Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid en relevant fråga när tossiga uppfödare får stoföl 😂 :D
Vi får bara ston så 😂 Man får helt enkelt släppa dem ändå 🤪 Dock tror jag faktiskt att hellre behåller 1 åringen om jag ska vara ärlig. Risken är att den här bli en aning för vass/hetsporre med det blodet som forsar i hennes ådror 😅 Är egentligen en riktig risktagning att lägga sådant blod på mamma när hon redan har hetsporrar i släktet. Men man kan ju hoppas den här ärver lite av mammas klokhet!
 
Vi får bara ston så 😂 Man får helt enkelt släppa dem ändå 🤪 Dock tror jag faktiskt att hellre behåller 1 åringen om jag ska vara ärlig. Risken är att den här bli en aning för vass/hetsporre med det blodet som forsar i hennes ådror 😅 Är egentligen en riktig risktagning att lägga sådant blod på mamma när hon redan har hetsporrar i släktet. Men man kan ju hoppas den här ärver lite av mammas klokhet!

Vad är det för stam? Hon är väldigt söt och lite mer näpen än många av travfölen jag ser på "min" seminstation.
 
Calle är jättehalt :arghh:😭 Hans allmäntillstånd är bra, han är jättepigg men halt. Så det är boxarrest. Veterinär o hovslagare ska komma nästa vecka. Vi tror överansträngning av hans små söta ben. Han hänger väldigt mycket i ett knä också o det är där han är halt. Ingen feber, inga svullnader eller värme. Veterinären trodde ev hovbensfraktur men inget är röntgat ännu. Men med tanke på att han böjer frambenet "framåt" så mycket nu så...

Han är vild i boxen nu när han inte kan va ute och 8 dagar gammal stegrar han mot mamman o biter henne i halsen. Han har kommit på att man kan sparka och stegra och har testat mot mig men jag har direkt korrigerat det. Han känns lite kaxig...
 
Våra har varit ute i ca 4 timmar idag innan det började regna. Bebis kände sig nog rätt nöjd med det för sen tvär däcka hon inne i spånet och sov djupt. Tror hon sover fortfarande om hon inte var upp och tutta en sväng innan hon somnade om. Hon orkar inte så mycket mer just nu och det får hennes kära mor acceptera 😈 Hon är hemsk att fång i hagen. Regnet pissa ned på oss ville hon gå in? Nej...

Matte fick ligga på ett hästäcke ute på gräsmattan och kolla liven från Solvalla under tiden 😂🤪 Ganska bra, hann ladda upp för eftermiddagens studerande medans jag kolla på fölis alla konster hon kan 🤪
 
309.jpg
Jag fick några bilder från sambons telefon. Min gör om filformatet så det går inte att lägga in här.
 
Här är det full fart hela dagarna 😊 Hon busar både inne och ute. Morsan får sig en smäll i mellan åt 😂 Idag kan det äntligen vara ute då solen hittat fram igen, de har skugga i halva hagen iaf. Bebis behöver få vara ute och röja, hon galopperar runt i boxen på nätterna 😅 Fel gångart men inte talat om det för henne ännu 😉
 
Idag blir Marvin 10 dagar, blivit lite lös i magen idag, troligtvis pga fölbrunst, blir tvätt 🧺 på rumpan ikväll.

Känns som han har blivit lite socialare, kom fram i hagen när de var i ligghallen förut - se bild 🥰

Funderar också på att flytta han o mamma häst till där jag jobbade förut med hästar, blivit erbjuden att jobba i det stallet på helger och när de har semester i sommar, samt att Marvin & mamma häst ska gå ihop med 2 andra ston med föl (varav 1 av stona känner mamma häst sen innan), plus en lektant som haft föl förut.

Funderar bara hur man ska säga detta till stallägaren här och till min kompis ?🙃🧐

Det skulle även underlätta i höst att flytta ner dit iom.att jag då kan bo mer centralt, vilket underlättar med kollektivtrafiken när skolan 🏫 drar igång som vanligt igen till hösten.

Bild från idag på Marvin 🥰
 

Bifogade filer

  • 1764390A-D39D-4E6B-8AC7-E2CACF92F48D.jpeg
    1764390A-D39D-4E6B-8AC7-E2CACF92F48D.jpeg
    408,6 KB · Visningar: 63
Idag blir Marvin 10 dagar, blivit lite lös i magen idag, troligtvis pga fölbrunst, blir tvätt 🧺 på rumpan ikväll.

Känns som han har blivit lite socialare, kom fram i hagen när de var i ligghallen förut - se bild 🥰

Funderar också på att flytta han o mamma häst till där jag jobbade förut med hästar, blivit erbjuden att jobba i det stallet på helger och när de har semester i sommar, samt att Marvin & mamma häst ska gå ihop med 2 andra ston med föl (varav 1 av stona känner mamma häst sen innan), plus en lektant som haft föl förut.

Funderar bara hur man ska säga detta till stallägaren här och till min kompis ?🙃🧐

Det skulle även underlätta i höst att flytta ner dit iom.att jag då kan bo mer centralt, vilket underlättar med kollektivtrafiken när skolan 🏫 drar igång som vanligt igen till hösten.

Bild från idag på Marvin 🥰
Han är otroligt söt😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 247
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
816
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp