Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är Aria!
E. Tenor du Gue - Acord II - Landadel

Antagligen blir hela namnet Aria d'agilità eller Aria d'abilità... eller något annat tillägg efter Aria. Där har jag inte bestämt mig än. Men vardagsnamnet blir Aria.

Hon föddes på kvällen 23/5 i en rasande fart. Mamma Alure började gnägga och skulle bak till henne när bara benen hade kommit ut, så hon hade inte tid att vänta 😉
Aria hade svårt att hitta spenarna så vi fick nappa två gånger på natten. Vid 6 på morgonen hade hon hittat och diade, men veterinären kom ut senare på dagen och gjorde foalcheck som såg jättebra ut - så det var skönt.
Sen dess tycker jag det mesta rullar på bra, men man är lite nojig med sitt första föl. Tur man kan använda kameran till att bevaka i boxen även efter fölning 😝

Söt är hon iallafall :heart
Visa bifogad fil 91574

Grattis! Aria var verkligen ett fint namn, ser ut att passa henne bra också.
 
Dagens update från sjukan var att sillen var jättepigg och skuttade runt som aldrig förr, men infektionsvärdena var ännu förhöjda så de blir kvar några dagar till. Tydligen så har vår kära Grisen (mamman, blott 4 år) charmat in sig hos personalen och fick guldstjärna på uppförande. Jag tycker ju det är en mycket trevlig häst, men är inte helt opartisk om man säger så.
 
Idag har hon testat tråden flera gånger bland annat med öronen 😏 Tråden var tydligen inte lika rolig idag när strömmen var på. Innan husse slog på den stoppa hon ut huvudet i mellan trådarna så det blev ström på. Annars har hon mest drivit sin mamma till vansinne. Inatt galoppera hon runt i boxen så Majsan såg helt snurrig ut en stund.
Hon är dock lite lös i magen så mamma mu får helt enkelt dra ned på sitt kraftfoder tills det lugnar sig lite. Hon har så mycket mat att barnet storknar ju nästan. Verkar vara något med dessa mammor för både Majsans mamma och hon själv har hur mycket mat som helst till sina barn efter fölning.
IMG_20220526_131846599.jpg
 
Idag har Marvin (7 dagar) o mamma häst fått gå i lösdriftshagen (som nu är på kopplat med deras beteshage) tillsammans med ett fortsatt dräktigt sto och ett sto med ett 15 dagar gammalt föl. Alla stona gick ihop innan deras fölningar och gick på bete förra året med de fölen.

Det gick lugnt till och de håller sig på var sina kanter. 👍

Marvin är lite skygg av sig, är det bättre att vänta ut honom eller ska man hålla på mer o klia på honom tex.? Har grimma på iaf.en vända från eller till hagen och då kliar man på honom och han tycker det är skönt, när väl grimman är på 😉.

Bild från idag 🥰 (ursäkta lite suddig skärpa)
 

Bifogade filer

  • 301E838B-45CE-47ED-AB16-E638B2B874F1.jpeg
    301E838B-45CE-47ED-AB16-E638B2B874F1.jpeg
    169,4 KB · Visningar: 78
Hur tänker ni andra med fölens utevistelse när de är så små?
Här har vi inte haft jättekul väder sedan Aria föddes. Blandat regn, uppehåll och lite sol flera gånger under en dag och 12-13 grader ca, och ser ut att vara så de närmsta 5-6 dagarna iaf...
 
Hur tänker ni andra med fölens utevistelse när de är så små?
Här har vi inte haft jättekul väder sedan Aria föddes. Blandat regn, uppehåll och lite sol flera gånger under en dag och 12-13 grader ca, och ser ut att vara så de närmsta 5-6 dagarna iaf...
Min som är tre dagar har varit ute kortare stunder. Har haft samma väder som ni. De har en liten hage med ligghall så de kan komma undan, men mammahäst vill hellre äta gräs, så tar in dem ibland för att lillan ska få vila i torrt när gräset har varit blött. Men tänker att jag ökar på allt eftersom. Idag är det torrare så de får vara ute lite mer.
 
Hur tänker ni andra med fölens utevistelse när de är så små?
Här har vi inte haft jättekul väder sedan Aria föddes. Blandat regn, uppehåll och lite sol flera gånger under en dag och 12-13 grader ca, och ser ut att vara så de närmsta 5-6 dagarna iaf...
Det har fått komma ut kortare stunder eller ja igår var det ute i ca 4 timmar för Mamma mu vägar komma med in 😏 Nästa vecka släpps det i vanliga hagen där det har tillgång till box på dagarna.
 
Hur tänker ni andra med fölens utevistelse när de är så små?
Här har vi inte haft jättekul väder sedan Aria föddes. Blandat regn, uppehåll och lite sol flera gånger under en dag och 12-13 grader ca, och ser ut att vara så de närmsta 5-6 dagarna iaf...
Vi brukar ha våra minstingar ute korta stunder den första tiden om vädret är dåligt. Vill inte att de ska ligga ner ute och bli kalla❤️
 
Hur tänker ni andra med fölens utevistelse när de är så små?
Här har vi inte haft jättekul väder sedan Aria föddes. Blandat regn, uppehåll och lite sol flera gånger under en dag och 12-13 grader ca, och ser ut att vara så de närmsta 5-6 dagarna iaf...
Det beror mycket på förutsättningarna och även fölets benställning. I regn och blåst är det vissa föl som står lite mer/längre än de orkar och benen kan påverkas, så vi brukar köra på utevistelse på runt 3 h, in lika länge par, och sedan ut igen i tre timmrr till när de är små (första tre veckorna cirka eller medan benen är inkorrekta/ansträngda). Är fölet stramt eller vekt eller mycket krokigt blir det kortare stunder ute men lite fler.
Jag är dock minst lika rädd för att de ligger ute i damm (jordbakterier) när det är torrt som jag är att de ligger ute i "kyla" runt 10+ grader. Jag har själv varit med om och känner andra som dabbats av sjuka föl pga. dammet under de senaste, torra somrarna. Även om hästarna har fina gräshagar är det lätt hänt att de trampar upp jord runt vattenhålet och har man otur håller fölet på där. Så är det torrt och vamt tas de också in för att vila om de inte har icke-dammigt skydd i hagen och modern är vis nog att se till att de använder det ordentligt.
 
Som idag var bara Fia Lotta ute en och halv timme ungefär med Mamma medan det var uppehåll i vädret. Mamma behöver ut för hon håller på att bli knäpp av att stå på box, dels är hon inte van vid det och dels så tycker hon att det är ofantligt tråkigt när det inte händer något.
 
Tack för input alla! Har kört på in och ut någon gång om dagen, men verkar också ha dålig tajming med vädret. Släpper ut när det ser fint ut, och sen blir det sämre igen. När vi sen tagit in dem så blir det såklart finare väder igen. Så antingen har man dåligt samvete för att de är inne eller för att de är ute :p
 
Idag har hon testat tråden flera gånger bland annat med öronen 😏 Tråden var tydligen inte lika rolig idag när strömmen var på. Innan husse slog på den stoppa hon ut huvudet i mellan trådarna så det blev ström på. Annars har hon mest drivit sin mamma till vansinne. Inatt galoppera hon runt i boxen så Majsan såg helt snurrig ut en stund.
Hon är dock lite lös i magen så mamma mu får helt enkelt dra ned på sitt kraftfoder tills det lugnar sig lite. Hon har så mycket mat att barnet storknar ju nästan. Verkar vara något med dessa mammor för både Majsans mamma och hon själv har hur mycket mat som helst till sina barn efter fölning.
Visa bifogad fil 91622
Sin mamma upp i dagen! 😍
 
3D31B4C2-6E83-40B8-B759-EE64EE45B2D8.jpeg

Livet är toppen, tycker lillan som har fått namnet Jolly Rocket 😊 de var ute fyra timmar på förmiddagen och sen stod de inne några timmar när det var världens oväder och nu har de fått komma ut en sväng igen. Mamma Sherry vill helst gå ut i stora hagen där det finns mer gräs, men det vill inte jag än 😅
 
Visa bifogad fil 91692
Livet är toppen, tycker lillan som har fått namnet Jolly Rocket 😊 de var ute fyra timmar på förmiddagen och sen stod de inne några timmar när det var världens oväder och nu har de fått komma ut en sväng igen. Mamma Sherry vill helst gå ut i stora hagen där det finns mer gräs, men det vill inte jag än 😅
Så söt, jag älskar långa öron. :love: Tycker de ger karaktär, och så hänger de sådär sött när fölen är lite trötta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 156
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp