Bukefalos 28 år!

För höga värden

S

Silly

Om man får alldeles för höga värden på höet, ska man fodra med halm eller något för att hästen inte ska få överskott på något?
 
Sv: För höga värden

Njae, de kan väl inte direkt få nåt överskott från grovfoder - om det tex är proteinöverskott så gör det inget så länge det kommer från grovfoder.
Men det är klart att till en lättfödd häst är det ju dumt att ge för mycket på så sätt att den blir FET... till exempel.

Och visst, har man ett väldigt högt PROTEIN värde i höet så är det bra att ge halm till en del istället... så sparar man också in lite pengar ;) .
 
Sv: För höga värden

Man behöver inte fodra med halm om man inte vill.
Jag har höga värden i mitt hö och är överlycklig över det! Proppar i pållarna massor av det och är glad att jag slipper ge något annat än hö!

OM höet innehåller mkt protein så gör det inget, man behöver inte komplettera upp ett proteinöverskott om det kommer från grovfodret.
 
Sv: För höga värden

Vilka värden är det som är höga?

Jag undviker t.ex. att ge av stallets hösilage, för det har oftast såpass högt energivärde att man blir tvungen att hålla igen på grovfodergivan.
Höet med lägre energivärde kan jag istället ge mera av, men får kanske proteinkomplettera lite istället. Klart värt det!

Är det däremot bara ett högt protein- eller mineralvärde så är det bara att tacka och ta emot. Inget att hålla på att sänka och dutta hit och dit!:D
 
Sv: För höga värden

Har inte fått någon analys än men det är väl proteinet det brukar vara för mycket av om det är något...

Det jag tänkte på var om höet hade massor med energi eller något så att man måste fodra så snålt att hästen får för lite att tugga på.
 
Sv: För höga värden

Har inte fått någon analys än men det är väl proteinet det brukar vara för mycket av om det är något...

Det jag tänkte på var om höet hade massor med energi eller något så att man måste fodra så snålt att hästen får för lite att tugga på.

Nja det brukar sällan vara mer än 8.5MJ/kg. Inte så mycket mer iaf.
Men har du en lättfödd häst kan du ju ge delvis HALM i så fall. Men då får man ju bara hoppas att även smbrp (protein) är högt också!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
731
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp