Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Hur då? Ska man delas in efter ålder i stället för svårighet eller både och? För att bara dela in efter ålder blir ju inte speciellt just.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ja det är klart att mycket tävlande ger mer rutin. Men samtidigt ökar ju kraven på prestation, tävlandet blir en större del av livet med hästen. Att tävla mindre är ju att sända ut att detta är bara en liten del av det vi sysslar med här, det viktiga är att rida och ha roligt varje dag? Var det så du menade Xeline?
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Jag tycker att din dotter låter väldigt skicklig som klarar av att hävda sig allaredan mot äldre konkurrenter :) Dressyren är ju en bedömningssport så det där med poäng och procent är ju alltid ett gissel. Det är inte lätt för barnen att förstå att ena gången gör man en bra uppvisning och får 47% samt tråkiga och negativa kommentarer från domaren, och nästa gång får man 60 % och prisrosett för en kanske sämre insats... Det gäller att ha en ängels tålamod som mamma, fast man tycker ju innerst inne att den där gnälliga domaren är en :devil:.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Visst lär man sig av andra föräldrars både goda och dåliga sidor. Jag tror också att genom att våga erkänna för sig själv att man har de här känslorna kan man också utvecklas och komma vidare, som du och jag gjort. Naturligtvis måste man alltid arbeta med detta och jag har mer att lära :smirk:
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Usch ja, en del domare skulle inte få döma barn...Jag tycker inte att man ska få bättre poäng än vad man är värd, men vissa "tanter" dömer oerhört underligt :o

Hoppningen är ju lite lättare att förstå sig på för yngre barn, ett pet är ett pet. I dressyren är det ju som sagt väldigt varierande, domarna "gillar" ju olika saker.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vi undviker en sådan "tant" numera. Det är ju ganska tråkigt att veta på förhand att det enda bedömningen kommer att innebära är att ryttaren blir förolämpad... Det är ju roligare att få konstruktiv kritik som man sedan kan använda för att arbeta vidare och försöka förbättra sig. Jag undrade alltid när jag läste min dotters protokoll hur tanten skulle lösa det om det kom en ryttare som red riktigt "dåligt". Jag menar poängskalan går ju inte lägre än till noll? På en lokaltävling förra hösten fick vi svaret då domaren i fråga skickade ut en liten flicka på B-ponny från banan då "det var så dåligt att hon inte kunde döma det". Jag säjer bara STACKARS unge.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Pa Irland har vi klasser for barn och deras b-ponnier. Det finns en klass for barn under 8 ar, och den ar som en LC. Och Sa finns det en klass for barn under 10 ar, och den ar som en LB.
Alla barn under 10 far tavla i under 10 klassen, det ar alltisa inte bara barn mellan 8-10 som far tavla i den. Och omhoppningen gar pa tid, vilket den inte hade gjort i en "vanlig" LC.

Det ar en liga under aret, vem i U-8 och U-10 som har mest vinster och de far en utmarkelse i November.
Vara tavlingar ar ju fran april-oktobrer, och pa vintern utbildar man och rider in nya hastar och ponnier, och vara "duktiga" hastar gar pa bete. Det gor att under november-april, sa har barnen sina ungponnier som de rider in och till for att sedan tavla under sommaren. Att deras duktiga ponnier gar pa bete, gor att de har bade boxplats och tid att rida sina ungponnier. Nar man sedan tar in de duktiga ponnierna for att satta igang dem, far ungponnierna ga pa bete nagra veckor, sedan tavlar man ponnierna parallellt. Normalt ar det val sa att efter nagra tavlingar sa saljer man ungponnierna (garna till Sverige) och enbart tavlar de duktiga ponnierna. Under hosten koper man in en ungponny igen, rider in och till och borjar tavla precis som forra aret.

Manga foraldrar pa Irland har en policy att barnet maste rida in en ungponny for varje MSV ponny de har varje ar, och den ponnyn saljs vidare for att betala hushallningen for MSV ponnyn. Sa har barnen 2 MSV ponnier, brukar de ha 2 ungponnier.
Det ar inte helt ovanligt att barnen har mellan 5-10 ponnier att rida pa en tavling. 3 st i LD-LC, 1 i LB-LA och 2 i MSVB och A. De flesta familjer har stora lastbilar som tar nagra stycken, dessutom har de flesta familjer flera barn som tavlar, sa det kan bli en hel del ponnier. Daremot ar inte alla deras egna.
Om vi tar ett exempel. Jag har en c-ponny som jag tranar sjalv hemma, men pa tavling rids ponnyn av en 13-arig kille som heter Richard. Han rider ponnyn i stort sett enbart pa tavling. Richard har 4 egna ponnier som han rider. En ar en ung c-ponny, sedan har han en MSV c-ponny, en ung d-ponny och en MSV d-ponny. Dessutom rider han en ung c-ponny for en annan person, samt min c-ponny i MSV....dessutom har han en ung d-ponny som han rider enbart pa tavling for en tredje person.
Jag ger Richard 20 euro for varje tavlingsdag/ponny, och jag kan tanka mej att de andra han rider for ger honom en liknande summa. Det gor att hans egna ponnier i stort sett tavlat gratis!! Dessutom brukar jag ge honom halften av vinsterna, sa ju battre jobb han gor ju mer pengar tjanar han.
Ibland kan jag aven ha en och annan saluponny som han far rida, och da blir det 20 euro till den dagen.
Richard ar absolut inte den som har flest ponnier pa en tavlingsbana, eftersom hans foraldrar sagt att han inte far rida vad som helst for vem som helst.
Richard far dock flertalet ponnier pa tillridning under aret - ponnier som vagrar med sin nuvarande ryttare etc, och tillridning ar relativt dyrt pa Irland, sa jag kan tanka mej att han far ca 100 euro i veckan/tillridningsponny. Det gor att hans egna ponnier ater gratis. De har eget stall och egen mark, vilket de flesta irlandare har.
Han gar till skolan varje dag och har bra betyg, men hastarna kommer forst. Hans mamma jobbar heltid pa en bank, men hans pappa ar hemma och skoter om hastarna och stallet - de har 2 stycken barn till som tavlar!! De tjanar tillrackligt med pengar fran tillridningarna och forsaljningarna att det gar runt i alla fall.

Det ska tillaggas att Howley's ar en helt vanlig irlandsk familj, och manga har det precis likadant - vissa har till och med foraldrar som tavlar hastar, och eftersom vi inte har enbart ponnytavling eller hasttavling, sa kan det blir manga i lastbilen!!
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Snuffsan skrev:
Hur då? Ska man delas in efter ålder i stället för svårighet eller både och?
Pa Irland funkar det sa att det finns en under 8 klass och en under 10 klass. De far ha vilken gradering pa ponny som de vill, men det maste vara en b-ponny.
Sedan finns det givetvis en vanlig LD-LC-LB osv for b-ponny.

De som ar tex under 10 brukar aven tavla i de vanliga b-ponny klasserna ocksa. De flesta tavlingar har en under 10 klass, med en speciell avd for under 8, och da brukar hojden ligga pa en LC, med omhoppning pa tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vi kom med ungponnyn på första dressyrtävlingen. En liten LC2. Ponnyn hade precis tagits ur transporten, dottern satt upp och började skritta fram. De skritade in på framridningen och ponnyn var spänd som tusan. Herregud, första gången hon är ute (hon var då 4 år), hon var ju knappast där för att vinna utan för att lära sig! Gubb- :devil: som skulle dömma klassen ställer sig vid framridningen och tittar. Pekar på vår ponny och säger med hög röst: "-Va fan gör den där här? Den är ju totalt oridbar! Ta bort kräket så jag slipper se den!" Ponnyn var alltså lite spänd. Hon hoppade eller skyggade eller busade inte, hon var bara inte avslappnad och gick inte i form. Första 10 min på framridningen!!

Sedan dess skiter vi i dressyrtävlingar faktiskt. Om det är tillåtet för en domare att bära sig åt på det sättet mot barn så tycker jag det är något fel i sporten. :mad:

Kan tillägga att dottern blev så förbannad och ledsen att hon red in på ponnyn ändå (gråtande) och att gubben troligen hade glömt att han tyckte att kräket var oridbart eftersom hon red på 6: or och 7: or så gott som hela vägen tills dottern bröt i sista galoppen pga skällig hund vid banan.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det låter ju väldigt positivt att få rida och träna så mycket hästar som Richard gör. Men hela kulturen i Sverige är ju annorlunda. Det finns ju barn som har liknande omständigheter men deras föräldrar är ofta hästhandlare, har egen ridskola eller föräldrar som är väletablerade tävlingsryttare tex. Att stalla upp en häst i Sverige under vinterhalvåret är såpass dyrt att det är få som är beredda att sponsra barn med detta enbart för att få hästarna tävlade. Det är ju oxå färre som har egen gård, vi har tex våra hästar inackorderade och det kostar en hel del, trots att vi är beredda att göra mycket av vardagsarbetet själva såsom att fordra, släppa ut mm. Vi har för tillfället en foderhäst men då betalar vi alla kostnader som uppstår för hästen i fråga mot att min dotter får tävla den. Bara det är en relativt förmånlig deal då det är en bra häst. Det är väl som du säger att hela systemet är "fel". Men det finns ju saker som är bättre här också... Eric Smiley, irländsk tränare, tyckte att de svenska ponnybarnen hade mycket bra markarbete. Svenskarna är ju rätt så influerade av den världsledande tyska dressyr ridningen, så dressyren är på frammarch här. I dag krävs det i stort sett att ryttaren är kapabel att vinna dressyr-SM också för att kunna hävda sig på fälttävlans elittävlingar. För att ta ett ex kan nämnas att samma B-ponny ryttare vann både dressyr och fälttävlans SM 2004. Elisabeth Hjelm på Edenhofs Hurricane dominerade inom dessa grenar hela året och dessutom var ekipaget kapabelt att rida medelsvår hoppning. Ponnyn är nu såld till en svensk familj i Usa och kommer säkert att göra goda resultat framöver också. Så visst finns det kapabla ryttare här också uppfostrade enligt den svenska modellen?
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

fio. skrev:
Det där gäller inte bara barn utan förekommer även på seniornivå ändå upp till toppen :smirk:

inte heller gäller det bara ridning, utan all idrott övht...hockey, fotboll mm mm

Sen finns det ju barn som har talang OCH hästar som kan föra upp dom......Malin Baryard (pappa pelle) Adrian(?) Kolgjini (pappa Lutfi) Björn Goop (pappa Olle) , Erik Adielsson( pappa Hans) osv....men här är det bara pappor som figurerat :D ...kanske ska vara pappor då :rofl:
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vad tänkte jag på när jag gifte mig med en psykolog? Inte konstigt att man får kämpa i uppförsbacke.... :D
Visst är det så inom alla idrotter i högre eller mindre grad. Har även sysslat en del med fotboll och basket i unga år. Upplever dock att lagidrottens ledare är något bättre på att hantera det här med laguttagningar mm än tränare inom ridsporten som själva har fostrats i en individualistisk anda. Upplever också att ryttarna själva tar det som en större kränkning att bli ställda utanför laget vid något tillfälle än andra idrottsmän, som i perioder pga formsvacka, skada eller annat är vana att vara bänkade? Det jag vänder mig mot är att i vissa fall slickas det uppåt och sparkas neråt... På div 1 nivå och uppåt anser jag att det är okey att toppa lag då ryttare på den nivån ofta är tävlingsindivider, de har varit med ett tag och satsar ofta mycket på sin ridning. Det som är viktigt då är att allt i samband med laguttagningen skall vara regelstyrt och mycket rättvist. Där gäller det att vara på bettet som förälder och kräva att lagledaren verkligen redovisar på vilka kriterier laget är uttaget. I de lägre divisionerna anser jag att ALLA som är intresserade skall få vara med. Klubben kan anmäla flera lag och låta alla ryttare delta i minst en omgång. När det börjar närma sig final kan de ryttare som ställt upp mest och kanske försakat andra tävlingar för att delta i divisionerna ha första tjing på finalplatser. Ofta dyker det då upp en överkvalificerad ryttare som ställer upp då för att toppa laget och någon annan som ställt upp lojalt tidigare mister sin finalbiljett....
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Jag tror att varken din dotter eller mina döttrar är norm för hur man hanterar tävling.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ja, ungefär så.

Jag tror man som förälder måste vara lyhörd. För oss är utvecklingen av ridning och häst det som går i första hand. Tävlandet är en sorts bonus som är kul och som eventuellt kan ge ett kvitto på att man är en bit på väg. Fast ännu hellre skall man inte behöva det kvittot, det skall man kunna vara medveten om ändå.

Visst är det kul att tävla, men det måste fortsätta att vara kul också. För vissa ungar har det gått överstyr, tävla gör man på bekostnad av ponny och av barnets ridning.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det är som du säger att en del tävlar på bekostnad av sin ponny. För min dotter har det här med tävlandet haft olika faser. Första året och andra tävlade hon ca en gång i månaden och red oftast bara en klass, det var ju svårt för henne att komma ihåg tex två dressyrprogram. Just nu tävlar hon upptill tre helger i månaden i olika dicipliner på relativt hög nivå. Men nästa år skall hon byta ponny till en unghäst och då kommer hon att tävla betydligt mindre. Det är som du säger viktigt att vara lyhörd och anpassa sig individuellt efter häst och ryttare. Jag tycker tex INTE att skolarbetet får bli lidande pga hästarna.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

ramonarunds skrev:
Men kara nan, hur kan man tavla de hogre klasserna om man inte vet vad man ska titta efter nar man koper en ungponny. Jag forstar inte alls hur du resonerar!! Kunnigt folk med lite pengar, borde ju veta hur man ser att en ponny har en bra teknik eller inte, eller arlighet, forsiktigthet osv osv osv. .

Nej, jag har märkt att vi inte bara lever i olika länder, utan tydligen också på olika planeter :) :angel:
Det är inte de kunniga med lite pengar jag oroar mig för, utan de många okunniga... :crazy:

ramonarunds skrev:
Annu en gang vet jag inte vad du pratar om. Varfor har en krubbitare hogre veterinarkostnader an en ponny som inte krubbiter??
Jag trodde att forskiningen och kunskapen kommit sa langt att vi idag vet att krubbitning inte ger kolik, inte smittar och att de faktiskt inte suger ner luft i magen, utan mer i halsen och att den luften kommer upp igen.
.

Titta på försäkringbolagens statestik... fortfarande är (tyvärr) krubbitare överrepresenterade vad det gäller behandlingar typ magsår, kolik mm... Vad det beror på vet inte jag, kan bara se till fakta... Vi har själv haft några stycken, bla ett nu, och vi har inga som helst problem med våra... Jag tillhör ju själv "dom där" som inte hade ekonomi att köpa felfria ponnyer, utan har lagat andras, eller köpt krubbitare... än en gång så är det inte de kunniga 0 jag oroar mig för, utan de många okunniga... :crazy:
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
Så visst finns det kapabla ryttare här också uppfostrade enligt den svenska modellen?
Javisst, det finns ponnyryttare i Sverige som ar mycket duktiga.
MEN, tycker du inte att det ar lite konstigt att en tjej dominerade bade falttavlan och dressyren under en sa lang tid??
Varfor fanns det inte andra ekipage som kunde konkurrera med henne??

Det ar det jag menar nar jag sager att generellt satt ar de svenska barnen inte sa duktiga som de kan vara. Det finns ett fatal ekipage som dominerar. Det ar inte helt ratt, da det borde vara fler duktiga ekipage som kan konkurrera om vinsterna pa hog niva.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det fanns ekipage som kunde konkurrera med henne i dressyr eller fälttävlan eller hoppning men hon var ju klart mest mångsidig som höll en så hög nivå i tre grenar samtidigt.
Du och jag kommer nog inte att enas i denna fråga.
Du skrev någonstans att det gick dåligt för sveriges ponnyryttare på EM 2003.

:banana: Men det tog dom igen 2004 i Polen. :banana:

Svenska ponnyhopplaget tog SILVER :banana:

Irland slutade på en 8:e plats...pinsamt :o

Svenska fälttävlans laget tog brons :banana:

Irland slutade på 7.e plats :o

Sug på den du :D
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vad är det för trams? Om irländska landslaget lyckas eller ej på EM i Ft har väl inte med kvaliten på svenska ponnyryttare att göra? Kom upp ur snadlådan nu, innan detta spårar ur totalt!
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
Det låter ju väldigt positivt att få rida och träna så mycket hästar som Richard gör. Men hela kulturen i Sverige är ju annorlunda. Det finns ju barn som har liknande omständigheter men deras föräldrar är ofta hästhandlare, har egen ridskola eller föräldrar som är väletablerade tävlingsryttare tex.

Jag försöker låta min dotter rida på det sättet och jag är varken hästhandlare, tävlingsryttare eller har ridskola. Det handlar om att prioritera och att satsa på barnen. Min dotter rider hästar som är till salu, så många hon hinner. Det ger rutin. Att hoppa av en ponny och genast hoppa upp på nästa som ska ridas på ett annat sätt lär henne massor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vet inte om det här är rätt forum, men vi provar. :) Jag har funderat en del då det diskuteras väldigt mycket om för stora...
2
Svar
23
· Visningar
2 373
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp