Föl som vägrar äta någon forma av mineraler etc

Toudi

Trådstartare
Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon ratar även äpplen och morötter. Tanken är att hon ska äta luserngröt och mineraler utöver hösilagegivan vilket hon ratar fullkomligt. Hos uppfödaren åt hon havre- och kornkross och jag har försökt att fortsätta med det i en övergångsperiod och på så vis smyga in mineralerna den vägen. Tanken var att först lära henne äta mineralerna och sedan lusernen. Hon äter inte ens havre- och kornkrossen som hon åt med god aptit hos uppfödaren. Att föl är misstänksamma mot nytt foder vet jag eftersom jag har haft flera föl innan, men de har alltid ätit lite för att sedan successivt få ökad aptit för det nya fodret. Det som gör mig mest orolig i detta fallet är att hon inte äter mineralerna. Jag har funderat på att köpa ett fölfoder som till exempel SureGrow men jag misstänker att det inte kommer hjälpa eftersom hon inte ens äter det hon är havre- och kornkross som hon är van vid. Hur lång tid kan man vänta innan man behöver oroa sig för mineralbrist hos fölet? Det är inte så bra värden i hösilaget att man kan räkna med att hon kan tillgodose sig mineralbehovet enbart via grovfodret. Finns det något annat sätt så att hon får i sig det viktigaste när det gäller mineraler?
 
Det är en stor omställning för ett halvårsgammalt föl att flytta hemifrån, det kan mycket väl vara därför det är problem med aptiten.
Det är ingen panik med mineralerna, om hon skulle rata dem i några veckor, det rättar till sig.
Ge det lite tid och låt henne komma igång med ätandet i lugn och ro innan du smyger in mineralerna igen.
 
Ge henne tid. Mitt matvrak (blir 7 månader om en vecka) kom också hem den 27:e. Åt bra första kvällen, andra dagen rörde han inget kraftfoder. Tredje dagen någon slags utsortering av vissa grejer osv. Då av hans vanliga kraftfoder. Så det är fullt naturligt de blir lite ur balans.
Här ratas också lucern och mineraler och jag har samma problem som dig (dvs får fel kvot och inte mineralbrhovet täckt). Men de dör inte av att ha det så några veckor.
 
Det är inte så bra värden i hösilaget att man kan räkna med att hon kan tillgodose sig mineralbehovet enbart via grovfodret. Finns det något annat sätt så att hon får i sig det viktigaste när det gäller mineraler?

Det bästa är att köpa ett grovfoder som innehåller tillräckligt med näringsämnen och mineraler för att täcka fölets behov.
 
Det bästa är att köpa ett grovfoder som innehåller tillräckligt med näringsämnen och mineraler för att täcka fölets behov.

Fast de flesta föl orkar inte äta tillräckligt för att täcka behoven ändå. Sen är det lite sällsynt med grovfoder med perfekta kvoter. Sen så var det mikromineralerna med.

Så att kunna ge ett föl allt den behöver via grovfoder är i princip en utopi.

Däremot håller jag helt med om att föl ska äta grovfoder med bra värden, det är ju liksom kört på förhand om de ska försöka stå sig på ett grovfoder med dåliga värden. Man får ju försöka se till att man får så litet glapp som möjligt mellan behov och tillgodosett via grovfoder även om det sällan går nå helt i mål.

I mitt fall skulle 8 kg silage täcka hela knattens behov - men jag måste ändå ge tillskott då det är helt skeva kvoter i silaget. Så det är svårt komma undan mineralfoder till föl, även om man teoretiskt struntar i mikromineralerna.
 
Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon ratar även äpplen och morötter. Tanken är att hon ska äta luserngröt och mineraler utöver hösilagegivan vilket hon ratar fullkomligt. Hos uppfödaren åt hon havre- och kornkross och jag har försökt att fortsätta med det i en övergångsperiod och på så vis smyga in mineralerna den vägen. Tanken var att först lära henne äta mineralerna och sedan lusernen. Hon äter inte ens havre- och kornkrossen som hon åt med god aptit hos uppfödaren. Att föl är misstänksamma mot nytt foder vet jag eftersom jag har haft flera föl innan, men de har alltid ätit lite för att sedan successivt få ökad aptit för det nya fodret. Det som gör mig mest orolig i detta fallet är att hon inte äter mineralerna. Jag har funderat på att köpa ett fölfoder som till exempel SureGrow men jag misstänker att det inte kommer hjälpa eftersom hon inte ens äter det hon är havre- och kornkross som hon är van vid. Hur lång tid kan man vänta innan man behöver oroa sig för mineralbrist hos fölet? Det är inte så bra värden i hösilaget att man kan räkna med att hon kan tillgodose sig mineralbehovet enbart via grovfodret. Finns det något annat sätt så att hon får i sig det viktigaste när det gäller mineraler?


Mitt föl matvägrade också dom första dagarna, även fölfodret jag fick med av uppfödaren. Till slut började han äta fölfodret han var van vid, men jag ville byta till ett annat fölfoder så jag började lägga i några pellets i hans gamla foder. Då vägrade han igen.
Så jag ställde in en till hink med det nya fodret i och i krubban hans vanliga foder, tog några dagar sen hade han ätit upp även det nya fodret. Efter det var det inga problem.
Kanske funkar även på din lilla?
 
Min inköpta åring (6 månader) matvägrade (kraftfoder) också när han kom till mig. Fick tips här om att avvakta några dagar + att låta den andra åringen äta upp hans kraftfoder som han lämnade. I och med att han flera dagar i rad fick se att den andra åringen åt, så insåg han att man kunde äta. Så ge det tid och försök gärna visa honom att någon annan häst faktiskt äter upp det han ratar. De lär sig genom att iaktta vad de andra gör.
 
Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon ratar även äpplen och morötter. Tanken är att hon ska äta luserngröt och mineraler utöver hösilagegivan vilket hon ratar fullkomligt. Hos uppfödaren åt hon havre- och kornkross och jag har försökt att fortsätta med det i en övergångsperiod och på så vis smyga in mineralerna den vägen. Tanken var att först lära henne äta mineralerna och sedan lusernen. Hon äter inte ens havre- och kornkrossen som hon åt med god aptit hos uppfödaren. Att föl är misstänksamma mot nytt foder vet jag eftersom jag har haft flera föl innan, men de har alltid ätit lite för att sedan successivt få ökad aptit för det nya fodret. Det som gör mig mest orolig i detta fallet är att hon inte äter mineralerna. Jag har funderat på att köpa ett fölfoder som till exempel SureGrow men jag misstänker att det inte kommer hjälpa eftersom hon inte ens äter det hon är havre- och kornkross som hon är van vid. Hur lång tid kan man vänta innan man behöver oroa sig för mineralbrist hos fölet? Det är inte så bra värden i hösilaget att man kan räkna med att hon kan tillgodose sig mineralbehovet enbart via grovfodret. Finns det något annat sätt så att hon får i sig det viktigaste när det gäller mineraler?
Du har fått en massa bra råd redan och visst är det ideala att ge bara grovfoder som är anpassat till just den hästen, dessutom är det billigast. Det kan dock vara svårt att hitta eller svårt att fodra med om man har hästar med olika näringsbehov.
Kladdig mat är äckligast, prova ge hackat strå lucern med melass( :up: mums tycker hästarna). Vill du ge mer energi så finns hackat strå med olja, det är inte lika gott som med melass (enligt min testpanel :down:) Du kan även prova lucern små pellets som inte behöver blötas, jag ger nu Land och fritid lucern pellets utan melass, små och spröda. Jag blöter jättelite som jag blandar mineralerna i och rör sedan i resten. Börja att bara ge torrt.

6 månader är tidigt att skiljas från både mamma och den invanda flocken samtidigt? min var 10 månader och kom tillsammans med en jämnårig kompis så dom klarade sig bättre, dessutom var det betessäsong. Har du möjlighet att ha fölet med en annan häst i gruppbox/dubbelbox? Om inte, fodra i alla fall tillsammans med en annan häst om det är möjligt. Har du en annan häst som är snäll så är det bästa att ge dom i samma balja, annars kanske man kan hålla i den andra hästen och ge den alldeles bredvid. Det fungerade på mina småttingar när dom nyss hade kommit, delad mat, minst dubbelt så gott :D

Hästar är nog inte så känsliga för tillfälliga brister, gräsätare är gjorda för att periodvis leva på mindre näring (under årstiden då inte gräset växer). Det är en dålig tröst när dom är små, men som du själv skriver så brukar dom börja äta så småningom....
 
Har glömt bort denna tråden ;-) Hon har börjat äta ordentligt :-) Bara lite mer svårflirtad när det gäller nytt foder än vad jag är van vid. Nu slurpar hon i sig 1 kg lusernvälling om dagen :-) en riktig liten blaska är det! Blandar i mineralerna den vägen med. Soprent i krubban varje dag. Tack för alla tips. I detta fall så var de mitt tålamod som behövde förbättras.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i...
Svar
15
· Visningar
2 675
Senast: eldkyss
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 707
Senast: Görel
·
Foder & Strö Min ena ponny (mycket lättfödd) är konstigt nog rätt kräsen. Han tvärvägrar äta någon som helst mat med mineraler på. Både doft och smak...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 503
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp