Bukefalos 28 år!

fölkontrakt

S

sizodeso

blev erbjuden att köpa en två-årig sto med föl kontrakt är det någon som vet mer vart man kan vända sig för att kolla rimligheten? hur tidigt får hon ta föl på unghästen, hur många föl ska hon ha? hur påverkar det priset för köpet av stoet? .. tack!! =)
 
Sv: fölkontrakt

Tror inte det finns någon direkt "regel" utan du måste själv avgöra om det är rimligt för dig. Tänk dig för noga, jag skulle personligen inte gå med på mer än ett föl och det inom en viss tid. Köper jag en häst är det ju för att kunna använda den och kommer då en f.d. ägare och säger att nu ska hästen betäckas försvinner alltför mycket tid för mitt mål. Fråga dig själv vad du kan tänka dig gå med på...och skulle du nappa på detta, se till att allt är nedskrivet så att du inte får otrevliga överraskningar.
 
Sv: fölkontrakt

Jag hade inte gått med på dealen ö h t, jag är allergisk mot inskränkningar i äganderätten.

Vad händer om du inte kan behålla hästen? Risken finns att det blir sett som kontraktsbrott och kan kosta dig pengar för säljaren lidna skada.

Vad händer om du p g a omständigheter inte kan hålla dräktigt sto/sto med föl uppstallad?

Extra kostnader p g a dräktighet - vem står för dem?

Vad händer om stoet kastar/inte blir dräktigt och säljaren anser att du är skuld till detta? Och anser att du bör flytta hästen för att optimera chanserna för dräktighet? Nya stallplatsen 3000 kr dyrare/månad?

Det finns mycket som är tolkningsfrågor i såna här fall, och det går aldrig att klart avtala sig till alla punkter som kan uppstå.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 794
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 525
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: linlar1
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp