Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vädret var toppen, så de fick gå ut i stora hagen. Inga problem! Jättekul att kunna få upp farten lite. (Skönt att sova i gräset verkade det också vara, sen.)
IMG_9167.jpg
 
Märks att lilla fröken fyller en hel vecka i morgon 😅 Hon är mer aktiv inne både på nätter och morgonen.
Vi håller på och fixar deras vanliga hage som det ska gå i sommar men var lite hö och kasta ut både ute och inne i boxen. Just nu kan vi inte använda traktorn heller då det varit för mjukt i backen efter allt regn. Senast i helgen körde Pappa fast med den så här hand skottar vi med grepp och skottkärra. Planen är att det ska få gå ut där på Onsdag när jag är ledig så vi är två. Är en bit och gå till Majsans vanliga hage och Fia Lotta har nu kommit på att det är skit roligt att springa åt andra hållet 🐎💨 Hejdå morsan ses sen ungefär .. Hon är dock lite skygg för människor så man får vara väldigt försiktigt när man hjälper henne rätt för hon kan bli stressad. Men det verkar släppa mer och mer för varje dag men tycker nog 1 åringen var tuffare vid den här tiden än vad lillan är. Det är helt olika i sättet man märker mer och mer. Blir kul och se vad den här tjejen utvecklas till när hon blir stor. Vi tar ett litet steg i taget, idag fick husse klia lite på henne iaf innan hon gick ut. Mamma mu har också varvat ned betydligt, igår brydde hon sig noll om att vallacken passera utanför hennes hage flera gånger under loppet av ett par timmar. Hade det varit i början hade hon försökt äta upp honom till frukost.
 
Fia har passerat 2 veckor nu. Hon är fortfarande risig i magen efter fölbrunsten. Hon pillar dels i sig en massa skit och sen misstänker jag att mamman mjölkar dynamit för hon är rund och stor som ett hus. Det x-ade benet är bättre med vila, hovis var inte så bekymrad men i värsta fall får vi korrigera lite.
Vi tvättade och smorde rumpa igår, det var väl sådär tyckte hon men hon stod ändå snällt. Hon har fått morotspure två dagar nu och så ska sambon köpa diarsanyl idag.
Det blir lite småpyssel med dem av bara farten, ponnyfölet ska väl också börja göras lite med när mamman slappnat av lite mer. Just nu går de mest runt i en bebisbubbla.
 
Jag var tvungen att introducera nytt grovfoder (höbonden räknade fel…) till stoet och Calle har diarré. Det kom vid introduktionen så det är säkert pga det. Men när kan hans mage bli ok? Jag har köpt morotspuré 😁 hur mycket ska man ge?
 
Jag var tvungen att introducera nytt grovfoder (höbonden räknade fel…) till stoet och Calle har diarré. Det kom vid introduktionen så det är säkert pga det. Men när kan hans mage bli ok? Jag har köpt morotspuré 😁 hur mycket ska man ge?

Vi har gett uppåt 2 st fulla Metacam dossprutor per gång 2 ggr per dygn, var är det i en sådan, 20 ml?
 
Då är det dags för mig att hoppa in i tråden!😃
Igår kväll strax efter 21 föddes ett stoföl.😃
Allt gick jättebra. Hon lade sig ner vid 20.50 och vi gick ut i stallet, hade koll i monitorn innan. Då ser vi fosterblåsan på väg och vid 21.10 var hon född.
Hon hade kommit upp, ätit, kissat och bajsat inom 2 timmar.
Stoet är jätteduktig som mamma, hennes första föl.
Nu är det fjärde generationen som jag har, så lite extra roligt.
Tydligen har jag också tur när det gäller att få stoföl, är 33 år sedan jag fick en hingst!😁😉
Mitt lilla hjärta är efter Nespreso Maz och har Imperioso HM som morfar!
20220602_054125.jpg
 
Alltså, jag är sjukt imponerad att han VILL äta det 😂
Han så är så orädd och kaxig… Han äter direkt ur handen. Han stod 1.5 timme på stallgången (såklart med vilopauser) för att hovslagaren skulle fixa hovarna och ”skorna”. Inga problem. Han får extra spruta i munnen med lysin och selen och e-vitamin enligt ordination, inga problem.jag leder stoet o honom ut i hagen ensam sen han var 5 dagar gammal. Inga problem.
Flugspray? Inga problem.
Stegra på mamma och bita i halsen? Inga problem.
Människa kommer in i hagen-hej hallå, vem är du?
Hästar i annan hage -hej hallå, ska vi leka?
Nu är han snart 14 dagar gammal.
 
Nu har min lille hingst varit hos veterinären för kontroll av sina skeva framben. Han är x-bent med en vinkel om 13 grader. Snart en månad gammal och hovslagaren satte på en sko med medialt stöd på det drabbade benet. Återbesök om 6 dagar och då blir det ev. operation om det ej blivit tillräckligt bra :( Är det ngn som har erfarenhet av detta?
 
Nu har min lille hingst varit hos veterinären för kontroll av sina skeva framben. Han är x-bent med en vinkel om 13 grader. Snart en månad gammal och hovslagaren satte på en sko med medialt stöd på det drabbade benet. Återbesök om 6 dagar och då blir det ev. operation om det ej blivit tillräckligt bra :( Är det ngn som har erfarenhet av detta?
Jag opererade ett föl som var x-bent på ett framben 2016. Tyckte inte att det hände något alls under sommaren men hon visades med 7.5 på ben som treåring så det blev bra! Vet man inte vilket ben det är så kan man inte se det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 318
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp