För gammal?

Sv: För gammal?

Nu tyckte åtminstone min mormor att det var direkt pinsamt att få barn så sent som vid 38 års ålder, så direkt vanligt var det inte. Jag ville mest visa att det alltid förekommit.

Om vi ser till bondesamhället skulle jag tippa på att det vanliga var att man födde sitt första barn någonstans mellan sena tonåren - några och tjugo. Men jag har inga siffror utan det är bara en gissning dels utifrån den historia jag läst och dels utifrån hur det ser ut i länder som inte kommit så långt i sin industriella utveckling som Sverige.
 
Sv: För gammal?

Det är större hälsorisker för mamma och barn.
det där får du gärna utveckla! På vilket sätt är det större hälsorisker för både mamman och barnet om mamman är lite äldre?

Jag har fyra tämligen friska barn, som jag fått mellan 34-40 års ålder. Jag har förvisso en reumatisk sjukdom men den har, så vitt jag vet, inget som helst samband med barn och graviditeter. I övrigt är även jag tämligen frisk...
 
Sv: För gammal?

Ni tar åt er så för att det är en känslig fråga och då tas allt som kritik.

Först vill jag klargöra en sak: jag har misstagit/blandat ihop dig med en annan användare (GoldenHeart) som jag ställde någon fråga till som du sen citerade och svarade på. :o Jag ser att du i ditt första inlägg utgick rätt klart och tydligt utifrån just dig själv.

MEN; jag tycker ändå att följande är ganska generaliserande/svepande och säger att du inte bara talar om ditt liv utan om en åsikt du har:

Problemet för barnet blir att man missar massa tid med sina föräldrar.
(som svar på min frågan om vad som är det riktiga problemet för ett barn att ha äldre föräldrar).

Jag känner helt enkelt att jag har mer glädje av mina föräldrar och att vi gör mer saker tillsammans nu när de är drygt 50 år än om de varit 10-15 år äldre.
Skillnaden på dig och mig är att jag har föräldrar som varit 50 och som nu är 15 år äldre. Det vill säga; jag har "facit i hand". Givetvis bara för MIN del och inte för din. Dina föräldrar kanske blir/är skröppliga vid 65, men det kan också visa sig att de blir rätt pigga pensionärer som kommer ha mer tid med dig och barnbarnen då (får vi väl hoppas!). Det hänger på så mycket MER än ålder liksom.

Saken är den att när man läser om allt som har med barn och graviditet att göra så är alltid det stående argumentet för de val man står inför att det är naturligt, bäst för barnet osv.
Men när det gäller gamla föräldrar så gäller inte det längre....vilket jag kan tycka är lite konstigt...
.... detta var väl vad som främst fick mig att undra vad du egentligen menar med dina inlägg i debatten. Du uttrycker att "allt ska vara naturligt" gällande barn och det känner jag inte igen mig i (i dessa tider av IVF-möjligheter och annat). Sen tycker du att "det är lite konstigt" att inte naturlighetsresonemanget gäller gamla föräldrar. För mig så blir det i alla fall så att jag tänker "vadå, tycker du att det borde vara annorlunda (typ; har man inte fått barn vid 38 så ska man heller inte få IVF t ex)".

Med tanke på nedanstående så fick jag ännu mer känsla av att du faktiskt tycker det borde vara så.
Jag vet inte hur man skall göra faktiskt, tänka efter före eller stå sitt kast är det som ligger närmast till hands men det är ju som sagt lätt för mig att sitta och tycka nu.

Hur kan man (jag) INTE ta det lite personligt? Det är ju en värdering, en åsikt som du framför här. Som skiljer sig från min och därför ifrågasätter jag. Men så fasansfullt att jag sitter och blir riktigt förbannad eller ledsen; nej, så är det inte. Men visst är det en känslig fråga när andras livsval direkt eller indirekt kritiseras. Jag har åtskilliga gånger debatterat frågan här och på andra ställen med personer som valt att skaffa barn som yngre (än mig) av orsaker som rör just DEM själva. Jag ifrågasätter inte den som väljer den vägen; där jag tycker de faktiskt bara talar just om sitt liv. Dock tycker jag inte att du rakt igenom bara uttrycker dig om dig själv utan om vad du generellt anser vara "rätt".
 
Sv: För gammal?

Jo fast egentligen, hur många väntar till efter 35 om de vill ha barn och har en underbar man och en lägenhet vid 25? Låter ibland på folk som om man väntar för att man är stenkorkad och naiv ;) Själv väntade jag eftersom jag vid 25 inte ville ha barn, inte hade en man/pojkvän och inte hade en lägenhet. Simpelt. :p
Sant. Stämmer åtminstone bra på mig. Eller tja, jag hade pojkvän, lägenhet och pluggade vid 25. Trodde nog vi skulle bli föräldrar tillsammans. Men tre år senare (när studierna var klara och jag hittat jobb) så var jag singel igen.
 
Sv: För gammal?

det där får du gärna utveckla! På vilket sätt är det större hälsorisker för både mamman och barnet om mamman är lite äldre?

Jag har fyra tämligen friska barn, som jag fått mellan 34-40 års ålder. Jag har förvisso en reumatisk sjukdom men den har, så vitt jag vet, inget som helst samband med barn och graviditeter. I övrigt är även jag tämligen frisk...

En snabbgoogling gav att det ökar risken för bland annat missfall, högt blodtryck, moderkaksavlossning, för tidig födsel och utdragna förlossningar.
Att det finns ökad risk för diverse saker betyder inte att alla äldre mammor får dessa problem....ganska självklart.
 
Sv: För gammal?

Ja, det är en åsikt jag har. Men det är en åsikt som jag inte begär att någon annan skall leva efter och jag lägger ingen tid på att går runt och tycka synd om alla barn som har äldre föräldrar.

Jag är inte så noga med att det skall vara naturligt, jag tänker ju varken amma, föda vaginalt (som vi disskuterat mååånga gånger tidigare) eller vara mammaledig speciellt länge så jag menade inte att jag är noga med det naturliga. Men det är ju ofta ett argument som används men aldrig när man pratar om föräldrarnas ålder och det tycker jag är konstigt. Det måste jag väl få tycka?

Så ja, jag har en generell åsikt men jag förstår inte varför det är så känsligt? Jag gör ju andra val som många har mycket åsikter emot men det bryr ju inte jag mig eftersom det är mitt liv och mina val det handlar om. Den enda som har med dom att göra är ju min sambo.
 
Sv: För gammal?

Jo fast det är ju inte alls konstigt att man inte diskuterar naturlighet och ålder.

Kvinnor kan få barn och får barn mellan 30 och 40 och 45. Kroppen fungerar så, det blir barn helt enkelt. De föds. Mer naturligt blir det inte :p.

Sedan finns kvinnor mellan 16 och 42 som inte kan få barn, också helt naturligt. De kan få IVF, inte naturligt. Men så vadå.
 
Sv: För gammal?

Så ja, jag har en generell åsikt men jag förstår inte varför det är så känsligt? Jag gör ju andra val som många har mycket åsikter emot men det bryr ju inte jag mig eftersom det är mitt liv och mina val det handlar om. Den enda som har med dom att göra är ju min sambo.

Det är inte nödvändigtvis känsligare för mig än det är för dig (med åsikter om ditt val att inte amma, föda vaginalt osv). Men jag antar att du också kan bli lite trött ibland på att folk "dömer" dig/dina val? Att ständigt höra samma argument emot sina val (som ibland känns lite dåligt underbyggda kanske?) är ju lite tröttsamt ändå, eller? Även om man inte går omkring och känner sig "känslig" för det dagarna i ända.

Om du i en tråd om amning eller vaginal förlossning framför att du tänker välja att avstå dessa saker och folk sen har en massa åsikter om det så har jag svårt att tro att du bara låter bli att svara eller argumentera för VARFÖR du väljer som du gör? Precis likadant är det för mig med att vara "gammal förälder".

Det är bra att du nu säger att du HAR en generell åsikt, tidigare sa du att "du bara talar om dig och ditt liv". Men jag tolkade dig som att du inte gjorde det och nu bekräftar du det. Då är vi på samma bana igen. Du tycker si och jag tycker så. ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
895
Senast: Tilly_85
·
Övr. Barn Jag funderar på att ta kontakt med kliniken eftersom jag känner att jag snart vill ha barn. Innan jag blir för gammal för tex IVF. Är...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Malin_L
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
878
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp