sidan, men inte fram på magen. Drygt ett dygn nu sedan fölet dog. Ska röra på henne och hålla tummarna. Hon verkar aningens loj, men det är ju inte så konstigt. Tveksamt om hon sovit i natt...

20220108_151145.jpg
 
Jag håller tummarna. Kan du ha koll på henne nån gång i natt också om det skulle behövas?
Visst var fölet delvis avvant?
 
Jag håller tummarna. Kan du ha koll på henne nån gång i natt också om det skulle behövas?
Visst var fölet delvis avvant?

Nja, jag hade haft isär dom 6-7 timmar som mest. Men då stressade stoet och gick massor fram och tillbaka så då var det inget problem..

Ja kan evt åka bort och kolla under natten vid behov. Vad var behandlingen på din igen, var det endast penicillin? Och låta fölet dricka?
 
Kanske fel tråd, men ämnet har ju varit uppe här tidigare. Är numera rätt orolig för att mitt sto ska åka på juverinnflammation..... Juvret är gediget, och ömt vid beröring. Skulle vilja mjölka ur lite, men hon bits och sparkas om jag försöker. :crazy:


Visa bifogad fil 83669

Du kan minska kraftfodret/ta bort det, promenera henne och om ngn kan hålla henne massera försiktigt och lätta lite på trycket om det blivit lite av en mjölkstockning. Om hon bits och sparkas så har hon redan ont och behöver få lite hjälp på traven.
 
Nja, jag hade haft isär dom 6-7 timmar som mest. Men då stressade stoet och gick massor fram och tillbaka så då var det inget problem..

Ja kan evt åka bort och kolla under natten vid behov. Vad var behandlingen på din igen, var det endast penicillin? Och låta fölet dricka?
Hon fick penicillin och metacam, och smärtstillande direkt av veterinären när han var där.
Och låta fölet dia, men även mjölka ur lite på den sidan som var inflammerad (särskilt om fölet inte fick dia där, vilket han fick direkt när hon fått smärtlindring). Masserade lite med ljummet vatten och lite med Helsosan (det var vad jag hade hemma).

Tog ju också bakterieodling båda gångerna som inte visade något. Det är inte uteslutet att det ändå var bakterier men mest troligt berodde inflammationen på mjölkstockning trodde min vet. Så nu när jag håller på med avvänjningen svälter jag henne lite faktiskt. Det känns hemskt men hon får klara det en period. Inget kraftfoder och jag har dragit ner på grovfoder. Och så motionerar jag henne lite.
 
Du kan minska kraftfodret/ta bort det, promenera henne och om ngn kan hålla henne massera försiktigt och lätta lite på trycket om det blivit lite av en mjölkstockning. Om hon bits och sparkas så har hon redan ont och behöver få lite hjälp på traven.

"Tyvärr" finns inget kraftfoder att ta bort, jag har avvaktat med stödfodring för att inte riskera öka på mjölkproduktionen.... Tänkte börja fasa in det om 2-3 veckor.

Kommer försöka med en promenad, och se om det går att ta in och binda upp henne så jag kan massera juret och evt mjölka lite. Har även pratat med vet nu som inte tyckte det lät farligt så länge hon inte har någon feber.
 
"Tyvärr" finns inget kraftfoder att ta bort, jag har avvaktat med stödfodring för att inte riskera öka på mjölkproduktionen.... Tänkte börja fasa in det om 2-3 veckor.

Kommer försöka med en promenad, och se om det går att ta in och binda upp henne så jag kan massera juret och evt mjölka lite. Har även pratat med vet nu som inte tyckte det lät farligt så länge hon inte har någon feber.
Aha, ja det brukar bli lite bättre om dom rör på sig och får lättat lite på trycket. Det kommer säkert ge med sig inom ett par dagar.
 
"Tyvärr" finns inget kraftfoder att ta bort, jag har avvaktat med stödfodring för att inte riskera öka på mjölkproduktionen.... Tänkte börja fasa in det om 2-3 veckor.

Kommer försöka med en promenad, och se om det går att ta in och binda upp henne så jag kan massera juret och evt mjölka lite. Har även pratat med vet nu som inte tyckte det lät farligt så länge hon inte har någon feber.

Jag fick tipset och lina/släppa i ridhus/ridbana ett par gånger om dagen om dom står still i hagen mkt.
Hjälpte min sist.
Gått trögare den här gången för hon har varit haft så har inte kunnat röra på henne på samma sätt
 
Mitt lilla lurv växer och frodas, är väldigt förtjust i henne jag med. Håller med om att det är svårt att sälja! Men min plan är att försöka behålla henne, första avkomman efter första uppfödningen är lika speciell 😅

Strax över 6 månader nu och snart går shettisgrimman inte på längre 🥰

/
Fürst Sinclair S - Rosevelt - Ragazzo

Vad stor och så fin i kroppen och ser knappt ut att ha vinterpäls , ser så vuxen/jämn ut jämfört med min som ser ut som 4 olika hästar blandat med mammut 😆😆
Jättefin ❤
 
Jag har iofs aldrig sålt en häst men visst känns det omöjligt med ens första uppfödning 😍 Min plan har inte varit att sälja ens från början så det ska mycket till för att jag ska överväga det.

Nej planen var nog inte att sälja här heller, men har nästan bara haft ston så kändes konstigt med en hingst först 😆

Men nu när mamma häst kanske inte ska ridas mer utan ska bli avelssto på heltid så känns det extra bra att han finns.
Ska till veterinären med henne i veckan och börja utreda.
 
Nej planen var nog inte att sälja här heller, men har nästan bara haft ston så kändes konstigt med en hingst först 😆

Men nu när mamma häst kanske inte ska ridas mer utan ska bli avelssto på heltid så känns det extra bra att han finns.
Ska till veterinären med henne i veckan och börja utreda.
Vad har hon haft (eller har) för problem?

Kul att du ska behålla din med 😍
 
@sorbifolia Hur har det gått med juvret?

Det är fortfarande stort, vi var ute och gick en km i snabbt tempo, tänkte egentligen gå ett varv till men när vi började närma oss stallet så kunde jag knappt hålla henne, för hon skulle prompt tillbaks och vaka över sitt föl så fort som möjligt... :heart Så fick ge upp att ta in henne i stallet och mjölka ur. Men hon verkar må okej annars, rörde sig iaf helt okej och temp var 37,9.

Jag fick tipset och lina/släppa i ridhus/ridbana ett par gånger om dagen om dom står still i hagen mkt.
Hjälpte min sist.
Gått trögare den här gången för hon har varit haft så har inte kunnat röra på henne på samma sätt

Kan testa att lina lite på ridbanan imorgon förmiddag. Hoppast ni hittar vad som är fel på ditt sto och att det går att fixa!
 
Det är fortfarande stort, vi var ute och gick en km i snabbt tempo, tänkte egentligen gå ett varv till men när vi började närma oss stallet så kunde jag knappt hålla henne, för hon skulle prompt tillbaks och vaka över sitt föl så fort som möjligt... :heart Så fick ge upp att ta in henne i stallet och mjölka ur. Men hon verkar må okej annars, rörde sig iaf helt okej och temp var 37,9.



Kan testa att lina lite på ridbanan imorgon förmiddag. Hoppast ni hittar vad som är fel på ditt sto och att det går att fixa!
Vad skönt att det inte är värre iaf! Och ffa att hon inte har feber!
 
Vad har hon haft (eller har) för problem?

Kul att du ska behålla din med 😍

Hon skadade ena frambenet och därav betäckt. Men nu verkar det vara en ny skada som kommit under tiden hon var borta
Halt ena bak.
Röntgat från has och ner ua.
Fick butta och promenader som åtgärd få se på onsdag om hon inte är fräsch så ska vi gå vidare med ul.
Men hon vägrar gå i v varv på lina och försökte sparka mig osv, så kan ju bli ett spännande besök :/
Höger varv går hon i utan problem och det är i vanliga fall hennes dåliga varv.
Så känns inte så hoppfullt faktiskt.
 
Hon skadade ena frambenet och därav betäckt. Men nu verkar det vara en ny skada som kommit under tiden hon var borta
Halt ena bak.
Röntgat från has och ner ua.
Fick butta och promenader som åtgärd få se på onsdag om hon inte är fräsch så ska vi gå vidare med ul.
Men hon vägrar gå i v varv på lina och försökte sparka mig osv, så kan ju bli ett spännande besök :/
Höger varv går hon i utan problem och det är i vanliga fall hennes dåliga varv.
Så känns inte så hoppfullt faktiskt.
Vad tråkigt 😞 Jag håller tummarna för er på onsdag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 326
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 030
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp