Fölis!! Vad ska man tänka på???

S

stall banal

Vi kommer snart att få våran första fölunge.. Skulle vilja ha lite konkreta tips på vad man ska tänka på under fölets 1:a månader, innan det blir en självständig individ?? Och Stoet oxå förstås, hon är erfaren men inte matte och husse... :banana:
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Är det ingen som har nåt att komma med???
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

De första dagarna ska du ägna lite extra tid åt fölet. De första tre-fyra dagarna är viktiga för prägling av fölet. Klappa över hela kroppen, peta i munnen etc. Det blir mycket lättare senare då. Du kan också sätta på grimma men sätt inte på grimskaft eller led i grimman. Föl väger inte så mycket och är ännu svaga i nacken så du kan skada den om den hoppar till. "Omfamna" i stället fölet när du leder det. En hand bakom rumpan och en fram. Du kan också ha ett långt grimskaft som du lägger runt rumpan. Efter de första dagarna kan du låta stoet och fölet vara ifred ett tag.

Beroende på när hon ska föla så kanske inte vädret tillåter att de är ute hela dygnet. Då får du möjlighet att träna varje dag på detta. Självklart kan fölet gå löst bredvid om det inte finns något på vägen som den kan skada sig på. Vissa föl är dessutom väldigt självständiga och kan skutta iväg från mamma på egna äventyr.

Är det kallt och blött ute är det inte bra att låta dom gå ute för länge. Föl blir snabbt trötta och behöver vila. Om den då ligger ute på blöt kall mark kan den lätt bli kall och sjuk.

Det finns mycket att säga om tiden fram till avvänjning, men det får inte plats här. En bra bok som täcker mycket om den första tiden är "Att bli med föl". Finns också en bra video. Kommer inte exakt ihåg vad den heter. Tror att tidningen Ridsport säljer båda. Videon tror jag även Flyinge säljer. Kolla hemsidorna för dessa två.

Lycka till! :)
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Tack!! för svaret, boken har jag faktiskt redan skaffat ;) och lusläst.. Videon ska jag kolla upp, sen är det ju alltid intressant att få ta del av andras erfarenheter.. :banana: så jag hoppas på fler inlägg
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Jag hoppar på din tråd ja med: Har nyss fått mitt 1:a föl (stoets andra). Fölis föddes måndagen den 4/4, runt 22-tiden. (ute i leran) För första gången idag, tog jag ut pållarna i hagen! Fastän jag fick hjälp med att få ut dem i hagen, höll hjärtat på att fastna i halsgropen - så orolig o nervös var jag! (Tänk om fölis smiter iväg från stoet, så hon blir alldeles vild/orolig, fölis gör sig illa på nåt m.m...) Men det gick jättebra! (Hade försökt leda ut stoet m fölet på släp, själv igår. Det slutade med att fölet gick runt i lugn o ro i stallet o såg sig runt, medans stoet höll på att bli alldeles hysterisk ute vid ingången o gnägga efter sin bebis! Så jag fick ta in dem igen-då fölet vägrade följa sin mamma!) Det enda som hände i hagen var att fölis fick sig en rejäl stöt 1 gång från tråden och att hon inte såg en stor sten framför sig när hon sprang, så hon fick in en stor kullerbytta över stenen! ;) Och båda gångerna var hennes goa mamma där o kolla upp att allt gick bra me henne! :love: Jag lät dem vara ute i ca.3-4 tim. Det var blött i hagen, men jag chansade på att det skulle vara ok att fölet låg på de blöta grästuvorna och sov pga att solen var så varm o skön just då! (Var det fel av mig?)Sen när jag skulle leda in dem (själv-givetvis) gick det hur bra som helst!!! :smirk: Försökte dock ställa stoet på stallgången, medans fölet skulle få gå löst runt henne. Men DET gick ju INTE! Stoet blev alldeles hysteriskt så fort fölis kom bara en meter bakom hennes synfält! :eek: Så jag fick lov att ta in dem i boxen och borsta henne där! :p Måste säga att nybliven fölägare känns rätt övermäktigt ibland! :crazy: Det är MASSOR med saker som känns så oklara. Hur man ska göra/betee sig osv... Det jag är mest rädd över, är att göra någon fel, så fölet far illa! :( Jag känner en viss trygghet iaf, tack vare att STOET har varit med förrut! Också har jag jue min gamla barndomskamrat o hennes syster som haft flertalet föl. Är väldigt tacksam över att jag har dem att ringa, vid behov!!! :) Jag skulle precis som *stall banal* vara VÄLDIGT TACKSAM för lite tips/råd nu den första månaden, hur man ska gå till väga!!! :bow: :bow: :bow: OBS. Vet någon om det finns en NH-bok om fölets hantering/vård?!! :bump:
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Toppen att du skaffat boken! Men man kan ju också bli lite "nojig" över allt som kan gå fel, men de flesta fölningar går faktiskt bra. Tyvärr har jag de senaste åren erfarenhet av tråkiga händelser. Så jag är nog extra "hönsig" även om jag vägrar erkänna detta :crazy: . Vill gärna vara :cool: , men det går ju inte alltid. Hur som helst verkar allt fint med min madam. Lycka till med din!
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Lat stoet skota folete sa mycket det gar. Det ar faktiskt folets mamma som har forsta tjing pa folet!!

Tank pa att halla folet torrt och rent sa gott det gar. Alltsa inga leriga hagar dar bakterierna flodar och smuts ar geggigt.

Satt inte grimma pa folet om det ska vara ute, fol ar nyfikna av naturen och fastnar latt i de minsta saker. Dessutom ar de inte tillrackligt starka for att gora sonder grimman, sa skadorna pa folet kan bli riktigt otacka.

Ta det lugnt och slappna av. Naturen har sin egen gang och de flesta ston ar duktiga mammor som klarar av att hantera ett fol, mycket duktigare an du som manniska ar.
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Vill tacka för alla tips jag fått, det är så kul att läsa om andras erfarenheter.. Vi väntar med spänning på våran fölis, men den tycks ju aldrig komma!! Det är stoets 4:e föl, men våran 1:a, så vi är nog mer nojjiga än vad vi behöver vara..
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Tack!! Ja om den bara ville ploppa ut nån gång så man får se vad det blir, det känns så spännande..
 
Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???

Vad kul det var att läsa om din fölis, jag satt och nickade igenkännande och småskrattade åt din beskrivning hela tiden, vi har ju inte fått våran än, men det är ungefär som att tänka tillbaka på när man fick barn, dom är så gulliga och man är sååå stolt :love:

Hoppas att det fortsätter att gå bra, du kan väl lägga in en bild på stolta mamman med bäse..!!
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp