Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla, Calle gör sig själv gråhårig också… då förstår ni att det är extra allt inklusive plus meny!
621CEB5C-FDB4-40F0-83D7-6DE8C8A1A6BD.jpeg
 
En fundering ni som har koll. Hon bajsade ut ordentligt med tarmbeck och igår kväll kom en låååång klump med lösare ljusare avföring. Typ 40cm. Men nu hittar jag inget fölbajs i boxen från dagen. Har sett henne kissa typ 3 gånger under dagen.
Men så stog jag o kikade på dem en stund och då bajsar hon. Lite och löst o ljust som rinner. Alltså väldigt lite, typ 4-5 matskedar uppskattningsvis? Det syns inte i halmen för de är typ liknande färg så vet inte om det kommit mer innan, inte vad jag sett. Hon är pigg och som vanligt. Diar, sover o hoppar runt. Ingen feber.
Ska jag avvakta? Eller borde jag smsa min veterinär på en gång? 😅 känns som jag trackasserar henne 😂🙈
 
En fundering ni som har koll. Hon bajsade ut ordentligt med tarmbeck och igår kväll kom en låååång klump med lösare ljusare avföring. Typ 40cm. Men nu hittar jag inget fölbajs i boxen från dagen. Har sett henne kissa typ 3 gånger under dagen.
Men så stog jag o kikade på dem en stund och då bajsar hon. Lite och löst o ljust som rinner. Alltså väldigt lite, typ 4-5 matskedar uppskattningsvis? Det syns inte i halmen för de är typ liknande färg så vet inte om det kommit mer innan, inte vad jag sett. Hon är pigg och som vanligt. Diar, sover o hoppar runt. Ingen feber.
Ska jag avvakta? Eller borde jag smsa min veterinär på en gång? 😅 känns som jag trackasserar henne 😂🙈
Jag trakasserade veterinären igen så jag vet hur länge vi ska avvakta. 🫣
Tur vi har våra ovärderliga veterinärer 🙏🏻🙏🏻
 
En fundering ni som har koll. Hon bajsade ut ordentligt med tarmbeck och igår kväll kom en låååång klump med lösare ljusare avföring. Typ 40cm. Men nu hittar jag inget fölbajs i boxen från dagen. Har sett henne kissa typ 3 gånger under dagen.
Men så stog jag o kikade på dem en stund och då bajsar hon. Lite och löst o ljust som rinner. Alltså väldigt lite, typ 4-5 matskedar uppskattningsvis? Det syns inte i halmen för de är typ liknande färg så vet inte om det kommit mer innan, inte vad jag sett. Hon är pigg och som vanligt. Diar, sover o hoppar runt. Ingen feber.
Ska jag avvakta? Eller borde jag smsa min veterinär på en gång? 😅 känns som jag trackasserar henne 😂🙈

Det låter lugnt, de bajsar inte särskilt mycket i starten innan de börjat äta fast föda. :)
 
Det låter lugnt, de bajsar inte särskilt mycket i starten innan de börjat äta fast föda. :)
Jag tänkte också det. Kom mycket igår och kanske gått igenom systemet nu. Får ha koll på diarrén. Fröken va mkt missnöjd o börja bocka när det var obehag i rumpan 🙈 snäll att tvätta av iallafall 🥰
 
Äntligen våran tur att ansluta här 🥰❤️
Korsning halvblod/Haflinger. Inte alls som planerat men helt perfekt. 🥰

Haflingern fyllde upp juvret under dagen i förrgår, var lite orolig natten till igår men som vanligt på morgonen. Vita droppar på spenarna men fortfarande blaskiga. Droppade lite till o från. hade förberett inför en lång vakennatt med stor godispåse 😂

Klockan 17.40 ser jag att hon ligger ner ute i beteshagen. Hon reser sig när jag kommer mot henne. Gnäggar o pratar. Kliar en stund. Sen vill hon lägga sig igen, så då tar jag med henne upp till sin box. Hon går raka vägen in o lägger sig i halmen. Ligger en stund o krystar men sen reser hon sig och fortsätter. Bygger upp med halm under henne och tar försiktigt emot fölungen som ramlar ut kl 18.16❤️ 18.45 står hon upp och börjar leta efter maten🥰 nappade i nån dl, mammahästen släppte inte riktigt till mjölken, hon stod länge bara helt stilla. Efterbörden släppte snabbt och lätt. Mamman la sig och vilade en stund men sen förstod hon nog att de var hennes juvel som kommit.❤️ Bebisen letade mat på rätt ställe direkt och mamma stog där så snällt. Lämnade dem ifred och när jag var tillbaka har hon hittat spenarna och diar ordentligt.

Så nu har hon ätit, bajsat, sovit, galopperat och hoppat runt. Allt bra såhär länge, hoppas det fortsätter.🥰🤞🏻

Också det svåraste - vad ska hon heta? Funderat i 11 månader men inget känns klockrent. Vill att det ska vara ett vackert namn. Helst en blomma efter mamma Jasmin.

Visa bifogad fil 94378

Malva? Akleja? Pion?
 
Så, nu ska jag väl våga mig in i denna tråd också.
Mitt sto fölade ett fantastiskt stoföl i måndags kl 21.20. Uppe på benen kvickt, hittade juvret fort men fick ändå flaska för att jag ville vara hundra på att hon fick i sig. Bajsade efter någon timme och allt kändes som det var frid och fröjd. Hela natten gick bra.

Sen i går strax innan lunch upptäckte jag att hon hade lite svårt att bajsa. Efter konsultation med veterinär blev det klyx och delade även på sto och föl några minuter för att få henne lite upprörd.
Hjälpte lite men ringde ut distriktarn i alla fall.
Diagnos: lite lite uttorkad (kissade fortfarande så vätska har hon fått i sig) men att det var trevligt att få komma ut till ett så friskt föl. 😁😅
Dropp och lite kramplösande och så ska jag fodra på stoet så hon släpper till mer mjölk. I övrigt var veterinären nöjd med allt, värden, lungor, hjärta, beställning etc. Så det var skönt.

Idag mår hon helt bra, pigg och glad och har busat en stund i hagen. Nu inne och sover igen.

Så nu håller vi tummarna att det håller i sig så här. Fölet är i alla fall allt jag önskat. Brun med vitt i ansiktet och två vita ben. 😍

Nu är det bara ett namn som saknas...
IMG_20220705_195254.jpg

Den lilla bakom världens bästa mammahäst ❤️ jag är så stolt över min fantastiska Empa som tagit rollen som mammahäst på bästa tänkbara vis.
 
Idag fick Nova och mamma gå en stund själva i hagen under uppsikt, med strömmen på😅 en stöt mitt på näsan blev det.

Hon är väldigt framåt. Vill bli kliad, klappad och ha uppmärksamhet. Men hon sparkas! Veterinären sa att jag skulle tempa morgon o kväll eftersom hon evt var lite loj igår em. Idag är hon superpigg igen, kanske inbillade jag mig igår. Det går iaf bra att hålla i henne och tempa men när man släpper henne sparkas hon.

Nova fick också en hälsning från Royne Zetterman när jag la ut en bild i Magic Park gruppen på Facebook, att min Haflinger fått en Magic Park. Han hade importerad en av de första haflingrarna till Sverige i början av 70 talet 😎

4C9670CD-0C47-4297-8D29-175C797215CE.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
412
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp