Föl utan mamma

TwiggyM

Trådstartare
Igår natt fölade mitt ena sto några dagar tidigt utan att ha satt mjölk och dog vid förlossningen. Ett av de andra stona tog genast till sig fölet som sitt och låter den även snutta. Dock har hon ingen mjölk.

Lillan har fått plasma av veterinär och vi flaskmatar nu dygnet runt med stomjölksersättning från KRAFFT 1g/h. Lillan är pigg och framåt och dricker riktigt bra (250ml ca per gång, ibland mer). Hon dricker ganska häftigt nu när hon lärt sig hur man gör och ganska ofta rinner det ut lite genom näsan efteråt. Oroar mig för gomspalt (?) men känner inget i mun och gom. Har ett gäng olika nappar vi testat och ska skaffa en napp med mindre hål och testa det.


I em kommer vet ut igen för att göra en foalcheck och se om allt står rätt till. Jag har aldrig tidigare stått med ett föl utan mamma så har väldigt lite erfarenhet av det själv. Har flera kunniga uppfödarkollegor runt mig som jag pratar massor med och även flera veterinärer men vill gärna ha alla tips och råd jag kan få!

Har ni några erfarenheter att dela med er av vad gäller allt som har med flaskmatade föl, föl utan mamma, gomspalt (går det att operera?) etc att göra?
 
Sv: Föl utan mamma

Kolla med ammajouren, flaskmatade föl KAN bli för präglade på människor och att ha en mamma är såklart det bästa!

Lycka till med bäbis:laugh:
 
Sv: Föl utan mamma

Jag beklagar men vad skönt att ett annat sto tog sig ann fölis!
Har stoet haft föl tidigare är det inte omöjligt att hon sätter mjölk
har jag förstått det som.

Annars är det lättaste för er att försöka vänja fölis med att dricka mjölk
ur hink. Ironwill här hade en del ideér när de fick ett moderlöst föl, bla
finns det tydligen en mackapär som ser ut som ett juver man kan hänga
upp i boxen som fölis då kan dia när den känner för det. Används inom
lantbruket förstod jag det som?

Mitt sto ställde upp som support för ett moderlöst föl för två år sen.
Fölis var dock två månader när mamma försvann så vi kunde varva
mjölk och mjölkpellets till honom. Men han blev jättetrevlig, troligen
mycket för att han fortsatte fostras i flocken han hade innan mamman försvann, de var väldigt tydligt hans trygghet första tiden.
 
Sv: Föl utan mamma

Beklagar verkligen vad som inträffat.

Jag tror ärligt att du inte behöver oroa dig för gomspalt, många ungar diar så häftigt i början att det rinner ut genom nosen och om du inte känner något konstigt så är det nog i sin ordning.

Superbra att den lilla redan har ett sto som tagit sig an henne. Det är viktigt för fostrans skull. Jag tror att det bästa är att så fort som möjligt lära den dricka ur en spann.

Lycka till !
 
Sv: Föl utan mamma

Det du tänker på är nog napphinkar som man använder till kalvar inom mjölkproduktionen. Det är helt enkelt en hink med en gummispene på som man hänger upp så att kalven kan dricka ur spenen och därmed får tillfredställa sitt sugbehov. Vad jag har förstått kan spenarna vara lite för hårda för föl, men man kan testa att vidga hålet lite. Dock vet jag inte hur mycket nytta ni skulle ha av den om fölet ändå har en adoptivmamma som det får snutta på. Man vill ju ändå inte låta hinken stå med mjölk hela dagen, i mjölkproduktionen är de praktiska för att kalvar bara äter några gånger om dagen till skillnad från föl som äter lite men ofta.
 
Sv: Föl utan mamma

Förra året hade vi en gomspalt. Det enda som märktes (till att börja med) var att det rann ur näsan.
Det krävdes att vi la ner fölet, bände upp munnen och stoppade in halva armen för att kunna känns spalten.

Första dagarna hetsade jag inte upp mig för att mjölken rann ur näsan, men efter 3-4 dagar oroade jag mig rejält.
Fölet varken hostade, snorade eller nös.
Sånt kom allteftersom.
 
Sv: Föl utan mamma

Jag skall be veterinären hjälpa till att kolla mer ordentligt när hon kommer ut nu snart och hoppas verkligen att hon bara är glupsk!
 
Sv: Föl utan mamma

Tack för era svar! Fyll gärna på med det ni har :)
Någon som har erfarenhet av att operera gomspalt? Har hört vitt skilda teorier om det.
 
Sv: Föl utan mamma

Hej Twiggy!

Jag beklagar så hemskt mycket. Vi förlorade också ett sto och blev kvar med avkomman.

Har fölet fått i sig någon råmjölk, eller råmjölkersättning?

Annars måste den ha plasma så fort som möjligt, med det vet du säkert om!

Vi nappade ungen en gång i timman, ofta så drack ungen 450 ml - 1 liter i timman. (Halvblodsföl.)
Vår veterinär sa att vi skulle ge så mycket som ungen vill ha.

Det rann mjölk lite ur både mun och näsa för att den var så glupsk.

Vi fick tips om en så kallad "kalvbar", dvs en hink med en napp/spene på. Vi hade tänkt sätta upp den på väggen och
hälla i mjölk i hinken + ha doppelvärmare i hinken så att mjölken höll sig varm. Alltså för att ungen skulle kunna dia lite
flera gånger i timmen som den är "gjord" att göra. Man får ju självklart gå och fylla på hinken hela tiden. Ungen tyckte
att nappen var lite stor men snuttade själv på den efter några försök - kanske aktuellt när ungen blir äldre.

Vi hittade dock som tur var en amma.
 
Sv: Föl utan mamma

Delvis kl

Det finns även lammbar som har mindre nappar om det skulle bli aktuellt

5361.jpg
 
Sv: Föl utan mamma

Den enda moderlösa fölunge jag har haft drack ur hink helt utan problem. Nu var hon i och för sig två veckor gammal då vi tvingades ta nort mamman, men jag kan inte minnas att vi någonsin gav henne i flaska. Hink är ju bättre eftersom man inte behöver hålla i den, och alltså inte blir lika mycket mjölkbar för fölet.
Så fort vår hade blivit tillräckligt bra på att dricka vatten för att få i sig vätska därigenom bytte vi ut mjölkersättningen mot mjölkpellets från Salvana. Vårt föl (travare) hade en adoptivmamma som var en shettis. Vi gjorde därför så att vi satte en krubba så pass högt att shettisen inte nådde, och sedan hade fölet fri tillgång på mjölkpellets. Du som har en stor adoptivmamma kan ju göra tvärtom och göra en creep feed åt fölet med mjölkpellets istället. Näringsmässigt innehåller pelletsen samma som pulvret, det är bara lättare att ge. (Man kan ge fri tillgång, det blir inte skämt i värmen och du slipper prägla fölet så hårt på dig. Och så slipper man mata dygnet runt förstås!)
 
Sv: Föl utan mamma

Det allmänna rådet är att man använder spann istället för nappflaska. Fölet lär sig väldigt lätt att dricka ur den när det inte finns andra alternativ.
En amma är ju det bästa man kan ha och även det billigaste. Jag har tyvärr själv haft tre föl som mist sina mödrar i olika åldrar och fölmjölk är inte billigt att köpa.

Det allra viktigaste och samtidigt det svåraste är att komma ihåg att det är en häst och fölet ska också behandlas som en häst redan från början. Det är jättebra att den redan har en ny mamma även om ho har mjölk. Försök nu att behandla denna fölungen som vilket annat föl som helst eller kanske till ock med hantera den mindre än vad som man kanske skulle gjort.
För hur man än vänder på det så kommer man ju att komma och fodra fölet på ett helt annat sätt än andra föl flera gånger om dygnet en lång tid framåt. Blir fölet för vant vid människor kan det bli väldigt svårt att hantera det i framtiden.

Den av mina hästar som var yngst när den blev utan mamma och som hade störts risk att bli präglad på människor kan faktiskt ingen idag (sju år senare) en gissa att hon är uppfödd på välling. Men det gjorde ont hjärtat många gånger när man fick låta bli att "tycka synd om " den lilla och låta stona uppfostra henne i flocken.

Hoppas det går bra och jag tycker att ni ska försöka hitta en amma. Det kommer alla att tjäna på. Min som då fick välling längst kostade mig för sju år sedan ca 40 000 i foderkostnader första året.
 
Sv: Föl utan mamma

Jag tycker du ska försöka hitta en amma.

Nu har jag inga erfarenheter ang att föda upp ett föl utan mamma men för några år sedan köpte jag en unghäst där mamman dog vid förlossningen och hon är väldigt speciell i hanteringen som många hästar blir när de matas av människor.

Första dagen jag tog hem min unghäst gick jag in i boxen för att borsta, hon börja utan orsak sparka, skrika och var fruktansvärd. Hon sparkade mot mig när jag skulle hoppa upp och rida. Gick man ut i hennes hage sprang hon emot mig och sen sparng hon antingen över en eller sparka mot en när man försökte knuffa bort henne. Nu två år senare har hon respekt för mig men kan inte hanteras av människor hon inte känner. Försöker någon flytta henne i stallgången så knuffar hon in dem i väggen och sparkar, flyttar jag henne inga problem. Jag skadade mig för några månader sedan och hade kompisar som skulle sätta igång henne. Hon fick av dem allihop, skrek gjorde hon samtidigt, jag var så arg på henne att jag hoppa upp fast jag inte fick och då var hon snäll som ett lamm. Hon är en ingentligen en väldig trevlig häst, både hemma och på tävlingsplatserna men hennes syn på människor skrämmer mig. Detta är en häst som kan bli farlig och hanteras nästan bara av mig.

Jag har läst mycket om hur hästars beteende påverkas om de inte uppfostras normalt och hade det varit min häst hade jag gjort allt för att hitta en amma eftersom jag har sett hur stora problem man kan få.

Lycka till
 
Sv: Föl utan mamma

Vad tråkigt att läsa om ditt sto men vad fina ston det finns som tar hand om andras föl.

I förrgår dog en bekants sto och lämnade en kille på två veckor. Nu är han ju lite äldre än din men tipset vi har fått från experter (bla stora Salsbro som får många föl/år och haft många moderslösa föl) är att så snabbt som möjligt vänja dem vid hink.

I början måste mjölkersättningen hålla rätt temperatur och det är väldigt viktigt att väga noga annars ballar magen lätt ur. Magsårsmedicin ett måste oavsett, har ni fått det? Gastroguard, inte vanligt "kol" för tarmen.

Sen när den dricker i hink och är väldigt van vid det så brukar Salsbro helt enkelt låta dem få fri tillgång till hinken och de dricker det även kallt. Mammorna har dock en tendens att tycka det är gott och dricka upp det så gärna en planka över så bara fölis når.

Och sen det allra svåraste, att behandla fölet som alla andra föl och låta låtsasmamma ta hand om fostringen.

Vi hade tur igår och mitt 25-åriga numera pensionerade avelssto "adopterade" den lille utan att blinka och han dricker bra ut hink, så än ser det ut att gå åt rätt håll. Det tog ett halvt dygn innan han fattade hinken men nu går det.

Gomspalt däremot har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till med liten!!
 
Sv: Föl utan mamma

Tack för era svar! Fyll gärna på med det ni har :)
Någon som har erfarenhet av att operera gomspalt? Har hört vitt skilda teorier om det.

Vi har haft en gomspalt på ett sto som gick på bete hos oss. Den blev avlivat då op inte gick enlig flera veterinärer. Den ungen blev sederat och så kollade vet med kamera ( sond) .
 
Sv: Föl utan mamma

*kl*
Hej ioch tack för era inlägg!

Lillan växer och frodas. Hon fick plasma i två omgångar förra veckan och även en penicillinkur. Hon är nu pigg och stark och röjjer i hagen som vilken unge som helst :)

Hon har en låtsasmamma (sto som tog hand om henne direkt då mamman dog) som hon snuttar på. Det stoet har dock inte haft föl men med hjälp av en hormonbehandling har hon nu börjat producera! Vi nappar än så länge fölet som inte riktigt velat suga tag i juvret ordentligt o masserar stoet för att försöka få igång ordentlig mjökproduktion.

Vi hoppas det skall gå vägen med mjölk från stoet om inte kommer vi snart vänja vid hink för att slippa all kontakt som blir när vi nappar varannan timme.

Jag är inte orolig över att hon skall bli för "van" vid oss. Hon går med sin mamam som vilken unge som helst och vi försöker hålla på så lite som möjligt med henne (så lite det går vill säga).

Bilder och lite längre uppdatering i bloggen som finns på hemsidan
(som jag inte tror jag får länka till här men finns i min profil)
 
Sv: Föl utan mamma

Vi nappade som sagt fölet i 2-3 månader utan att han blev krånglig.
Han gick med sin flock, busade med sin "brorsa" och sågs om och förmanades
av mitt sto. Blev en supertrevlig unghäst.
 
Sv: Föl utan mamma

Var inne på din blogg och måste säga att den lilla snörpan ser alldeles underbar ut och att ni har gjort ett enastående jobb .
Önskar dock man kunde skicka över lite extra krafter till er alla .

Mia
 
Sv: Föl utan mamma

Var också inne på din blogg och läste om den tragiska händelsen. Fina, fina Discreta som vi läst om i avelstrådarna genom åren :cry:
Önskar jag kunde skicka lite styrka till er alla som är inblandade.

Såg att du sökte ett namn på den lilla och det som genast slog mig tack vare att hon verkar så pigg och framåt är ADELANTE men jag vet inte om det passar så bra på ett sto, kunde ju vara som en liten motpart till namnet Discreta också :laugh: Hon ser verkligen busig och glad ut i alla fall och har ju funnit en fantastisk mamma :love::love: STORT lycka till med allt!!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 145
Senast: Sassy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Avel Som det låter, kommer lite mjölk ur näsan efter att fölet diat. Inga floder och inte alltid. Fölet är 2 veckor gammal och gjorde foal...
Svar
12
· Visningar
2 295
Senast: service
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp