För känslig häst?

L

lilla_mamma

Alla vill vi väl ha hästar som reagerar för blotta tanken. Tror vi, tills vi har prövat, och märker att vi själva tyvärr inte är lika känsliga.

Häromdagen när jag red för min nya instruktör, fick jag en aha-upplevelse när jag insåg att detta faktiskt är ett grundproblem för mig och min häst. Jag hamnar ofta i lägen när hästen gör mer än jag bett om, men jag själv blir osäker på om jag kanske inte trots allt har gett en inverkan utan att mena det. Detta händer både vid ridning och markarbete.

Ungefär så här: jag sitter still (tycker jag), hästen ökar tempot, jag vet inte om det var jag eller han, blir osäker på om jag ska korrigera, om jag gör det blir det för sent, om jag inte gör det kommer han undan... Och så har den där sekunden jag hade på mig redan gått och det har blivit pannkaka.

Jag måst förstås träna mig på att bli snabbare, men jag misstänker att det finns fysiska gränser för hur snabbt min tröga hjärna kan funka, och jag misstänker att den gränsen är lägre hos mig än hos hästen (en extremsnabb slingerbult).

Jag har funderat på hur jag ska tackla det här, och en variant skulle ju vara att alltid agera som om han faktiskt svarar på en inverkan. Dvs om han ökar så driver jag på, om han börjar gå sidvärts ber jag om ytterligare några steg osv.

Vad tror ni om det? Fördelen är att jag undviker de där tråkiga lägena när jag korrigerar fast det faktiskt var jag som inte hade koll på min kropp. Nackdelen är att jag riskerar att han "får som han vill" i vissa lägen. Pest eller kolera?
 
Det där är en svår fråga... Jag känner likadant ibland... Helt plötsligt börjar hästen gå sidvärts och jag är inte medveten om att jag har bett honom om det... Blir då osäker och funderar på hur jag ska göra.. Som du säger, om han då gör det av egen fri vilja och inte för att jag har bett honom om det omedvetet så kommer han ju undan litegrann...

Har försökt vara mer medveten när jag rider och koncentrera mig mer på min kropp än på hästen vissa stunder under ritten.. Då märker jag att jag ofta ger signaler omedvetet... Jag måste träna på det..

Vet inte om det är lika i ditt fall, det kan bara du och tränaren svara på..

Mvh Anna :)
 
Be han gå åt andra hållet ? Ingen aning om sånt, men en spontan reaktion bara. Om det är så att han gör något ni inte ber om. Istället för att säga åt honom nu e du dum och stanna han, be han göra nått annat istället? Kan inte det fungera ?

Rätt eller fel har jag ingen aning om, e nybörjare vad det gäller ridning =)
// Nico
 
Jag brukar aldrig stanna honom såna gånger då jag som sagt var har upptäckt att problemet sitter hos mig...

Det jag har märkt är också att jag på sista tiden, sen jag blev mer kroppsmedveten.. (Nåja, vissa dagar är det sämre med den biten dock)..har kunnat tänka att han ska göra en sak så utför han den... Men det blir lite dumt från min sida ibland då jag glömmer av mig och planerar i huvudet medan jag rider... Såna gånger blir det väldigt vingligt... "Matte, du ville vända snett igenom, varför ska jag nu plötsligt fortsätta rakt fram... :confused:" ..Såna gånger blir jag arg på mig själv, och det var det där jag många gånger missade i början.. Jag påbörjade en tanke och tänkte sen något annat.. Då var det ju inte så konstigt att min stackars förvirrade häst började vända...

Med andra ord så måste jag planera in i minsta detalj redan innan jag sitter upp.. Försöka göra nåt sorts program innan...

Sen har ju min häst dagar då han är mindre samarbetsvillig, men det är ju en helt annan sak...Jag är inte heller på så bra humör alla dagar..
 
Oj, början på mitt svar till dig lät nästan lite grinigt i början...Det var inte meningen så... :o
 
Jag tycker inte detta är ett så stort problem. Hästen kan ju inte läsa dina tankar och veta vad du har tänkt göra, den kan bara reagera på vad din kropp gör. Alltså, den kommer inte undan med något, den gör vad du bett den om med din kropp även om det råkade vara omedvetet från din sida. Hästen ska inte straffas eller korrigeras för att den löd, rid bara vidare och försök vara tydligare i dina hjälper nästa gång. Träna på enkla men tydliga hjälper :)
 
Oj vad jag känner igen mig!!!
Jag tror faktiskt att du tänker helt rätt, bjuder hästen på en öppna tex så kan man säga 'bra idé' (följa efter med sin hjälpgivning) och låta hästen tycka att den är jätteduktig! Sedan kan man göra som Nico föreslår och återta initiativet genom att göra en öppna åt andra hållet också... Att hela tiden korrigera hästen ger en så negativ 'ton' i ridningen, särskilt om man inte är säker -och hur ofta är man det? ju längre jag rider desto säkrare blir jag på att min häst ALDRIG gör något utan en påtaglig anledning :)

Jag tror också det är nyttigt att träna sin snabbhet och timing genom att bestämma sig för att rida ett bestämt mönster med bestämda rörelser vid eller mellan bestämda punkter, tex en rel liten åttvolt där man bestämt en 4-5 saker man ska göra som halt, övergångar skritt-trav el tvärtom, öppna, sluta etc (korta repriser av varje rörelse).
Eller som jag fick göra för min tränare just för att bli lite snabbare i hjälpgivningen: En ganska liten fyrkant innanför spåret (kanske 7-10 meter) som rids i trav där man hjälper inner bakben på raksträckorna (antydan öppna) och ytter genom hörnen (antydan sluta) Det svåraste tycker jag är att BARA bli snabbare i hjälpgivningen alltså att inte samtidigt öka styrkan för att sas få hjälp med snabbheten... :crazy: :crazy:
Fast för det mesta tycker jag min hästs känslighet gör henne underbart rolig att jobba med! :love: :D :banana:
 
Det var lite det jag också ville förmedla.. Just det där att hästen inte gör något utan en anledning...

Håller med om det där med att öka snabbheten utan att öka styrkan... Inte lätt :crazy: ..Det vill gärna bli så att man automatiskt ger starkare hjälper också... :crazy:
 
Precis vad jag tänkte! Tack för tips och tankar.

Hästen kan visserligen inte läsa tankar (hoppas jag), men han är så känslig att även om jag bemödar mig om att verkligen göra ingenting, men tänker att där borta i hörnet ska jag fatta galopp, så reagerar han. Därför känns det ganska dödfött att enbart jobba på bättre kroppskontroll, jag tror helt enkelt inte det är fysiskt möjligt. Och även om det är det så måste jag ju tackla problemet på något sätt tills jag är där.

Jag ska prova med att alltid utgå från att han reagerar på en inverkan från mig, och se vad som händer.
 
Din häst verkar ha ett känsligt balanssinne, medan ditt är något sämre. Öva öva öva. Det går att få bättre balanssinne fastän man är "gammal"! Ta varje tillfälle i akt. Du kan gå på streck i trottoaren, du kan öva dig på att stå på ett ben och göra en massa tokiga armrörelser, öva dig på att göra rörelser din kropp inte är van vid, cykla utan att hålla i styret, köp en sittboll och öva grundbalansen osv osv.

En häst med ett så känsligt balanssinne är svårriden, men du kan lära dig otroligt mycket! Själv började jag med en rätt "nervdöd" häst, men nu är han så känslig att jag skäms ibland att jag inte hinner med...
 
Det underbaraste som finns ar nar man rider en hast och man har ett sant samspel att man inte ens behover tanka hjalper for att allting ska bli ratt!! Da kanns allting helt underbart och det ar de tillfallena jag lever pa i flera veckor!! :love: :love:
Men det varsta ar att hoppa upp pa en hast och inse att man trycker pa helt fel knappar. Att allting blir pannkaka innan man ens borjat. :crazy: :crazy:

Men inom ridning sa handlar de flesta problem om att gora det mera. Ova mera, mera, mera. Lat nagon annan ge dej rad och nya ideer (instuktor eller en arlig bekant).
Men hemligheten inom ridning ar val att testa, och prova sej fram. Tillslut blir det ratt!! :)
 
Så sant, så sant. Själv har jag aldrig varit något lindansar-ämne, medan hästen kan ramla omkull från stillastående om ryttaren sitter snett. Tack för tips om balansövningar.

Du har helt rätt i att man lär sig massor av en sådan häst. Det märker jag bla när jag rider min andra häst, som inte alls är lika känslig och har en mycket "enklare" anatomi. Med honom går alla övningar på en gång, och jag kan göra lite fel utan att det gör något. Med slingerbulten krävs det 10 gånger mer perfektion.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 151
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Senast: fjutten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 212
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp