Bukefalos 28 år!

Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Jozelle

Trådstartare
Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar? Individuellt med mognad och sådär givetvis, men generellt. En lätt skiss över hur ni lägger/hade lagt upp det!

Tänker allt från promenader, vara på främmande platser till löshoppning, tömkörning, osv. Inte grundhantering som att borsta på hela kroppen och leda ut och in från hagen.
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

jag gör inget annat än knappt grundhantering med mina unghästar (upp till åtminstine 2 års ålder), de blir fullkomligt normala ändå.
Några av ponnyerna har varit på utställning som föl eller ettåringar och en dags utställning kan 0i princip ersätta ett halvårs hantering...
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Min fölunge är född i augusti i år och jag planerar väl att börja vänja honom vid sele, tömkörning osv inför inkörningen under vintern 2014, dvs när han har fyllt två.

Ifall han ska visas i halterklasser (Paint-föl) blir det förstås träning inför det under våren samma år. Jag tror inte han kommer ha så mycket att komma med redan till våren då han är född så sent + att jag själv ska ha barn i maj så vi skippar yearling-klasserna.
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Här går de på lösdrift i större flockar. Hanteras endast vid verkning, vacciantion osv. Tittar även till dem varje dag och får nån klapp då och då.

När hästen är 3½ (hösten/vintern) blir de inridna. Tar ca 1-2 veckor med hantering, longering och "grund" arbete samt sadel invänjning innan vi sitter på dem första gången.
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Min kille som är född 2010 alltså 2,5år är iväg på inridning i 6v. Han var ganska grön när han åkte dit (han hade haft sadel och träns på sig) och kan nu efter snart 5v alla gångarter på komando och har haft en stor docka hängandes på ryggen. Han ska sittas upp på nu i veckan och tills nästa helg ska han vara "ridbar" i skritt och trav. Det är iallafall vad jag betalde för!

Han har varit iväg på löshoppning 2 gånger och hoppat som högst ca 50cm. Högre tar vi i vår. Han är dressyrstammad (e. Dalwhinnie) så för mig spelar det inte så stor roll om han är en stjärna på hoppning, Han ska änå bara hoppa 1.10 på treårs så han har energi och kan visa upp gången efter!

Sen ska han få vintervila i två månader och sen sättas igång igen i början av mars med sikte på treårstestet i maj. :bump:
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Mina föl är vana vid grimma och grimskaft osv från dag 1, även täcke eftersom de ofta föds tidigt på året och får täcke på sig fram tills de blivit lite större och klimatet är lite mer fölvänligt.
Från installning efter betet och fram till efter nyår någongång är det mest vanlig hantering med fölen. Leda in och ut, visitering, lite gos och kel samt verkning osv.

Efter nyår och ca 12 månaders ålder brukar de få en period med spiltträning, dvs stå uppbunda i spilta de 6-8 timmar de står inne på natten.

På våren börjar jag träna lite uppställning och löslongering och på sommaren brukar de tävlas i halter (typ utställning) och senare på säsongen även performanceklasser (tex gångartsklasser i lina, trail klasser vid hand osv) och iom detta blir de transporterade, vana vid att sova borta, miljötränade och väldigt välhanterade.
Låter dom vara ganska mycket mellan tävlingarna (1-4 st första sommaren kanske).
Tävlandet ser likadant ut för 2-åringarna.

Alla hästar är dock olika, vissa är inte redo att komma ut i stora världen första året men om man inte överdriver träning och hantering brukar nästan alla bara må bra av det.

Tömkör lite som sen åring/tidig 2-åring.
Inridningen tar lång tid här, men börjar lägga sadel och sitta upp vid 2½ år ålder oftast, även detta är dock individuellt och så också hur lång tid varje steg i inridningen får ta. Korta pass och mycket viloperioder.

Såhär ser det ut om fölen/unghästarna blir kvar här men oftast säljs dom ju som föl/åringar.
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

Våra åringar går nu motion och joggas ca 3km 2-3 dagar i veckan. 2åringarna tränas för premie. Dvs att de är inkörda när de är åringar och hanterade från första dag. :)
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

*KL*

Det verkar som det skiljer en hel del mellan olika raser och vad de ska prestera vid olika åldrar. Jag har nyligen köpt en fölunge sedan mitt eget sto inte hade någon vidare lust att bli dräktig.. hon trodde nog att åkte till seminvet på semester:p

Fölet jag köpt är ett halvblod och planen är att hon som 3 åring ska visas.
Nu går hon kvar hos uppfödaren och där går hon på lösdrift och är ute i ur och skur.
Hon har haft det lite trassligt, skar upp strålen i hagen och har varit gipsad så hon blev härdad redan som pytteliten med undersökningar och tvätt av hoven, besök hos hovslagare osv. Så hon är van att stå uppbunden och åka transport. Hon var redan från dag ett en mkt social liten krabat som gärna kom fram och hälsade på folk och sån har hon fortsatt vara. Hon har mkt egna idéer men är väldigt lugn att ha att göra med så det hoppas jag hon tänker fortsätta med.
I morgon är planen att åka iväg med henne till ett ridhus i närheten, mest för att åka transport, men även för att åka till nya miljöer och det kommer vi göra några gånger under våren innan hon flyttar hem till mig.

När hon kommit hit så kommer hon få gå på lösdrift och promenera runt i världen med mig, samt vanlig hantering så klart.
Till vintern så kommer jag börja tömköra henne och fortsätta åka transport och löshoppa.
När hon är 2.5 år så är planen att hon ska ridas in, och sedan få lite semester innan det är dags att förbereda för 3 års. Det finns vissa planer på att betäcka henne som treåring oxå, men vi får se hur det ser ut då.
Det är planen.... sen får vi väl se om lilla räkan kan tänka sig att följa den:angel:
 
Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?

0- ~2år: Grundhantering: de ska kunna ledas utan problem, lyfta hovarna, transporten ska inte vara främmande och enklare miljöträning utförd.
~2 år - 3år: Bettinvänjning, promenader, longering, tömkörning, löshoppning, sadelinvänjning och inridning. Brukar ta det ganska lugnt, från oinriden gröngöling till inriden polle tar för mig ungefär 6 månader +/- .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 954
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 196
Senast: AbCdE
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 807
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp