Bukefalos 28 år!

T

Thindra

Ni som har föl, vad gör ni med dem? Alltså hantering/träning? Hur länge håller ni på med det ni gör och hur ofta? Skriv gärna ålder, ras och kön på fölet.
 
Ytterst lite. Jag gjorde det som behövdes. Nästan jämt från han var 2v gick han lös till och från hagen (leddes första veckorna, för då var han lite busig), men behövde man leda gick det bra. Han åkte transport ett par gånger med mamman. När han var 6 mån sålde jag, och lastade honom helt själv på mindre än en minut... Verkade fötterna, kunde lyfta och kratsa vid behov, även om han stod lös. Han stod uppbunden i gången om det behövdes.

I det stora hela tränade jag inte ens 5 min om dan, och då jag gjorde något så "tränade" vi inte, utan det var sånt som behövde göras, det kom naturligt.
 
Min pojke är lika gammal som din och av samma sort :)
Jag leder honom till och från hagen samt går på promenad i skogen när jg hinner. Annars så borstar jag bara på honom samt lyfter hovarna. Han har varit lite grinig över att man har tagit honom mellan bakbenen så det gör i varje dag nu :devil:
 
bebisen i mitt stall (quarabsto, född i maj 03) är väldigt hanterad.
Blir ledd varje dag och har täcke på sig ute, borstas och pysslas med massor. Lyfta på föterna och såna andra saker.

Fast träning skulle jag väl inte vilja kalla det?
Den enda träning ett föl behöver är väl egentligen att lära sig leva och lita på oss människor?
 
Halvblodssto f.21 april i år. Hon vandes vid allt möjligt innan hösten, sedan går hon på lösdrift sen 1 november då hon endast binds upp när hon fodras och då kollas över. Jag tycker att hon ska vara häst nu, för bli ledd, verkad, borstad, lastad, ha täcke etc. kan hon redan. Nu går hon och bara "är" sas.
 
Fast det du skriver är vad jag menar med träning av föl. Att bli sociala och trevliga, kunna lyfta benen när hovslagaren kommer osv. Att lära sig bli bra och trevliga individer helt enkelt.
 
När jag lämnade iväg min (körde honom 18 mil nånting själv) så började jag nästan ångra att jag sålde. Han är så himla cool och lär sig snabbt, utan att jag behövt tänka på nån egentlig träning.

Hoppas verkligen han fortsätter så och blir jättetrevlig när han blir vuxen! Det är ett hbl förresten.
 
Har ett föl i år. Hon är född i maj och är en shetlandsponny. Hon är mkt hanterad från början. Går mkt på promenader och borstar med mera. JAG tycker det är bra att dom blir hanterade så mycket som möjligt i början, det har man igen senare. Hon ska visas i sommar på utställning och då är det alltid kul att se vilka som tränat sina ettåringar, förhoppningsvis sköter sig min bra... :)
 
Lycka till på utställningen :) . Tack ni andra för era synpunkter, vi verkar ha samma inställning allihopa vad ett föl bör kunna. Då är jag inte helt ute och cyklar. Man får lite lätt prestationsångest med fölen. Man har ju alltid sagt tidigare att man skulle vart med från början, då hade allt varit så bra! Sedan är man helt plötsligt med från början och kan inte längre skylla på något :crazy: .
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: jemeni
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
514
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp