Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är ett genetiskt fel borde det gå att dna testa för det.
Ja om det nu är Mamsen som är boven i dramat, det har ju olika pappor 😑 Maggan Pappa är operad för lösa benbitar men inte Ellas. Majsan är röngtad ua. Hennes mamma hade inga heller. Så om man nu får hoppas lite så är det Maggans pappa som ligger bakom problemet. Snark. Rekommendation från Kirugen röntga Ella när hon är samma ålder som Maggan.
 
Just nu efter storasysters dåliga prognos igår efter operation är man så klart orolig för Ella. Det Maggan hennes stora syster har är ett genetiskt fel. Nu ska jag gå och oroa mig till nästa vår innan vi kan röntga Ella 🥲 Visar det sig att Ella har samma problem kommer mamma mu aldrig mer få några fler föl. Mamma mu har inga sådan problem själv men veterinären förklara att sådant kan komma en generation efter. Suck kommer bli en lång vinter tills vi kan röntga båda Ellas bakben och haser.
håller tummar!
 
Jag går upp i atomer. Hur ska jag släppa kontrollen? Fast jag är mest orolig över körningen, tänk om Calle skadas eller dör i transporten...
Imorgon ska han o hans mamma till kollo nämligen..

Han är så rolig och jag känner honom väl nu efter 4 månader hemma och hantering varje dag. När han bli upprörd ska han dia omedelbart, är han arg eller förnärmad, då slår han med frambenet hårt i marken flera gånger. Har han rymt in till fånghästen så vågar han inte riktigt gå nära utan gnäggar han tills jag kan hämta honom...
Det bästa han vet i kelväg är att bli kliad på rumpan. Han har förstört 1 krubba senaste veckan...
Jag avmaskade nu i veckan, gick in o sprutade in tuben i munnen o gick ut igen. Inga problem.

O mammahäst, igen, helt fantastisk. Fast han hamnade hos fånghästen (som inte är så snäll när det vankas mat) så var mamma helt lugn i sin hage och litade på att jag fixade problemet. Jag älskar verkligen den där hästen. Vilket psyke hon har i detta sammanhang och vilken fantastisk trevlig fölunge hon har gett mig!

Om jag har råd ska jag betäcka henne nästa år igen, men sen lämna bort fölningen..för en sån vill jag aldrig va med om igen. O jag har 2 hingstar jag väljer mellan (än så länge).
Men först ska vi alla överleva morgondagen...
 
Jag går upp i atomer. Hur ska jag släppa kontrollen? Fast jag är mest orolig över körningen, tänk om Calle skadas eller dör i transporten...
Imorgon ska han o hans mamma till kollo nämligen..

Han är så rolig och jag känner honom väl nu efter 4 månader hemma och hantering varje dag. När han bli upprörd ska han dia omedelbart, är han arg eller förnärmad, då slår han med frambenet hårt i marken flera gånger. Har han rymt in till fånghästen så vågar han inte riktigt gå nära utan gnäggar han tills jag kan hämta honom...
Det bästa han vet i kelväg är att bli kliad på rumpan. Han har förstört 1 krubba senaste veckan...
Jag avmaskade nu i veckan, gick in o sprutade in tuben i munnen o gick ut igen. Inga problem.

O mammahäst, igen, helt fantastisk. Fast han hamnade hos fånghästen (som inte är så snäll när det vankas mat) så var mamma helt lugn i sin hage och litade på att jag fixade problemet. Jag älskar verkligen den där hästen. Vilket psyke hon har i detta sammanhang och vilken fantastisk trevlig fölunge hon har gett mig!

Om jag har råd ska jag betäcka henne nästa år igen, men sen lämna bort fölningen..för en sån vill jag aldrig va med om igen. O jag har 2 hingstar jag väljer mellan (än så länge).
Men först ska vi alla överleva morgondagen...
Det kommer gå bra ska du se. Så länge han får vara med Mamma brukar det för det mesta gå bra. Vi har kört många föl och mammor genom åren, en del stökigare en andra men upplever att så länge fölen får vara med sina mammor brukar det lösa sig.
 
Häromdagen hoppade jag upp på mammahäst för första gången efter fölning. Skritt i max 5 min i hagen. Aria tyckte det var jättekonstigt. Travade runt, runt mamma och föltuggade. Till slut hittade hon en plats enda upp i mammas svans där det inte var lika läskigt:p Hon vågade sig fram lite sen också och lukta på det där märkliga uppe på ryggen.
CE021FC6-785D-45C8-9FB1-7417DCFA8A55.jpeg
 
Jag har också varit uppe på mammahäst igen. Första gången sen i februari, som jag längtat! :love:

Emeri tyckte det var konstigt första gången, for runt som ett jehu, bockade, stod på bakbenen och ja, visade klart och tydligt att det var jättekonstigt. Men hon kom gärna fram och hälsade när jag satt där uppe.
Andra gången så fattade hon nog vitsen lite mer och travade med runt i hagen.

5-10 minuter per gång har det blivit. Räcker till en början känner jag, även om jag helst vill rida mer. Empa är ju min hjärtehäst och det är verkligen som att "komma hem" när jag sitter upp på henne.
 
Jaa känslan att hoppa upp på hjärtehästem var värt massor❤️

Jag duschade haflingern inför fölvisningen och lämnade Nova i hagen precis intill där jag duschade mamma, alltså 2 meter från staketet. Hon stog och tittade i 5 min sen gick hon ut på gräset 50m bort med sina vuxna kamrater, dom såg varandra men ingen brydde sig.
Så jag har testat rida och lämna Nova med de andra nu 😄 går jättebra, hon bryr sig inte alls. De ser varandra hela tiden för hagen ligger i den stora hagen där jag rider men jag är säkert 300m bort som längst, det är en stor åker. Men känns skönt att hon har trygghet i de andra. Kanske speciellt ifall det skulle hända något med hennes mamma.

Nova med sina bodyguards 😎 den mörka är 2 år och mäter 170cm. Leker snällt, fint o försiktigt med pluttnova på 108 cm 😍

421C5A3E-996C-4D2F-9E52-3D7FD7C6A305.jpeg
 
Jaa känslan att hoppa upp på hjärtehästem var värt massor❤️

Jag duschade haflingern inför fölvisningen och lämnade Nova i hagen precis intill där jag duschade mamma, alltså 2 meter från staketet. Hon stog och tittade i 5 min sen gick hon ut på gräset 50m bort med sina vuxna kamrater, dom såg varandra men ingen brydde sig.
Så jag har testat rida och lämna Nova med de andra nu 😄 går jättebra, hon bryr sig inte alls. De ser varandra hela tiden för hagen ligger i den stora hagen där jag rider men jag är säkert 300m bort som längst, det är en stor åker. Men känns skönt att hon har trygghet i de andra. Kanske speciellt ifall det skulle hända något med hennes mamma.

Nova med sina bodyguards 😎 den mörka är 2 år och mäter 170cm. Leker snällt, fint o försiktigt med pluttnova på 108 cm 😍

Visa bifogad fil 99781

Lillprutt :love:
 
Klippte ihop filmen från fölvisningen. 🙈
Nova gick före mamma in i ridhuset med spetsade öron, massa folk på läktaren, helt utan tveksamhet. jag tror hon var övertygad om att hon var störst, bäst och vackrast på plats! 😍
Kom ihåg att jag och min syster är totalt nybörjare också 🙃🙈

Hade det funnits en bedömningspunkt där bus och utstrålning hade ingått så hade Nova lätt fått 10-10 av mig! Så söt och glad fölunge!:love:
 
Senast ändrad:
Nu kommer en ny hyllningstråd! Igår skulle mammahäst o Calle åka transport. In med hästarna i transporten, för Calle tog det kanske 5-6 minuter sen va han inne. Han har aldrig åkt transport innan och mamman är lite orolig att köra.
Detta fantastiska föl alltså... Efter 3-4 minuters körning brakade det till och han vände sig om och åkte baklänges. Sen stod han där, över 1 timme, helt still. Urlastningen så gick vi in och tog på han grimma (han stod fortfarande baklänges). Kopplade loss mamman, öppnade, Calle stod kvar o tittade med öronen framåt. Helt stilla. Vi öppnade dörrarna och han stod kvar. Backade ut mamman och så gick vi ut med Calle.

Helt underbar! Släppte ut med andra föl och herregud vad fin mitt föl är. Jag vill nog göra en likadan...
Han har aldrig varit hemifrån och inte träffat så mycket folk men fick en bild på kvällen sen och han åt glatt ur en hink från hagen och blev kliad på rumpan...

O mammahäst vaktar honom nu såklart.

Men det är verkligen skitjobbigt att vara utan de...ett dygn knappt nu och jag har typ gråtit hela tiden. Jag är nog ingen sån som kan ha föl-fabrik och föda upp för att sälja... Jag har fånghästen kvar i inackorderingsstallet här och hon har nu en ponny som hon går med.
 
Lilla M blev hela 4 månader i dag, och jag lyckades pricka in att ta med kameran till stallet och ta lite bilder på honom. Öppnade upp en ny del av deras hage med mera gräs och det blev jättepopulärt. Han är SÅ fin min lilla goding, jag hoppas bara han får växa upp och bli den fälttävlanshäst jag önskat mig. :heart

Minns inte om jag skrivit det här, men vi fick ju stryka oss från fölvisningen då han blev blockhalt precis kvällen innan. Sjukt trist, och så otroligt dåligt tajmat. Hade ute två veterinärer men lyckades inte hitta vad som var fel, troligen en liten vrickning eller kanske stengalla eller liknande. En dryg vecka med liten hage och sedan var han bra igen. Så nu får han peppar peppar hålla sig frisk framöver...!

Min favoritbild från i dag:
IMG_3595 (2).JPG
 
Ella växer och frodas 😂 Älskar päron och går snällt i snöre. Idag har hon dock protesterat mot vädret då det periodvis öst ned regn och lill skruttan frös ♥️ Mamma mu vägrade att vara i huset 🤨Normalt sätt hänger hon där jämt men tror hon tycker Ella börjar ta upp för mkt plats.
 
Marvin fick komma hem i fredags,då han vart betydligt mindre öm med benet. Boxvila fram till återbesöket den 23:e. Sista dagen med antibiotika i pastaform idag.

Första bandage-bytet hemma igår, gick bra, bremsade ett öra och i mulen (med händerna) , sen stod han snällt 🍀

Bandagebyte på fredag/lördag igen och troligen en gång till innan återbesöket.

❤️
 

Bifogade filer

  • 2D48EF69-F545-44E4-8C54-67EA1B22FAF0.jpeg
    2D48EF69-F545-44E4-8C54-67EA1B22FAF0.jpeg
    281 KB · Visningar: 59
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
714
Senast: jemeni
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp