Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Status
Stängd för vidare inlägg.

ancan

Trådstartare
Angående diskutionen om att hitta bra ryttare till våra uppfödningar...

När tärningen ändå är kastad... :angel:

Alldelles för många mammor "tävlar" igenom sina barn i dagens sverige!

Om ni inte hade möjlighet/kunskap att bli "stora" inom ridsporten själva, "tvinga" inte era barn att bli det...

Visst finns det talanger bland ponnyryttare, men allt för många har mammor som agerar experter... :eek:

Ännu värre. En god :confused: bekant till mig lyckades rida SM i dressyr ett år i mitten av 70 talet... Emellanåt tar hon fram sina rosetter och talar om för sina tonårsdöttrar: -Att när jag var i er ålder tävlade jag SM. Och ni har ännu inte kommit över regional nivå...varför har ni inga ambitioner...

Det är så man blir mörkrädd.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

:bump: Här hoppar jag in och ser fram emot en spännande debatt! :bump: Du har helt rätt Ancan, vissa föräldrar uppför sig otroligt plumt mot sina barn... På ponny SM för några år sedan var det en mamma som fick ett totalt frispel när hennes barn skulle rida och grät och skrattade om vartannat. I min enfald trodde jag att hon var orolig för att det skulle hända någon olycka eller så på den maxade SM banan och försökte därför ge mitt stöd. Men det visade sig att hon enbart var orolig för att de inte skulle vinna.... :smirk:

Det är svårt att stötta sitt barn på ett bra sätt men detta är något man som förälder måste arbeta med hela tiden. Att utvecklas som ryttare tar många år och det kommer att bli många misslyckanden på vägen. Det är då det gäller att hålla huvudet kallt och vända det till något positivt för barnet.Hjälpa dem att se det som en erfarenhet inför nästa tävling eller kanske som en lärdom inför nästa ponny. Har också hört föräldrar klaga över att de investerat så mycket pengar och tid och då kan man väl begära att barnet skall prestera något också? Jag anser att man kan begära att barnet skall ta ansvar för sin häst och visa intresse men man kan inte begära framgång på tävlingsbanan. Det viktigaste är väl att barnet har roligt och att man inte helt förstör relationen till barnet genom att pressa och kräva mer hela tiden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Håller helt med dig, det är skrämmande. Nu är jag ju ingen ponnymamma, utan yngre son som rider stor häst istället. Själv anser jag det är bättre atrt dom kommer runt. Sedan om dom vinner eller inte, spelar ingen roll. Bara hästen känns fin, och att ryttaren är nöjd (vilket vissa aldrig blir) men min son är nöjd för minsta lilla och det är jag tacksam för. Sedan kommer ju deras tid också, inget man som mamma skall tjata fram tycker jag. Låt det ta den tid det tar.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Borde inte denna ligga på "tävling" eller "barn"?

Men visst finns det föräldrar som lever genom sina barn. Jag har själv hört föräldrar säga saker som att "X ska åka och glänsa lite på SM". Men det är ju ett problem även på lokal nivå, det finns föräldrar som beter sig mindre bra där också.

Min dotter hade som mål under sina första tävlingar att inte komma sist och komma ihåg banan. Nu är det att få bättre resultat och SÅ SMÅNINGOM kliva upp ett snäpp till regionalt.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vissa tränare ökar också pressen på barnen genom att redan i Div 3 toppa lag och se segern som målet istället för att fokusera på lagsammanhållning och att kämpa väl. Jag har som lagledare fått kritik av barnens tränare för att jag inte toppat lag tillräckligt. De aktuella barnen hade inte haft några större framgångar individuellt men lyckades i lag ta sig till division 2 final i hoppning och vann dessutom en deltävling... Är det ett misslyckande?? Jag anser att just dessa tävlingar är några av de mest minnesvärda jag varit på. Glada barn som överträffat sig själva och omgivningens förväntningar slår det mesta!!! :banana:
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ridsporten är ju alldeles för dålig på detta med teamkänsla och lag...De flesta lag tycker jag "toppar" oavsett vilken division de rider i. Jag tror faktiskt att fler pappor skulle behöva engagera sig som lagledare, de har ofta en anna sportslig bakgrund än vad alla mammor har.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ja det borde helt klart finnas en annan inställning och teamkänsla inom ridningen! Ibland känns det som att barnens energi är slut efter att de konkurrerat inom laget i kvaltävlingar mm för att överhuvud taget få ställa upp och representera sin klubb. Har också upplevt uttagningar till lag som väldigt orättvisa ibland. Vissa barn har fått direkt tillträde till laget på grund av att de tex är tränarens barn eller lagledarens barn, medans andra med bättre meriter fått kämpa i kvalklasser mm för att få en plats...Vad lär sig barn av en sådan dubbelmoral? Vi föräldrar bör ta i med hårdhanskarna mot sådant osportsligt beteende och stötta våra barn och uppmuntra dem istället för att pressa dem till goda resultat så att de kommer med i laget och kan uppfylla VÅRA drömmar. Min dotter och hennes kompis var nyligen ytterst tveksamma till att delta i ett lag pga att de ville tävla TILLSAMMANS med sina kompisar mot andra klubbar, inte konkurrera ut varandra i kvaltävlingar....Om barnen kan vara så förnuftiga borde väl vi vuxna kunna ha mindre prestige och kunna glädjas åt egna och andras framgångar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Vissa klubbar har ju klara och tydliga "regler" nedskrivna för detta med hur lagen ska fungera just för att det inte ska bli tjafs efteråt. Det är bra om det klargörs hur uttagningen till laget går till och vad som anses som meriterande.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ja det är viktigt att det finns regler för hur laguttagningar skall genomföras inom klubben. Tycker personligen att div 2 är en lek medans div 1 och uppåt skall ha ett högre inslag av tävlingsmoment. Jag tycker att det är viktigt att uppmunta och stötta även de ryttare som av olika skäl inte kommer att nå eliten.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Jisses, vilka idioter det finns.

jag är sån att jag tror inte att det gagnar ungen att köpa en kanonponny som redan gjort allt, inte ridmässigt iallafall. Det ställer bara en massa krav på dem att de skall vara minst lika bra som föregående ryttare.

Jag är tvärtomig, mina barn får knappt tävla alls. Mycket för att det verkligen skall bli minnesvärt att få tävla, gör man det var och varannan helg blir inte varje enskild tävling en milstolpe. Jag ser tävlingen som en sorts avstämmning på utbildningsnivå.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det var inte länge sedan jag var ute med min ungponny på en lokal hopp och en pappa kom fram till mig och skällde på mig för att jag som vuxen stal priser från barnen :eek: Han hade inte fattat något och det tog lång tid för mig och överdomaren att förklara vad det innebar att tävla avd B...
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Antar att du lånade min knapp. Annars fattar jag inte vad jag har sagt som får dig att svara mig så här.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Sorgligt ! De kan inte ens reglerna....

Tävlingsmognad är ju rätt viktigt tycker jag om hela grejen skall gagna ungen. De flesta t ycker ju att det är kul att tävla, men när det blir ett enda rosettplockande så är det helt värdelöst tycker jag. VARJE tävling borde vara en lärdom inget annat.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Jag tror arligt talat inte att det ar ponny-mammorna som forstor sina barn, daremot tror jag att det faktiskt inte finns tillrackligt med konkurrens for att hoja kvaliteten pa barnen. Dessutom ar manga foraldrar inte tillrackligt kunniga for att hjalpa barnet med ridningen om nagonting inte fungerar, eller ens har kunskapen att sitta upp sjalv i 20 minuter och rida till ponnyn lite om de inte kan lara ut.

Det ar inte ok att ett ekipage ska vinna bade A-finalen, B-finalen pa SM. Konkurrensen maste vara hogre an sa!!
Det finns jattebra ponnier i Sverige, tyvarr finns det inte lika manga bra ryttare som kan rida de duktiga ponnierna.
Jag tror att barnen behover mer enskild traning, grupptraning ar inte sa effektivt och for nagon hundralapp mer far man enskild traning. Da behover man inte heller trana varje vecka, eftersom man far mer uppmarksamhet aven om man tranar varannan vecka for tranare. Dessutom maste faktiskt de vuxna se om barnen lar sej nagonting hos tranaren de gar till!!
Jag ser manga manniskor som antingen byter och byter tranare hela tiden for att tranaren sager saker de inte vill hora, till de som aldrig byter, aven om de inte blir battre. Vi vuxna maste se till att vi far utbyte av pengarna vi lagger pa traningen. Att ga till en tranare som inte ar bra, eller att ha ett barn som inte lyssnar pa sin tranare ar som att kopa bio-biljetter men inte ga for att se filmen!

Dessutom sa maste man se over barnen och deras traning hemma. Jag tycker att jag hor hela tiden att man inte kan hoppa en ponny mer an en gang i veckan. Varfor itne da?? Du behover ju inte hoppa banor pa 1.20, men i alla fall nagra sprang pa 70-80 cm ett par ganger i veckan. Avsluta ett dressyrpass med en skritt i skogen och hoppa over ett par stockar! Vad som helst, bara man hoppar. Dessutom gillar jag inte nar man redan i januari har vecko scheman till maj...man arbetar ju pa vad ponnyn behover arbetas pa, inte pa ett generellt schema!

Dessutom maste foraldrarna bli battre, sa att de kan hjalpa i den vardagliga skolningen. Se till att barnen kan rida, inte bara sitta dar och se ut som att de gor nagonting, bara for att de har lodrata sisten och haller handen stilla.

Svenska barn ser bra ut, men egentligen ar de inte ett dugg effektiva ryttare. Det galler aven vuxna iofs.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

summer san skrev:
Ja det borde helt klart finnas en annan inställning och teamkänsla inom ridningen! Ibland känns det som att barnens energi är slut efter att de konkurrerat inom laget i kvaltävlingar mm för att överhuvud taget få ställa upp och representera sin klubb. Har också upplevt uttagningar till lag som väldigt orättvisa ibland. Vissa barn har fått direkt tillträde till laget på grund av att de tex är tränarens barn eller lagledarens barn, medans andra med bättre meriter fått kämpa i kvalklasser mm för att få en plats...Vad lär sig barn av en sådan dubbelmoral? Vi föräldrar bör ta i med hårdhanskarna mot sådant osportsligt beteende och stötta våra barn och uppmuntra dem istället för att pressa dem till goda resultat så att de kommer med i laget och kan uppfylla VÅRA drömmar. Min dotter och hennes kompis var nyligen ytterst tveksamma till att delta i ett lag pga att de ville tävla TILLSAMMANS med sina kompisar mot andra klubbar, inte konkurrera ut varandra i kvaltävlingar....Om barnen kan vara så förnuftiga borde väl vi vuxna kunna ha mindre prestige och kunna glädjas åt egna och andras framgångar?


Det där gäller inte bara barn utan förekommer även på seniornivå ändå upp till toppen :smirk:
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

So sorry shady, vet inte hur jag gjorde för att det skulle bli så? :o
Vadå låna knapp?!?
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Det är lungt.

Låna knapp brukar man skriva om man svarar någon annan fast man inte trycker på deras. Hänger du med?
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

När var du i Sverige senast Ramonarunds? De flesta unga ryttare jag känner till har både en och flera tränare de rider för och de rider oftast i grupper om en/två stycken i dressyr och max fem stycken i hoppningen. Väldigt många ryttare på regional/ nationell nivå har flera mycket bra ponnyer och föräldrar som tillhör eliten inom ridsporten i Sverige. Dessutom har fälttävlan blivit allt mer populärt så många ryttare behärskar nu för tiden alla tre grenarna. Sedan finns det förståss den gruppen jag skrev om på den andra tråden...som hoppar högt men ej rider något vidare i övrigt. Menar du att alla föräldrar skall lära sig rida eller vad? Det man som förälder kan göra är som du säger skaffa de bästa tränarna och stötta med det man är kompetent till.
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

ramonarunds skrev:
Jag tror arligt talat inte att det ar ponny-mammorna som forstor sina barn, daremot tror jag att det faktiskt inte finns tillrackligt med konkurrens for att hoja kvaliteten pa barnen. Dessutom ar manga foraldrar inte tillrackligt kunniga for att hjalpa barnet med ridningen om nagonting inte fungerar, eller ens har kunskapen att sitta upp sjalv i 20 minuter och rida till ponnyn lite om de inte kan lara ut.

Hur skulle det se ut om jag klev upp och red b-ponny :eek: (Fast jag kan erkänna att jag en gång ridit den ena ett varv på volten i rent uppfostringssyfte när barnet var litet....) Dock anser jag mig kunna stå vid sidan om och hjälpa till emellan träningarna. (Då barnet rider ensam 40-60 minuter dressyr, detta sker minst en gång i veckan)
 
Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"

Ramonarunds skrev också i den andra tråden att det är skillnad att rida MSVA som 7-8 åring än att rida lokal LB som trettonåring. Det är det förvisso... men hur många 8 åringar gör det på Irland :angel: Det finns ju många duktiga ryttare här i Sverige som rider MSV i tioårs åldern, men 7 år låter väldigt osannolikt, även för en Irländsk supertalang?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vet inte om det här är rätt forum, men vi provar. :) Jag har funderat en del då det diskuteras väldigt mycket om för stora...
2
Svar
23
· Visningar
2 373
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp