Status
Stängd för vidare inlägg.
Grabbarna hade ett års kalas idag 🥳
Fick smaska morötter och så mätte vi för skojs skull.

Lillen 145 cm
Men 151 bak så kanske inne i en rejäl växt period 🤷‍♀️

Icarus är 153 fram och 157 bak
Känns som han växt mycket sen förra mätningen för ett par månader sen men tydligen syn villa för då var han 151.5


Mest för skojs skull att mäta men lillen känns ju väldigt liten 🤔
20220523_111033_resized.jpg
 
Maggan visade sig ha en liten flisa i en led men som veterinären inte ville operera nu utan vill hellre röntgas om efter betet och sen fatta ett beslut om operation. Skönt att ha röntgen klar på alla ben.

Ni röntgar aldrig rygg/nacke på unghästar? Minns från travbanan att exportröntgen var tämligen standard men det är 15 år sedan nu och det mesta har tagit några kliv framåt sedan dess...
 
Ni röntgar aldrig rygg/nacke på unghästar? Minns från travbanan att exportröntgen var tämligen standard men det är 15 år sedan nu och det mesta har tagit några kliv framåt sedan dess...
Nej man letar mest lösa benbitar på dem nuförtiden. Möjligtvis att man exportröngtar om man vet att det ska ut på auktion som 1 åringar 😅 Men vi ska i så fall om vi säljer sälja privat även om Maggan fått papper hem om vi vill anmäla henne till någon av auktionerna under sommaren. Nu är det ju ändå inte aktuellt med tanke på att hon troligtvis måste opereras i höst. I så fall får hon åka till Solvalla och få det gjort direkt efter betet. Hennes tränare vill alltid kolla alla 1 åringar inför inkörning.
 
Vaknade upp till en jävla käftsmäll klockan 05 då jag tittade på mobilen och hade massa olästa meddelanden. Visar sig att vi har blivit uppsagda 🥺 Lösdriften ska avvecklas/användas till något annat efter betet och vi måste leta efter något annat alternativ. Vilket inte är superlätt då 1. Cayenne är hingst fortfarande 2. Jag trots tre uppkörningar nu på våren fortfarande inte har något körkort och 3. Det blir ungefär 20 hästar som nu är hemlösa och ska försöka hitta något likvärdigt alternativ. Så, tips mottages tacksamt om någon här i tråden har kontakter i Göteborgsområdet! Har redan annonserat i två olika facebookgrupper samt på Hästnet.
 
Vaknade upp till en jävla käftsmäll klockan 05 då jag tittade på mobilen och hade massa olästa meddelanden. Visar sig att vi har blivit uppsagda 🥺 Lösdriften ska avvecklas/användas till något annat efter betet och vi måste leta efter något annat alternativ. Vilket inte är superlätt då 1. Cayenne är hingst fortfarande 2. Jag trots tre uppkörningar nu på våren fortfarande inte har något körkort och 3. Det blir ungefär 20 hästar som nu är hemlösa och ska försöka hitta något likvärdigt alternativ. Så, tips mottages tacksamt om någon här i tråden har kontakter i Göteborgsområdet! Har redan annonserat i två olika facebookgrupper samt på Hästnet.
Du har PM, kanske inte är något för dig men jag tänkte det var värt att chansa.
 
Vaknade upp till en jävla käftsmäll klockan 05 då jag tittade på mobilen och hade massa olästa meddelanden. Visar sig att vi har blivit uppsagda 🥺 Lösdriften ska avvecklas/användas till något annat efter betet och vi måste leta efter något annat alternativ. Vilket inte är superlätt då 1. Cayenne är hingst fortfarande 2. Jag trots tre uppkörningar nu på våren fortfarande inte har något körkort och 3. Det blir ungefär 20 hästar som nu är hemlösa och ska försöka hitta något likvärdigt alternativ. Så, tips mottages tacksamt om någon här i tråden har kontakter i Göteborgsområdet! Har redan annonserat i två olika facebookgrupper samt på Hästnet.
Kan du tänka dig att kastrera tidigare för att lättare hitta en stallplats åt honom?

När har ni andra tänkt kastrera era hingstar förresten?
Jag siktar på nästa år när Falki är 2.
 
Kan du tänka dig att kastrera tidigare för att lättare hitta en stallplats åt honom?

När har ni andra tänkt kastrera era hingstar förresten?
Jag siktar på nästa år när Falki är 2.
Jag tänkte så tidigt som möjligt men min veterinär hade inte tid innan det blev sommar så räknar med att kastrera i höst. Efter insekterna men innan geggan, om möjligt..
 
Det verkar lösa sig ändå! Eller ja vi har fått napp på lite olika ställen och ska kika. Förhoppningsvis behöver vi inte splittra den fina flocken helt heller då många av ställena har flera lediga platser. Hade ju känts fantastiskt om han fick fortsätta gå med dom fina kompisarna han fått!

Lyckades btw få till en hyfsad uppställningsbild när Kajan ställde sig och glodde på en jordhög 😜
 

Bifogade filer

  • BD5AC798-3A12-4150-923E-9841036081AA.jpeg
    BD5AC798-3A12-4150-923E-9841036081AA.jpeg
    372,1 KB · Visningar: 60
Det verkar lösa sig ändå! Eller ja vi har fått napp på lite olika ställen och ska kika. Förhoppningsvis behöver vi inte splittra den fina flocken helt heller då många av ställena har flera lediga platser. Hade ju känts fantastiskt om han fick fortsätta gå med dom fina kompisarna han fått!

Lyckades btw få till en hyfsad uppställningsbild när Kajan ställde sig och glodde på en jordhög 😜
Vilken tur ni har!

Vad synd att de skall avsluta sin verksamhet. Vad jag förstår, så har du trivts bra där!
 
Vilken tur ni har!

Vad synd att de skall avsluta sin verksamhet. Vad jag förstår, så har du trivts bra där!
Ja, vi har trivs toppenbra! Läget är väldigt bra för mig framförallt och sen är flocken så himla trygg och stabil. Men förhoppningsvis är vi ett gäng som får plats på samma ställe, däremot kommer troligtvis dom andra två ynglingarna försvinna iväg på annat håll (en av dom är ju stallägarens som du vet). Har även fått napp på ett annat ställe dit det kommer en 22:à till hösten, så vi har lite alternativ. Vill ogärna splittra Kaj och Norlie dock, han har verkligen varit en klippa för vår lilla plutt och man ser att relationen är ömsesidig.
 

Bifogade filer

  • BCA1A151-3D1B-4B9D-A50C-57575477DFDD.jpeg
    BCA1A151-3D1B-4B9D-A50C-57575477DFDD.jpeg
    495,5 KB · Visningar: 36
Jag fick hem Lysingur i fredags, såret läker faktiskt riktigt fint, väldigt roligt, trodde knappt han skulle klara sig, men det verkar gå vägen :)

Sen är ju inte två veckor på kliniken gratis, och jag är glad för försäkringen. Känns ju surt att betala varje månad för jag har knappt nyttjat det genom åren, men med den här skadan så får jag igen de sista 4 årens premier för hela flocken.

20220529_093839.jpg
 
Grabbarna släpptes på bete igår så det var very happy ponies! Mindre happy ägare dock som flängt runt hela veckan i jakt på lösdriftsplats/stallplats. Troligtvis kommer det att bli omöjligt att hitta ett ställe som kan ta emot oss 4, samt uppfyller alla hästarnas och ägarnas individuella behov.

Vi var och kollade på ett ställe igår och där kunde dom ev ta emot oss allihop, men där var fordringarna i snålaste laget åtminstone för fullblodet i gänget, samt att lösdriften var helt gräsbefriad (hårdlagd grusyta) och ganska liten. Kändes i mitt tycke lite ”artificiellt”. Kommer behöva kompromissa åt ena eller andra hållet känner jag, men vad kan man göra avkall på? Imorgon ska jag kolla ett annat ställe och har ev ytterligare ett på g, men känner mig helt ärligt rätt snurrig i huvudet.

Helst av allt vill jag ju att Kaj ska få fortsätta gå med Norlie. Fick höra igår att jag förmänskligade hans känslor när jag sa att jag ogärna delar på dom två, men tycker verkligen inte det. Jag har sett massvis med gånger hur hästar deppar ihop när dom förlorar en kär vän och jag säger ju inte att det måste bli så, men det har hänt.
 

Bifogade filer

  • D61860C9-652A-4627-B90F-66BB870E621F.jpeg
    D61860C9-652A-4627-B90F-66BB870E621F.jpeg
    175 KB · Visningar: 72
Alla hästar där Maggan är har en flik på deras hemsida där det skriver små uppdateringar om hästarna. Maggan har påbörjat förskolan med bravur och är igång och tömkörs utan problem. Egentligen inte ett dugg förvånad för hon är en mycket klok dam om en envis när hon inte håller med 😉 Fast som han sa när han hämta henne med en suck i rösten att alla bra hästar det har en egen vilja och vet vad det vill 😂 Och ja hon är lik sin mamma på många sätt. Mamma mu var en Skalman som unghäst med mat och sovklocka. Känns lite som att Maggan kanske ärvt den egenskapen. Roligt iaf att hon sköter sig, trivs med sina beteskompisar och alla har bara haft gott och säga om hennes tränare. Att den kanske är den mest snälla hästmänniska det mött, vilket jag tror passar bra för busiga unghästar med egna viljor!
 
0E3FC8EB-3FBF-4974-8A85-06182D05C7F0.png

Idag släppte vi ut grabbarna i sommarhagen! Dom kommer lite längre bort från de vuxna men ser dom fortfarande. Jag hoppas de klarar av att vara själva, det känns så. Det är kanske mest Bs kompis som skulle behöva en vuxen för att inte bli för kaxig men det är som det är. Jätteglad att dom har varandra iaf!
 
4EC4F337-C7E9-4EEA-89F1-6837DEF861CA.jpeg



Idag blev Falki 1 år. Vi åkte och hälsade på honom och nu är de släppta på ett stort härligt bete. 14 unghingstar är det i flocken och de är mellan 1-3(kanske 4) år.
Falki är social, men samtidigt bra för han kommer fram och uppskattar pyssel och smek, men tränger sig inte på. Hela flocken kom som ett gäng fiskmåsar till en brödbit när vi gick in i hagen idag. Helt omringade av översociala ynglingar. En rocky mountain bet mig i benet (den här gången också :grin:).

Han är rätt tunn och tanig. Men jämnhög med de flesta. Hoppas betet gör honom gott nu. Ett par till såg ut som honom, några andra superfina i hullet, enstaka väldigt välutvecklade 1 åringar. Och sen några smällfeta 3 åringar (eller om de var 4 år).

Ingen hade sår den här gången, så nu fokucerar de väl mer på att äta än leka.

Vi räknade att de hade 9 färger i flocken, av 14 hästar. Vilken palett.
 
Vi har hittat ett nytt ställe nu och i Augusti flyttar vi dit! Det fanns bara en ledig plats, vilket innebär att Kaj kommer flytta själv men det verkar som en trevlig och harmonisk flock på nya stället så förhoppningsvis kommer det att gå bra. Lösdriften är kuperad och välskött med hårdgjorda ytor, skogspartier samt ängsmark. Drömscenariot verkligen. På gården finns dessutom både paddock och ridhus. Det kändes helt enkelt som ett idealiskt ställe för oss, precis ett sånt ställe som jag tänkt att vi skulle flytta till nästa år när det blir dags att förbereda inför treårs/inridning. Nu blir det lite tidigare än jag tänkt, men tror verkligen att detta kommer bli toppenbra.
 

Bifogade filer

  • 948C6A07-7744-4BB8-A082-BE0EB69203E0.jpeg
    948C6A07-7744-4BB8-A082-BE0EB69203E0.jpeg
    315,3 KB · Visningar: 33
Vi har hittat ett nytt ställe nu och i Augusti flyttar vi dit! Det fanns bara en ledig plats, vilket innebär att Kaj kommer flytta själv men det verkar som en trevlig och harmonisk flock på nya stället så förhoppningsvis kommer det att gå bra. Lösdriften är kuperad och välskött med hårdgjorda ytor, skogspartier samt ängsmark. Drömscenariot verkligen. På gården finns dessutom både paddock och ridhus. Det kändes helt enkelt som ett idealiskt ställe för oss, precis ett sånt ställe som jag tänkt att vi skulle flytta till nästa år när det blir dags att förbereda inför treårs/inridning. Nu blir det lite tidigare än jag tänkt, men tror verkligen att detta kommer bli toppenbra.
Måste bara fråga, vad har han för färg? Fux med mörk man?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Roheryn
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 824
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
435
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp