Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att det är ett fullblod så skulle jag säga soja/potatisprotein och räkna med att det snabbt kommer bli värre om du inte öser på massor av allt och har höga värden på ensilaget eller väldigt bra gräs
det är nog inte proteinet som är problemet utan hon är lite tunn vid revbenen. Hon är rund o fin över korset osv. Men troligen behöver hon mer energität mat, hon orkar inte äta allt.
 
Hon får som sagt fri tillgång på hösilage men äter väl inte supermycket. 3-4 kg grönpellets (10,6 MJ och 160 smrp så det bästa "lucernet" som finns på marknaden proteinmässigt). 3 kg Avel och Ung från Lympos. 2 kg Betfor. Jag kan nog inte lägga till så mycket mer men kanske byta ut något. Olja har jag börjat med.

För hundra år sen hade vi alltid korn till fullbloden som vi red fälttävlan på. Blir lite tufft i min hjärna med stärkelse men vore det något?
 
Hon får som sagt fri tillgång på hösilage men äter väl inte supermycket. 3-4 kg grönpellets (10,6 MJ och 160 smrp så det bästa "lucernet" som finns på marknaden proteinmässigt). 3 kg Avel och Ung från Lympos. 2 kg Betfor. Jag kan nog inte lägga till så mycket mer men kanske byta ut något. Olja har jag börjat med.

För hundra år sen hade vi alltid korn till fullbloden som vi red fälttävlan på. Blir lite tufft i min hjärna med stärkelse men vore det något?

Vad sägs om riskli? 15 MJ/kg foder istället för runt 10 du borde få med korn. Jag har inte hittat något annat som är lika näringstätt plus lägre stärkelse än det är i spannmålen. Equi Jewel verkar vara den sort som för mig är lättast att få tag på, men det finns andra foder baserade på riskli på marknaden.
 
Vad sägs om riskli? 15 MJ/kg foder istället för runt 10 du borde få med korn. Jag har inte hittat något annat som är lika näringstätt plus lägre stärkelse än det är i spannmålen. Equi Jewel verkar vara den sort som för mig är lättast att få tag på, men det finns andra foder baserade på riskli på marknaden.
Har tänkt på det men läste att det är tävlingskarens? Tänkte om det betyder att det är något ”speciellt” som man kanske inte ska ge till fölet (som diar)?
 
Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞
Så otroligt tråkigt med fölet! Hoppas verkligen att stoet blir bra!
 
Instämmer med övriga, equi jewel, olja och sen muscle up brukar jag köra. Men som sagt, kolla fölungen för vissa mjölkar bättre än en holsteinko.

Här körde vi veckohantering och röjde igenom alla hästar ikväll. Fia är rätt rutinerad vid det här laget, hon gillar sambon tror jag för han får stå och klia henne medan jag lyfter lite ben och så. Sen var det dags för ponnyfölet som aldrig blivit hanterad sen hon föddes. Nu har hon dock brunstdiarré så det var dags. Tack gud för små hästar för hon flög som ett popcorn men var relativt lätt ändå för mig att hålla. Hon kommer nog bli enkel i slutändan för hon lugnade sig fort sen.
 
Fölet kom till oss mer eller mindre av en lycklig slump. Vi skulle ha ett äldre sto, och det förhöll sig så att det var med en "fripassagerare", om än noga planerad sådan.
Vi har under våren äntligen hittat en gård och det skulle lätt rymmas en till, så nu blir stallet fullt.
:love:

Väldigt roligt skall det bli, och jag vill visa honom på fölvisning senare i sommar. Förra årets föl var en korsning, och då blev det inget. Denna är ett swb med gröna papper, hingst förvisso, men man kan inte få allt.
 
Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞
Men åh.... stackars er... så förfärligt sorgligt. Så ledsamt för mammahäst och jag håller alla tummar att ni klarar henne. :heart
 
A8E53EE7-EF59-48B4-82DD-CC4D01DBAEF2.jpeg

Här börjar nyfikenheten ta över försiktigheten mer och mer:heart Ropar jag i hagen på hennes mamma eller någon av de andra hästarna så svarar ibland Aria istället med så gulligt litet gnägg:love:
 
Igår testade jag att rida på ridbanan med Leia lös. Det gick superbra! Hon är väldigt nära Ariel när jag rider, så tills vidare får det bli ett sånt pass/vecka. Jag red bara 10 min, då Leia följer med oss över både bomserier och höga cavaletti.

Enda jobbiga är att det är så långt mellan hage och ridbana, så de måste mellanlanda i box och vila både före och efter. Tidskrävande för mig men samtidigt är det skoj att äntligen få rida nån annanstans än i hage.

D4347CF5-D0D5-4CB3-8B95-7B5962A99B81.jpeg
 
Bebis växer så det knakar 😍 Får fota henne i veckan, på tisdag blir hon redan 3 veckor. Idag öppnade husse upp deras hage så det får gå på i princip hela Gärdet. Gissa om Mamma mu är lycklig 😂🤪 Bebis blir mer och mer självständig och går på egna små äventyr och kommer gärna fram och pratar innan hon travar tillbaka till Mamma.
 
Inatt vid 00.25 fick min kompis sitt föl på dygn 318. Ett sto som föddes med raket fart. På ca 10 minuter var allt färdigt, från fosterblåsa tills fölet var ute. Inom 1 h hade den både ätit och bajsat, och stoet släppt efterbörden. Första fölet för stoet och hon verkar ta sin nya roll med bravur. 😃
Tanken är ju att de ska gå ihop med mina sen när vi ser att allt är ok med fölis och om vi kan lösa logistiken runt omkring.
Pappa till fölet är Magic Park.
20220612_111746.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 351
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp