Bukefalos 28 år!

För gammal?

Masqueradee

Trådstartare
När tycker ni att man är för gammal för att bli/jobba som AuPair?
Jag skulle någon gång i mitt liv vilja åka iväg till antingen Tyskland eller England som just AuPair men som det ser ut nu så kanske jag inte kan åka iväg än på ett par år.
Det var egentligen tänkt att jag skulle börja plugga till hösten igen efter en termins uppehåll, men just nu lutar det mer och mer åt att jag börjar plugga nästa höst istället. Låt oss då säga att jag läser i tre år då, då kommer jag ta min examen när jag är 26, är det alldeles för gammalt för att åka iväg? Eller bör jag kanske göra så att jag försöker åka iväg nästa år som AuPair och istället kanske tar examen när jag är 27/28 eller är jag för "gammal" för att ta examen då? Saken är den att jag inte kan lämna min hemstad/befinna mig längre bort än pendlingsavstånd på grund utav ett styrelsearbete, i alla fall fram till i början av nästa år.
Hur resonerar ni? Hur hade ni lagt upp er livsplan om ni var jag?
Ska tillägga att jag redan läst 2.5 år vid universitetet (vilket jag ångar lite grann..), lite olika kurser, men valt att inte fullfölja det spåret.
 
Nu räknas ju inte jag till "ungdomarna", men jag svarar ändå :)
Man blir aldrig för gammal!
Vet en som åkte iväg som au-pair till Australien när hon gick i pension ;)
 
Herregud, 27/28 vid examen är ju ingenting. Jag vet flera som börjat plugga vid 40+, min äldsta kurskamrat har varit 50+. :)
 
Jag åkte som au-pair när jag var 22 och då kände jag mig på gränsen till för gammal. Det är tufft att bli nedgraderad till "tonåring" igen när man redan skapat sig ett självständigt liv som vuxen. Kan dock tänka mig att det kan vara lättare om man är lite äldre än 22 och mer uppenbart "vuxen". Oavsett är det en stor fördel att ha ett boende som är separerat från familjens. Rent socialt är det även fördelaktigt att vara i åldern 18-22 för att de flesta au-pairer är i den åldern. Inte sagt att det inte fungerar om man är äldre, men man får vara beredd på att kämpa lite mer för att få ett fungerande socialt liv än vad man behöver som 19-åring.

Jag skulle rekomendera dig att åka iväg som au-pair innan examen, inte främst p.g.a åldern utan för att ett år som au-pair knappast ses som en merit i det läget du befinner dig som nyexad. Som nyexad förväntas du börja arbeta och komma ut i arbetslivet. När du kommer tillbaka från ditt år som au-pair finns det nya nyexade med färska kunskaper att anställa, vilket ger dig ett sämre utgångläge. Då är det bättre att ta studieuppehåll.
 
Hur resonerar ni? Hur hade ni lagt upp er livsplan om ni var jag?
Jag hade funderat på om det verkligen är au pair jag vill vara, eller om det bara är så att jag vill flytta utomlands för att jobba ett tag. Drömmer du om att vara au pair, eller vad är det du vill åt med den grejen? Kan du tänka dig att jobba med hästar på Irland har jag hur mycket jobb till dig som helst, så länge du är hästvan och kan rida.

Sen hade jag inte oroat mig för att ta examen och stressa fram någonting i livet. Ta det som det kommer och njut av nuet istället, vilket också innebär att jag hade sagt upp mig från styrelsen och flyttat så fort det bara gick. Why wait?
 
Det är ju verkligen inte "för gammalt" att ta examen när en är 26-28. Har flera klasskamrater som kommer vara runt 40 när vi tar examen, det är ju inget konstigt! Ha ingen ålderspanik. Om du vill vara au-pair, kör på! Min sambos farmor åkte som au-pair till USA när hon var 50+ :D
 
Läser man på aupairmom blir vissa lite skeptiska till aupairer som närmar sig 30, "då ska man ju ha egen familj" medan andra familjer inte vill ha en extra tonårsdotter och därför föredrar lite äldre au pairer.
 
När tycker ni att man är för gammal för att bli/jobba som AuPair?
Jag skulle någon gång i mitt liv vilja åka iväg till antingen Tyskland eller England som just AuPair men som det ser ut nu så kanske jag inte kan åka iväg än på ett par år.
Det var egentligen tänkt att jag skulle börja plugga till hösten igen efter en termins uppehåll, men just nu lutar det mer och mer åt att jag börjar plugga nästa höst istället. Låt oss då säga att jag läser i tre år då, då kommer jag ta min examen när jag är 26, är det alldeles för gammalt för att åka iväg? Eller bör jag kanske göra så att jag försöker åka iväg nästa år som AuPair och istället kanske tar examen när jag är 27/28 eller är jag för "gammal" för att ta examen då? Saken är den att jag inte kan lämna min hemstad/befinna mig längre bort än pendlingsavstånd på grund utav ett styrelsearbete, i alla fall fram till i början av nästa år.
Hur resonerar ni? Hur hade ni lagt upp er livsplan om ni var jag?
Ska tillägga att jag redan läst 2.5 år vid universitetet (vilket jag ångar lite grann..), lite olika kurser, men valt att inte fullfölja det spåret.

Nar jag annonserade ut ett aupair/groomjobb hos oss for ett par veckor sedan sa hade jag absolut inte tvekat att anstalla ngn som var 26. Huvudsaken ar att man tycker om barn och hastar och att man ar en ansvarsfull person. Vi ser inte en aupair som en "storasyster" utan som en annan jambordig vuxen som bor hos oss pa lika villkor. Kanske andra familjer ar annorlunda.

Obs, detta ar ingen aupair annons eftersom platsen redan ar fylld.
 
@Ramona Alltså jag skulle nog kunna tänka mig att jobba med det mesta, det känns bara som att det kanske är "enklast" att få ett jobb som just AuPair med tanke på arbetsklimatet och att jag är utbildad barnskötare, men som sagt, jag skulle kunna tänka mig att jobba i princip vart som helst med vad som helst.
Kan i princip inte säga upp mig från styrelsen, mitt samvete klarar inte av det. Senaste årsmötet så valdes nya ledamöter + ordförande in som aldrig suttit med i styrelsen här tidigare, bara 3 stycken hade tidigare erfarenhet och nu lämnar alla de styrelsen (inklusive vår vice ordförande) vilket gör att vi i princip inte skulle klara av arbetet om även jag försvinner, och det arbetet och problemet känner jag inte att jag vill lägga på alla andra. Däremot känner jag att jag eventuellt skulle kunna lämna till nästa årsmöte då de får en chans att välja in en ny person på min post.

@Sedna Lite så tänkte jag också, att det kanske blir som ett "avbrott" om jag åker iväg efter examen, för egentligen behöver jag inte AuPair-grejen som någon slags merit på CV't då jag haft andra jobb, förutom att det kanske ser bra ut att man spenderat en längre tid utomlands.

@Cherarriduracell Det var lite så jag kände, att man kanske borde ha en egen familj då, och vem vet, det kanske jag har också?
 
@Sedna
Tråkigt att du kände dig nedgraderad :-(

@Masqueradee
Jag var 20/21 när jag åkte iväg ett år till Frankrike, då hade jag redan bott hemifrån 3-4 år. Normalt hade de haft tjejer som nyss flyttat hemifrån. Rutinerna var anpassade till det, tex så skrev mamman inköpslista och gav kontanter som räckte när jag skulle handla. Pappan tankade bilen jag hade och maten de önskade var ofta halvfabrikat/enkel med få ingredienser.
Det tog dem två veckor att märka att jag var "vuxen", då kom de med ett "eget" kreditkort åt mig och instruktionen köp det som behövs, laga god mat och kör och tanka som du behöver.
Efter mig valde de en 24/25-årig tjej då de trivts med att ha någon lite äldre.

Det var inga problem med vänner heller, jag var yngst i min grupp vänner. De var mellan 23-35 år.
Man kan lätt hitta vänner som inte är Au Pairer, de flesta något större städer har någon typ av "träffa nytt folk"-arrangemang, tex via Facebook.

Med rätt familj kommer det gå utmärkt att vara Au Pair oavsett ålder.
Lycka till!!
 
Jag kan bara inflika lite snabbt att en del länder, åtminstone USA, har gränser för hur gammal du kan vara för att beviljas visum för den typen av jobb. I USA tror jag det är 26. Har även för mig att Australien har nåt liknande, men jag kan förväxla det med work and travel visum där.
Anyway, det kan vara värt att kolla upp beroende på vilket land man tänker sig. Om du tänker inom EU så är det säkert en annan femma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 571
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp