Bukefalos 28 år!

Holländskt foder till föl?

Opra

Trådstartare
Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi ökat mängden lite mer som han börjat sortera och bara äta det han själv vill.
Han äter dock både hö, halm och mald havre, samt äpple och morötter med god aptit.

Det han inte vill äta och som han behöver är mineraler (just nu försöker vi få i honom HippoSelection standard ) och sojamjöl (från Granngården).
Har försökt lura i honom det på alla möjliga sätt; sockrat, blandat med finrivna morötter/äpple, betfor, har även testat att blöta/ge torrt/mala mineralerna, men utan att lyckas då han sorterar bort allt som känns misstänksamt.

Han gillar inget foder med lusern i, har testat att ge Pavos Podo Care (är ju framtaget av holländska veterinärer) men det var ingen hit heller...


Så jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de holländska fölen fodras med och hur, någon som kan berätta? :bow:
 
Sv: Holländskt foder till föl?

vad menar du att det skulle spela för roll? du har ett svenskt föl fött i Sverige.
skulle han ha ärvt aptiten efter sin far?

ge ett kraftfoder med mycket mineraler i istället.
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Vad äter svenska föl? Mina äter havre och vetekli, grannens krafft, kompisens pavo, nån annan hippolyt. Och vissa får inget kraftfoder alls. Det går ju inte att dra alla på en kam. Vad du ska fodra med beror ju på hur ditt grovfoder ser ut. Har du ett bra grovfoder kanske den inte behöver kraftfoder alls. En 7-månaders fölunge ska man vara försiktig med kraft på. Vilka mineraler är det ont om i höet? Har du provat granulat?
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Måste det fodras som just ett holländskt föl och varför? Går det inte bra att fodra det som ett vanligt föl?
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Haha, varför skulle hästens förälders urpsrungsland ha att göra med vilken typ av foder den gillar?? :D

Vad har du för analys på grovfodret?
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Min häst är också efter holländsk pappa och hon äter allt :D (hennes mormor med svensk stam är dock petig)

Vissa individer är helt enkelt kräsna, har inte med stamtavlan att göra.
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Svar till mer eller mindre alla:

Menar inte att han ärvt aptiten från Holland (eller Sverige), utan snarare näringsbehoven. Den lilla information jag hittat säger att i Holland utfodras det med större andel kraftfoder än vad vi gör här i Sverige. Det hade därför varit intressant att veta vad de fodren innehåller.


Att han är kräsen hör nog inte ihop med härkomsten, utan kan räknas som en fråga för sig.



Tack för tipsen än så länge :)
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Men alltså, hästar har inte olika näringsbehov beroende på vilket land de är födda i eller kommer i från härstamningsmässigt.

Det är det alla menar.

Sedan att man traditionellt fodrar annorlunda i olika länder är sant men hästarna i sig har inte skilda behov.

Utgå från grovfodret och se vad som behövs tillföras för att bestämma dig för vilka fodermedel som passar att komplettera med.
 
Sv: Holländskt foder till föl?

Är inte ditt föl efter en hingst med minst 75% xx?

I så fall har du svaret där, min erfarenhet är att hästar med hög andel xx är mer svårfödda och att de inte är tabellhästar. Har en egen som är hälften xx och på en uträknad foderstat ser hon ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 888
Foder & Strö Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Toudi
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 721
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp