Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min är inte ens två månader men smakar lite ur mammas hink! Hon är ju väldigt utfallen och får två kilo protein extra och havre samt olja! Fölis tjyvar nån tugga men inte så mycket.
Berra måste ju få ett riktigt namn med:D..
Vad tror ni om Bernado ?
Har sån beslutsångest :crazy:!
417869CB-468D-4D4F-8077-5C8A83AA4A92.jpeg
 
Min är inte ens två månader men smakar lite ur mammas hink! Hon är ju väldigt utfallen och får två kilo protein extra och havre samt olja! Fölis tjyvar nån tugga men inte så mycket.
Berra måste ju få ett riktigt namn med:D..
Vad tror ni om Bernado ?
Har sån beslutsångest :crazy:!Visa bifogad fil 99482
Min är också två månader och hon hade lätt satt i sig all mammas mat om hon fick 🙈 och så har det varit sen hon var typ 1 månad 🙃
Hon får inte smaka alls, men börjar bli svårt o hålla henne borta för hon är så tarv. Häromdagen ställde hon sig och åt ur tvååringens bytta 🤓
 
Min lilla superduper Nova 🥰
100% i all hantering! Tills vi skulle ställa upp framför domaren, hon stog blickstilla i 30 sek sen fick hon brytet och skulle stå på två ben o inte fyra 🫣
När jag släppte lös henne bar det av och domaren fick inte se så många steg trav 🤓 men galopp i alla varianter, luftsprång och helvändningar! Stackars Jasmin hade fullt upp o hänga på☠️
Hon bjöd tydligen på dagens show och flera kom fram på parkeringen och när jag gick upp på läktaren efteråt och tyckte hon va så charmig 😁 dagens sötaste iallafall!
Så glad att hon med världens självförtroende travar in före morsan i ridhuset verkligen tar för sig. Resten kan vi lära oss!
en rättvis bedömning med bra kritik, både skriftlig och muntlig. Hon fick beröm för sin balans, kvickhet, energi och reaktionsförmåga.
En bra erfarenhet och positiv upplevelse för oss allihop 😁

Visa bifogad fil 99339

Hon har så himla trevlig uppsyn, jag tror hon kan bli en riktigt rolig sporthäst för någon som inte vill tävla på de allra högsta nivåerna. Dvs en sådan häst som är guld värd för "vanligt folk".
 
Min är också två månader och hon hade lätt satt i sig all mammas mat om hon fick 🙈 och så har det varit sen hon var typ 1 månad 🙃
Hon får inte smaka alls, men börjar bli svårt o hålla henne borta för hon är så tarv. Häromdagen ställde hon sig och åt ur tvååringens bytta 🤓
Han började äta ur mammas krubba så fort han kom upp så långt med mulen ;) Han äter ur hink sen länge, även grovfoder. Nu har han kommit på ett sätt att inte bli biten i halsen av arg mamma som vill äta sin mat, han ställer sig snett i framför med rumpan och backar in mot henne. Då kan hon på sin höjd hugga vid rumpan och det verkar inte bekomma honom..
 
Min är inte ens två månader men smakar lite ur mammas hink! Hon är ju väldigt utfallen och får två kilo protein extra och havre samt olja! Fölis tjyvar nån tugga men inte så mycket.
Berra måste ju få ett riktigt namn med:D..
Vad tror ni om Bernado ?
Har sån beslutsångest :crazy:!Visa bifogad fil 99482

Leia "åt" från mammas foder redan när hon var någon vecka gammal, men de kan ju inte tillgodogöra sig näringen då, så det passerade ju bara igenom. Egentligen kan de inte tillgodogöra sig näring fullt ut förrän de är 8-9 månader, därav att så många faller ur när de avvänjs för tidigt.

Bernado låter jättefint! Vad var det för stam på honom?
 
Fick precis rapport om att Leia börjat flytta omkring ledarstoet i hagen. :nailbiting: Jag hoppas verkligen att det är en tillfällig fas där ledarstoet mest inte ids säga ifrån. För annars kommer jag ha världens mest odrägliga unghäst...

Mamman är ju 100 % snäll mot sina föl, har tom sett Leia tugga på hennes öron. :crazy:
 
Han började äta ur mammas krubba så fort han kom upp så långt med mulen ;) Han äter ur hink sen länge, även grovfoder. Nu har han kommit på ett sätt att inte bli biten i halsen av arg mamma som vill äta sin mat, han ställer sig snett i framför med rumpan och backar in mot henne. Då kan hon på sin höjd hugga vid rumpan och det verkar inte bekomma honom..
Ja de va nog lika här, runt 10 dagar slickade hon skålen men då var de bara att visa bort henne o klia, nu får alla de andra mat och hon är en kobra 😅
Tror hon är lite tjock så lär försöka hålla undan henne 🤓
 
Hon har så himla trevlig uppsyn, jag tror hon kan bli en riktigt rolig sporthäst för någon som inte vill tävla på de allra högsta nivåerna. Dvs en sådan häst som är guld värd för "vanligt folk".
Ja hon är så himla söt ☺️ Klok och snäll. Tycker ögonen är lugna och trygga, fast hela kroppen spritter av energi!

Jag överväger och funderar om jag ska sälja mamman nästa år för att köpa en unghäst, halvblod. Men så slås jag av hur enkelt allt är med denhär typen av häst och hur värdefullt det är. För träning och tävling är ju en så liten del i hästägandet i slutänden.
Jag hoppas den lilla blir som sin mamma men det känns så! Hon är pigg och alert men så nyfiken och framåt. 🥰
 
Klippte ihop filmen från fölvisningen. 🙈
Nova gick före mamma in i ridhuset med spetsade öron, massa folk på läktaren, helt utan tveksamhet. jag tror hon var övertygad om att hon var störst, bäst och vackrast på plats! 😍
Kom ihåg att jag och min syster är totalt nybörjare också 🙃🙈

 
Klippte ihop filmen från fölvisningen. 🙈
Nova gick före mamma in i ridhuset med spetsade öron, massa folk på läktaren, helt utan tveksamhet. jag tror hon var övertygad om att hon var störst, bäst och vackrast på plats! 😍
Kom ihåg att jag och min syster är totalt nybörjare också 🙃🙈


Alltså så bedårande! Men Leia hade sprungit in till domarna direkt, det är ju bara ett plastband och högt satt den också. :eek:
 
Leia "åt" från mammas foder redan när hon var någon vecka gammal, men de kan ju inte tillgodogöra sig näringen då, så det passerade ju bara igenom. Egentligen kan de inte tillgodogöra sig näring fullt ut förrän de är 8-9 månader, därav att så många faller ur när de avvänjs för tidigt.

Bernado låter jättefint! Vad var det för stam på honom?
Tack för du gillade mitt namnförslag.. har flera men det blir lite ”unikt”. Hittade bara en till.
Han är efter Americano GJ och mamman efter Figaro R.
Hon heter Bergamott så då funderade jag på frukt tema och begynnelsebokstav B men då hette redan en Blackberry som var mitt ”första val” :D
 
Tack för du gillade mitt namnförslag.. har flera men det blir lite ”unikt”. Hittade bara en till.
Han är efter Americano GJ och mamman efter Figaro R.
Hon heter Bergamott så då funderade jag på frukt tema och begynnelsebokstav B men då hette redan en Blackberry som var mitt ”första val” :D

Ja, det där med unika namn är så himla svårt. Jag ville ju ha Leia för det är Ariel baklänges (minus R:et som förra fölet "snodde" :angel: ), men samtidigt ett namn på A som var unikt. Därför blev det "felstavat" med Akvileia istället för Akvileja, men därmed finns det ingen fler med hennes namn. Sen är det lite extra skoj att mitt första fjordföl hade sex bokstäver i sitt namn, mitt andra hade sju bokstäver och Leia har åtta. Så nästa får heta Anastasia så det blir nio. ;)
 
Tack för du gillade mitt namnförslag.. har flera men det blir lite ”unikt”. Hittade bara en till.
Han är efter Americano GJ och mamman efter Figaro R.
Hon heter Bergamott så då funderade jag på frukt tema och begynnelsebokstav B men då hette redan en Blackberry som var mitt ”första val” :D
Bilberry.
Det är det engelska ordet för våra blåbär. Lärde mig det i förra veckan, trodde det hette blueberry :confused: men blueberry är tydligen en annan sorts blåbär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp