Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det min tur att få flytta in i den här tråden. Liten tjej som föddes nu på förmiddagen. Lite svag i benen och kan inte stå än. Men äter bra när jag matar henne så hoppas att allt kommer att ordna sig. Efter Fortnite - Briar.
 

Bifogade filer

  • 20220616_111228.jpg
    20220616_111228.jpg
    517,3 KB · Visningar: 319
@Honey07 grattis till fölet och hoppas att allt har gått bra med den lilla?
Man är ju alltid lite orolig de första dagarna innan man ser att allt är ok.

Här har hästarna fått sova ute för första gången i natt.
Med andra ord har jag inte sovit någonting för har legat och oroat mig hela natten!😉
Är alltid så orolig när ett föl sover ute första nätterna.
Men det har varit varmt och inget regn så gäller att passa på när vädret är hyfsat.
Vill att de ska vänja sig och komma in i rutinerna att vara ute.
Vi ska till Falsterbo några dagar och då är det smidigare för hästvakten om de är ute.😃
Nopreza har börjat undersöka allt och är väldigt nyfiken av sig.
Tog min jacka och busade runt med, brydde sig inte alls när den flaxade runt när hon sprang och hade den i munnen.😂
20220616_110647.jpg
 
25CF2091-AD3D-4B70-A786-67B27C8396C8.jpeg

Calle är 4 veckor!En jobbig start i livet för honom och för oss alla. Svagfödd, lite dummy, gick på ballarna. ”Sen” som veterinären sa, fick sedan ”skor” på bak för att räta upp sig. Funkade bra men fick ett sår som han sedan började ”gnaga på”. Då blev han dålig, så medicinering fick sättas in. Efter 4 dagars behandling och den ”stressen” (med spruta in pencillin, hippotrim, metacam, magsårsmedicin osv) så fick Skorpan kolik på senkväll/natt i söndags (såklart) Ut med veterinär igen (7e gången på 4 veckor). Men just nu mår båda bra 🤩 han må vara sen men vilket han är så bra i huvudet. Alla veterinärer tycker han är fantastisk, så snäll och total orädd. Och det är han verkligen. Inte rädd för något. Kanske bra och dåligt?
Även om han blivit mycket hanterad pga starten så var han omedelbart väldigt social och orädd.
Och så är han söt såklart.

Skorpan är fortfarande fantastisk mamma.
😍🤩
 
Har varit uppe och matat hela natten då hon fortfarande har svårt att komma upp och gå. Har mjölkar ur och gett i flaska men även hjälpt henne upp så hon fått dia. Är ganska trött nu. Phu. Hoppas att det blir bättre under dagen så jag får sova någon timme i natt.
 
Visa bifogad fil 93196
Calle är 4 veckor!En jobbig start i livet för honom och för oss alla. Svagfödd, lite dummy, gick på ballarna. ”Sen” som veterinären sa, fick sedan ”skor” på bak för att räta upp sig. Funkade bra men fick ett sår som han sedan började ”gnaga på”. Då blev han dålig, så medicinering fick sättas in. Efter 4 dagars behandling och den ”stressen” (med spruta in pencillin, hippotrim, metacam, magsårsmedicin osv) så fick Skorpan kolik på senkväll/natt i söndags (såklart) Ut med veterinär igen (7e gången på 4 veckor). Men just nu mår båda bra 🤩 han må vara sen men vilket han är så bra i huvudet. Alla veterinärer tycker han är fantastisk, så snäll och total orädd. Och det är han verkligen. Inte rädd för något. Kanske bra och dåligt?
Även om han blivit mycket hanterad pga starten så var han omedelbart väldigt social och orädd.
Och så är han söt såklart.

Skorpan är fortfarande fantastisk mamma.
😍🤩
Vilken kämpe då! Och du och stoet med :) Kul att se vad det blir av den personligheten.
Följer er alla med hopp om att själv få fölvaka nästa år :love:
 
@MayGrace Passande namn på den lilla damen 💐👌

Har varit och hälsat på Marvin idag, nu är han 4 v.och 1 dag 💓 (om man räknar från när han föddes och veckorna plus 1 dag )

Ska försöka få ut hovslagare pronto,då mamma häst måste verkas.

Bild från idag ☺️
 

Bifogade filer

  • 4F2F1E2C-6467-49AA-A0D8-02D6EA3F6425.jpeg
    4F2F1E2C-6467-49AA-A0D8-02D6EA3F6425.jpeg
    341,7 KB · Visningar: 130
Här rullar det på. Lilla växer och frodas. Jag var iväg en sväng efter jobbet igår, så bad min man att kolla vattnet i hagen, han skickade denna bild:

A99E78C6-FCE4-4BD2-87F0-923109946712.jpeg

Spännande med vattenslangen, tydligen.

Gillar den här lilla hästen, hon är så nyfiken och mysig.
 
Två månader imorgon… Ännu fulare klippning denna gång än förra, men det får vara så. :p Hon stod som ett ljus hela tiden och jag vill ju göra klippandet till positiva stunder.

Mätte också. 110 cm hög och skena på 16 cm. Hennes pappa hade 19 cm som tvååring, så hon blir nog rejält grövre än det.

Sen fick hon busa lös med mamma på ridbanan, det var populärt. Hon skuttade över ett par minihinder, så nu har hon fått träffa på målade bommar också.

B9A7097D-63D9-4F2C-A17C-989FEAD65A9A.jpeg
 
Efter ett par tillfällen med valacken i lina, för att se hur han reagerade på föl och mammahästs tillsägelser, vågade jag släppa in honom där. Sedan fick russtoet också gå in till sto + föl och sedan igår går de allihopa tillsammans! Såhär dramatiskt var ihopsläppet :D

photoCollageMaker_20220619_123435011.jpg
 
Jag är så löjligt stolt över Leia idag. Hovslagaren var här och skodde om Ariel. Dvs Leia var lös i stallet, gick runt och rev ner en massa redskap och hade roligt. Sen var det hennes tur. Hovis blev förvånad när jag satte fast Leia i grimskaft på bägge sidor och på en egen skötselplats (Ariel stod i den bredvid). Men Leia var hur cool som helst med detta och lät sig snällt raspas på alla fyra hovarna. Det var första gången med rasp! Hon lyfter lite för högt med bakbenen, men bara jag kliade lite så stod hon ändå stilla. :heart

Jag hoppas verkligen att det här gör att hon blir lika lättsam som sin mamma och inte kräver massa extra fix och trix (som ponnyn jag har). Det är guld med snälla hästar vid skoning.
 
@Honey07 hur går det med ditt föl?

Här börjar allt lugna ner sig. Jag blir alltid så orolig vid fölning och tills fölet är ca 2v och man ser att allt funkar.
Så nu börjar jag känna av semester känslan!😃
Är inne på min 5te vecka men först nu det känns som man är ledig.😉
Kan sitta långa stunder i hagen och bara titta på hästarna.
Är verkligen nöjd med min lilla!

20220615_082740.jpg
 
Åh så fin.🥰
Här är det ganska jobbigt och ovisst just nu. Mor och dotter står på ultuna och lillan har opererat sitt vänstra framben. Benet var inte klart utan stod ut från kroppen. Känns som om oturen aldrig tar slut. 😪
Vad tråkigt, är lite nyfiken på hur du menar stod ut från kroppen?
Håller tummarna att allt kommer gå bra ✊✊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 158
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp