Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
I de lägre divisionerna anser jag att ALLA som är intresserade skall få vara med. Klubben kan anmäla flera lag och låta alla ryttare delta i minst en omgång.

Det tycker inte jag. Förra året var det ponnyryttare som inte ens börjat tävla som skulle rida allsvenskan div 2 (hoppning). Någonstans måste man sätta en minimi-tröskel. Felfri i LB under året eller något. Om man ska kunna delta i div 2 bara man hjälpligt kan styra runt och man sedan ska klara av LA för div 1 så undrar jag var alla de där emellan ska bli av. Men det är en diskussion vi kan ta under tävling.

Faktaruta: I skånedistriktet får man från i år inte anmäla mer än ett lag till div 2 (hoppning).
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Snuffsan skrev:
Vad är det för trams? Om irländska landslaget lyckas eller ej på EM i Ft har väl inte med kvaliten på svenska ponnyryttare att göra? Kom upp ur snadlådan nu, innan detta spårar ur totalt!

:banana: :bow: :banana: :bow:

Kan bara hålla med...
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det kallas IRONI Snuffsan och Ancan
Jag orkar helt enkelt inte debattera mer med Ramonarunds då hon enligt min mening inte håller sig till fakta. Läs hennes tidigare inlägg på tråden angående svenska ryttare en gång till... De beskrivs inte så smickrande och att utpeka en ryttare vid EM som får en vägran som pinsam... vad var det som ni kallade det...sandlåda. Allt är inte svart eller vitt...
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
Jag orkar helt enkelt inte debattera mer med Ramonarunds då hon enligt min mening inte håller sig till fakta. Läs hennes tidigare inlägg på tråden angående svenska ryttare en gång till... De beskrivs inte så smickrande och att utpeka en ryttare vid EM som får en vägran som pinsam... vad var det som ni kallade det...sandlåda.
Jag skrev att det var pinsamt nar ponnyryttaren ramlade av, eftersom han satt och sov pa ponnyn. Hade han varit koncentrerad, ridit an pa hindret och en olycka skett hade det varit helt ok. Nar man rider pa EM och dessutom pa de hojderna, sa tycker jag att det ska vara lite mer professionalism och koncentration. Lite mer vilja att gora bra ifran sej.

Allting ar inte svart eller vitt, speciellt inte nar det ar olika personer med olika asikter som diskuterar ett amne. Men istallet for att forsoka forsvara ditt hemland in det sista kan du kanske forsoka vara lite sjalvkritisk ocksa. Glom inte bort att jag ar svensk och aven varit ponnyryttare en gang i tiden, och givetvis vill se att det gar bra for Sverige.
Jag har arbetat med hastar i flera olika lander, USA, Tyskland, England, Frankrike, Irland mfl och jag anser fortfarande att de svenska barnen ar bland de samre. I USA ar barnen heller inte speciellt duktiga, men de har en helt annan ridning i USA an vad vi har i Europa, sa det ar lite annorlunda dar.

Jag tycker att jag haller mej till fakta, och visst gjorde Irland inte alls speciellt bra ifran sej pa EM 2004, men jag har heller aldrig jamfort de 2 landernas EM resultat. For borjar jag gora det, sa vet jag med all sakerhet att Sverige inte ligger sa bra till genom aren. Och nar det gar bra for Sverige sitter barnen pa fardiga importer!! Visst finns det en och annan svenskavlad ponny som ocksa havdar sej och som det gar bra for i internationella sammanhang, men majoriteten ar de internationella ponnierna som rids av svenska barn, ar importer.

Det ar ledsamt att se att de svenska ryttarna inte forsoker rida sa mycket svenska hastar de kan. Det ar ju bra marknadsforning for Sverige!!
Pa Irland ar gemeneman emot importer av tyska/franska/hollandska varmblod....da de anser att den irlandska hasten ar precis lika bra och om forandringar behover goras, sa gors det med irlandska hastar i avel och tavling.
 
Senast ändrad:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Okey då Ramonarunds, one more time ;) . Det var det jag var ute efter, alltså ...Jag anser också att vi svenskar kan lära oss mycket av att titta på hur andra länders ridkulturer är. MEN vi kan oxå lära andra en del. Jag upplevde nog dina inlägg som lite väl enkelriktade till irlands favör så det var därför jag satte "taggarna ut". Det finns ju som du har beskrivit en del goda sidor i den irländska "skolan", men visst har den baksidor? Långt ifrån alla irländska importer som kommer hit är i god fysisk kondition, kanske tillföljd av hård ridning och relativt snålt med foder, magra beten mm? Har själv köpt sådana hästar och en del har gått att reparera, andra inte. Det jag kan säga positivt är att samtliga hästar har haft ett gott psyke och hjärtat på rätta stället. Jag trodde att det berodde på rätt hantering av kunniga människor i från början men det är ju tydligen beroende på att de svåra hästarna aldrig lämnar irland? Det finns fördomar mot irländsk ridning tex att de inte kan markarbeta hästarna och att en inriden irländsk import "är en häst som kan hoppa en bana efter att ha fått sina fiskar varma av en tuff men okänslig ryttare". Detta är inget jag själv ställer mig bakom men det cirkulerar alltid rykten kring olika ryttare/nationaliteter som du vet. Eftersom jag dagligen umgås med en del av de svenska EM-ryttarna ville jag försvara dem. De jobbar stenhårt, rider och tävlar jämt och är i mina ögon värda all respekt. Kanske vi inte är så olika ändå om vi kan disskutera på en saklig nivå och lära av varandra?
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Då har du nog missuppfattat ordet ironi. Men håll på i sandlådan bara. Själv tappade jag allt intresse för tråden.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Min 9-åriga dotter tävlade för några helger sedan i en tävling hon vatt med på sen hon va 6 år. Hon gick inte vidare till "andra uttagningen" av 3 men hon va så glad när hon kom från banan så hon strålade. Hon jämförde hästen från föregåeende år och så bra som i år hade hästen aldrig gått. :) .
Jag blev varm inom mej och tänkte vilken underbar dotter jag har, hon har vid 9 års ålder redan förstått att det är inte att vinna som är det viktigaste, utan känna att man gör sitt bästa och har kul :bump: .
Mvh
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
Långt ifrån alla irländska importer som kommer hit är i god fysisk kondition, kanske tillföljd av hård ridning och relativt snålt med foder, magra beten mm?
Ja, det stammer. Men kom ihag att inte alla transportoter ar speciellt bra heller, och manga ponnier tappar MYCKET kondition och halsa under resan. Aven de duktiga transportbolagen har en och annan lite kansligare hast eller ponny som tar resan mycket daligt. Har sjalv haft ponnier i tip topp fysik innan de rest, for att komma fram i Sverige som vrak. De aldre ponnierna, som tavlat mycket tar resan mycket battre an de unga.
Snalt med foder vill jag inte saga att irlandarna i genem ger. De ger for mycket. Man kan inte sa mycket om foder och man tycker om nar hastarna ar lite smafeta, sa man fodrar pa dem regalt.
Vara hopp-hastar gar ju pa bete under vintern, vilket gor att de ibland kan se lite skruffiga ut under vintern. I Sverige koper man hastar pa hosten och pa varen, och nar hosten kommer ska vara duktiga hastar egentligen ga ut pa bete och fa vila - men det berattar ingen for svensken och svensken sjalv kan ju inte fatta varfor hasten inte alls fungerar nar den kommer till Sverige!

Det jag kan säga positivt är att samtliga hästar har haft ett gott psyke och hjärtat på rätta stället.
Jag trodde att det berodde på rätt hantering av kunniga människor i från början men det är ju tydligen beroende på att de svåra hästarna aldrig lämnar irland?
Det jag menade med den komentaren var att de svarridna hastarna inte saljs till Sverige. De flesta irlandare ar mycket trevliga i alla hantering och har ett bra psyke. Irlandarna ar mycket kunniga i hasthantering....jag kan inte saga annat. Jag larde mej mer pa 6 manader pa Irland, an vad jag gjort under hela min uppvaxt och hastliv i Sverige. Mycket av hanteringen ar val det att irlandarna tar for givet att allting ska ga bra, sa de gor ingen stor grej av att hasten ska skos for forsta gangen, ridas in osv osv.

Det finns fördomar mot irländsk ridning tex att de inte kan markarbeta hästarna och att en inriden irländsk import "är en häst som kan hoppa en bana efter att ha fått sina fiskar varma av en tuff men okänslig ryttare".
Det finns fordomar mot allting. Men visst kan kanske vissa irlandare inte sa mycket markarbete som en jamnarig svensk ponny kan. Man har inte alls samma synsatt har som man har i Sverige, dar man tycker att om ponnyn ska hoppa LA sa ska den kunna LA dressyr ocksa. Dressyr finns inte pa Irland, utan det ar skolning infor hoppningen. De flesta ponnier gar i form och gor det den ska, och gor sina byten, men man har inte sa hoga krav. Tvartom ryktet sa har irlandarna massor av kansla, men det ar nog for att de flesta inte har regelbundna tranare och rider valskolade hastar fran borjan. Oftast far barnen en laromstare och sa fort de kan sitta kvar i sadeln och hoppa en liten bana, borjar de rida ungt.

Dock sak det sagas att manga outbildade hastar och ponnier saljs till Sverige. Sedan sager handlaren att den har gjort det och det och tavlat sa och sa mycket. Det ar darfor livsviktigt att nar man koper en tavlingsponny fran Irland som ska ha tavlat, sa ska man fa passet med. I passet finns en avdelning for registeringar i olika forbund, och ar ponnyn inte reggad i SJAI (Show Jumping Association of Ireland) sa har ponnyn inte tavlat "riktiga" tavlingar. Den har kanske tavlat nagon klubbtavling, men det tycker inte jag ar en tavlingsponny! :angel:

Kanske vi inte är så olika ändå om vi kan disskutera på en saklig nivå och lära av varandra?
Ja, det tror jag verkligen. Flera av de irlandska barn som jag tranar har fatt aka till Sverige och ridit och aven tavlat. Tyvarr kommer de flesta hem med en asikt att de flesta svenska barn ar daliga ryttare som later sina ponnier vagra ut sej pa tavling. Pa Irland ar man mycket hardare mot ponnierna, det ar sallan nagon ponny som vagrar ut sej har. Men det ar nog det jag forsokt saga hela tiden, svenskarna rider inte tillrackligt - de sitter mest bara dar. Tyvarr. ALLA svenskar skulle komma over till Irland och rida jakt, det skulle gora sa mycket nytta. Skicka garna over dina barn under vintern, sa ska vi gora riktiga ryttare utav dem!! :) ;) :D

Varfor blir alltid m ina inlagg sa langa?? :crazy: ;) :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Jag håller med dig om att en tuff ryttare inte behöver sakna känsla. Det krävs ju en viss hårdhet för att uppnå resultat, hästarna behöver en bestämd ledare. Sedan är väl jag lite färgad av det svenska synsättet att det ska trimmas dressyr ordentligt... Angående fodring av hästar har jag ofta funderat kring att när man ser bilder från tex Cliften show är alla connemaror i nästintill överhull medans mina importer har varit magra vid ankomsten till Sverige, det är nog som du säger att transporten tar ut sin rätt och att hästarna gått hårt innan på säsongen. Jag är generellt för irländska hästar, pga deras goda lynne och hoppförmåga, men har känt mig blåst pga bristande fysik hos de hästar jag ägt tidigare. Därför har jag nu gått en gyllene medelväg och köpt en svenskfödd connemara med helt irländsk stamtavla. Snacka om att plocka russinen ur kakan :) ! Jag tror nog att min dotter skulle slå dubbelvolter av lycka om jag erbjöd en resa till Irland med inbyggd ridutbildning, så vem vet? Fridens liljor Summer San
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det var synd att du blev så avskräckt att du tappade intresset för tråden...Jag tänkte besvara en del ändå, i fall du kanske tjuvkikar ändå.... ;) . Jag tror säkert att du satsar på dina barns ridning och som jag skrev finns det barn i Sverige som har liknande omständigheter som de irländska, men det är inte lika vanligt här. I mitt distrikt får man anmäla tre lag per klubb i div2, så det finns utrymme för ganska många ryttare, trots detta toppas lagen och klubben anmäler endast så många lag som man har konkurrenskraftiga ryttare till. Det tycker jag är synd då det borde finnas utrymme för lite mindre rutinerade ryttare också. Övning ger färdighet... Jag tycker det är okey att rida div2 i flera år om man av olika skäl inte är redo att ta steget till div1. Jag tycker också att en del av det här med att engagera sig i barnens ridning är att se till att reglementen mm är utformade på ett sådant sätt att den stora bredden av ryttare får en chans. Det tar olika lång tid för knoppar att slå ut.....Så upp till kamp mot skånedistriktet alla mammor!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

ramonarunds skrev:
Ja, det stammer. Men kom ihag att inte alla transportoter ar speciellt bra heller, och manga ponnier tappar MYCKET kondition och halsa under resan. Aven de duktiga transportbolagen har en och annan lite kansligare hast eller ponny som tar resan mycket daligt. Har sjalv haft ponnier i tip topp fysik innan de rest, for att komma fram i Sverige som vrak.:

Men ska vi då bara sitta och acceptera detta? Och som köpare/spekulant i sverige så ska vi INTE PROVRIDA hästar"som kom från irland igår, det är därför den är tunn och stressad nu "... Tro mig, den ursäkten har jag hört,inte bara en gång...

ramonarunds skrev:
Vara hopp-hastar gar ju pa bete under vintern, vilket gor att de ibland kan se lite skruffiga ut under vintern. I Sverige koper man hastar pa hosten och pa varen, och nar hosten kommer ska vara duktiga hastar egentligen ga ut pa bete och fa vila - men det berattar ingen for svensken och svensken sjalv kan ju inte fatta varfor hasten inte alls fungerar nar den kommer till Sverige:

Lite skruffiga... :confused: mmm. Det var intressant att höra hur hästhållningen är där hos dig. Men vad beror det på att många importer (särskilt från Irland) växer runt fem cm de första månaderna i sverige??? Och detta gäller även en hel,del ponnyer i sex-sjuårsåldern. Beror det på hur olika fodringsrutiner vi har , eller??? Har alltid undrat detta.

Självklart förstår även jag att det i Irland, precis som i Sverige finns mer eller mindre seriösa som handlar med hästar...
Jag har haft en hel del att göra med duktiga irländare, och har stor respekt för deras kunskaper, men har även sett baksidorna i landet...
Och tyvärr så handlar väl oseriösa svenskar med oseriösa irländare... "folk av samma skrot och korn" vet du väl...

Jag avslutar den här diskutionen med att konstatera att en en gång bytte en tråd helt och hållet vändning.... men diskutionen blev ju trevlig ändå...
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det ÄR problemet ibland att få över hästarna över Nordsjön som jag har förstått det - man måste invänta rätt väder och då kan de bli kvar i England ganska lång tid innan det funkar, jag vet en som tog hem en massa ponnyer och de blev kvar i två månader för att vädret inte funkade, det är klart att de hästarna tappar i kondition då.

Min irländska ponny var inte snygg när hon kom därifrån, men det gick att se att det var en bra ponny iallafall, även om hon var smal och omusklad så kunde iallafall jag se kvaliteterna. Även om hon har ändrat sig på vissa punkter vartefter musklerna har kommit och det har inte varit till det sämre. Men hon växte inte på höjden.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

*knapplån*

Vill gärna påminna om att forumet är Barn och ämnet (ungefär) Ponnymammor.

mandalaki/moderator
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

ancan skrev:
Men ska vi då bara sitta och acceptera detta? Och som köpare/spekulant i sverige så ska vi INTE PROVRIDA hästar"som kom från irland igår, det är därför den är tunn och stressad nu "... Tro mig, den ursäkten har jag hört,inte bara en gång...
Givetvis ska man inte provrida en hast som kom fran Irland igar. Jag sager till alla mina kopare att lata hasten bara ga i hagen i minst en vecka efter resan, for att vila upp sej och fatta vad som hant.
Att vissa gar ner i vikt pa resan ar oundvikligt och inte nagonting man kan veta innan de star pa transporten. Daremot ska man som kopare INTE acceptera att saljaren kor over hastarna sjalv, utan det ska vara med ett etablerat transportforetag som har regler att folja.
Jag anvander mej numera bara av ett foretag, da jag anser att de ar bast pa marknadn pa transporter till Sverige. Jag vet att de fodrar och viktigast av allt, ger hastarna vatten under resan.

Lite skruffiga... :confused: mmm. Det var intressant att höra hur hästhållningen är där hos dig. Men vad beror det på att många importer (särskilt från Irland) växer runt fem cm de första månaderna i sverige??? Och detta gäller även en hel,del ponnyer i sex-sjuårsåldern. Beror det på hur olika fodringsrutiner vi har , eller???
Med lite skruffiga menade jag att de far lang pals och att jag inte trimmar till dem. Dessutom tappar de mer muskler pa vintern nar det ar kallare, an vad de gor pa sommaren nar det ar varmare, sa vissa kan se lite skruffliga ut, men ar fortfarande halsosamma individer. Foder far minsann hastarna och avmaskningar likasa. Daremot bryr jag mej inte om att ta in och tvatta hastarna som gar pa bete!! :)

Vaxer de 5-6 cm nar de kommer till Sverige??
Det har jag aldrig varit med om, och jag har salt flera hundra ponnier och hastar till Sverige!! Nagon har vaxt ur sin kategori med nagon cm, men da har det varit en ungponny som varit pa gransen i alla fall. Inte har nagon vaxt 5 cm i alla fall!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vet inte om det här är rätt forum, men vi provar. :) Jag har funderat en del då det diskuteras väldigt mycket om för stora...
2
Svar
23
· Visningar
2 373
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp