Visst är det roligt? :angel: :meh: Vi måste ju dels kolla upp så namnet inte finns inom en 20 års period har jag för mig att det är men allra helst ett namn som inte finns alls i databasen.

Så det har genom åren blivit
Omaha Beach
Malibu Beach - strandtema plus att min Pappa är historieintresserad där av namnet Omaha.

Sen blev det en
May Grace - född i Maj.
June Grace - född 1 juni och helsyster till May.

Och förra året blev det en Maggie Grace. Maggie hade jag redan bestämt mig för innan hon föddes skulle bara övertyga Pappa också :angel: Men han tyckte hon var en Maggan.

Nu står det helt stilla, allt jag vet är att Grace ska vara kvar. Det har blivit lite av vår grej känns det som, köper man en häst härifrån ska man veta vart den kommer ifrån. Och då Pappan till årets avkomma är Fransman ( importerad för sin stam till Sverige 🤤) så funderar jag på något fransk klingande. Men som sagt står helt stilla ..
Bonjour Grace
Bientôt Grace
Supreme Grace (kanske finns redan?)
Nuit Grace


Min franska är visst lite ringrostig, kom jag på...
 
Mitt sto heter Calendar Girl. Nej, googla inte det, ni vet inte vad ni får upp…
Fölet bör heta något på Cal eller Car och gärna vara en stad/by/nationalpark eller nåt sånt, jag gillar att resa…
Jag hade valt Carillo för vår hingst om inte ett av barnen så jättegärna ville ha ett annat.

Så jag gav mig.

Jag tycker ändå att Carillo är ett jättebra namn, och sörjer lite att det inte blev det.
 
Stona n på E: Esmeralda Är väl någon karaktär i Disney tror jag (Ringaren från Notredamn kanske?), jag har i alla fall döpt en katt till det och alla mina katter heter från Disney.

Jag tar gärna emot drickbara namnförslag på F. Helst ett namn som fungerar både på engelska och svenska, fölets mamma heter Out of Lemonade, kallas för Lemonaden. Min favorit just nu är Out of Frappuccino, men även typ Out of Free Champagne kan vara aktuellt. Hingst namn har jag inga än...
Fromage eller Float (soda pop with icecream)

Eller

Fruit Juice
Funky Soda Pop
 
Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu.

Mitt sto kommer ursprungligen från M-linjen på Gotland (Sindarve) och delar av den finns kvar där idag. Alla, både ston och hingstar, heter något som börjar med M. 2019 föddes tex Sindarve Malte och 2016 Sindarve Mio. Det är en stofamilj som är känd för att lämna väldigt okomplicerade ”lagom” fjordhästar, vilket gjort att de flesta ston gått i verksamhet och familjen därmed börjar bli liten (delvis därför jag betäckt).

Men Ariels (som mitt sto heter) mormor bröt traditionen, hon fick namnet Aila. Mamma till Ariel heter Andra och alla avkommor efter Aila och hennes halvsyster Athena heter nåt på A (även hingstarna).

Gott så. När Ariel fick sitt första föl gick jag helt emot det och hingstfölet fick ett namn på R efter sin pappa Rex.

Så nu hade jag bestämt namn (några olika) där stofölet får namn på A och hingstfölet på T (efter pappa Temperament).

Men nu börjar jag vackla. Har ett urgulligt namn på T till ett sto, som är helt unikt iaf i blå basen och blup. Som anspelar på pappan (ev. blev 2021 hans sista säsong i avel).

Fast jag hade ju tänkt att stofölet skulle heta Akvileia, kallas för Leia (för det är Ariel baklänges minus R:et) och givetvis också vara en prinsessa.

Samtidigt känns inte hingstnamnen jag tänkt ut (Triumf, Tiggr, Triton, Tempest) helt klockrena.

Idag började jag prata med min mamma om hur allt med fjordhästarna började och att den första fjordhäst jag ridit hette Alfons. Som är ett perfekt namn då jag såklart vill ha fiktiva personer (vilket ju Akvileia inte är).

Så nu har jag totalt tappat det och börjat fundera på namn på M. :banghead:

Hjälp!
Jag tycker Mums vore ett fint namn på en fjording med lite aptit.

Vad tror du om det?
 
Puttar upp denna tråden, vad finns det för magiska figurer, eller evt magiska termer, på M som kan funka som hingstnamn? Har en förkärlek för Harry Potter, men är även öppen för andra förslag.

Hittils har jag kommit på:

- Malfoy
- Magorian
- Marauder
- Merlin

Men måste ju finnas flera som jag missat?
Muffilato
Mundungus
Mervolo
 
Jag var tvungen att googla på Funky soda pop 🙈 Tur att det är ett par månader kvar så jag hinner fundera mer. Finns ju många fler namn än jag trodde att välja på!
Funky Soda Pop hittade jag bara på själv! :cool: :angel1:

Hade Google någon uppfattning om namnet i fråga?

Kom förresten på ett namn till:
Freezy Pop

(finns faktiskt, det är de där som man lägger i frysen, typ isglass i påse)
 

Liknande trådar

Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp